Gahr skrev:Det er definitivt vanlig å koke kobberkjøler. Gjør det selv.. Det er neppe dét som er problemet.
Ta deg en tur på et eller annet vinmonopol og kjøp deg en IPA fra et microbryggeri, kjenn om ettersmaken likner.Sveinand skrev:Ølet har skum, og det holder seg bra. Legger ved et bilde av IPA ølet. Det er det det er mest smak i.
Jeg drakk IPA noen dager etter at jeg hadde flasket dem, og det samme med Bayer ølet, drakk det kun et par dager etter flasking. Det må jo prøves ;D
Har lest at Bayer er best etter 3-6 måneder, vet ikke om det stemmer men i såfall har jeg stor tro på det, mens IPA er jeg mer skeptisk til.
Bayer ølet går faktisk an å kose seg med, mens IPA er god helt til jeg har svelgt den ned ppkast:
Jeg skal få se om jeg ikke finner meg en expert i dette her å lae han prøve det ut.
Se om det blir noe forskjell på neste brygg.
ThomasRS skrev:Kommer denne beske smaken din også med en lukt? Jeg har selv hatt problemer som ligner det du beskriver. Kommer etter at ølet har sått på flasker en stund. Besk smak av brent sukker, trykkimprignert treverk og bitter kvae. Vanskelig å beskrive. Friske karamelltoner, humlearoma og crisphet forsvinner, og erstattes kun av denne harske smaken etter noen uker på flasker.
Kan dette beskrive problemet ditt også, Bjørn K?
Bjørn k skrev:Men eg har lest og sett at visst eit øl holder på skummet lenge så er det eit bra øl..Og visst skummet synker fort så er det dårlig..mine brygg så pleier skummet og holde seg oppe og synker svært sakte!!Og da tyder det på at ølet er bra.Dvs ein skummtopp på 2,5 cm synker ned til 1 cm på 2 min..