Problemerved overføringtil gjærkar.

GHernes

Norbrygg-medlem
Hei, har brygget på mange forskjellige oppsett gjennom mange år men nå gått til innkjøp av en Grainfather g30 V3. Selve byggingen gikk veldig fint men etter nedkjøling når vørten skulle over i gjærkaret ble det problemer.
Først kom det mye humlegrøt over i gjærkaret så ble filteret tettet av humle rester slik at det så vidt var gjennomstrømning og det som kom gjennom var fult av humle rester.
Spørsmålet mitt til dere som ererfane med Grainfather er hva som er beste fremgangsmåte ved overføring av vørter til gjæring?

Jeg bruker en humlespider
Når brygging er ferdig kjøler jeg oftest ned hele vørteren med motstrømskjøleren til ca 65 grader. Da går returvørteren i humlespideren for å samle opp humlerester.
Lar det hele så stå litt før overføring til gjæringskar.
har aldri opplevd tette filtre. ( har v2 utgaven, men det skulle ikke bety noe her)
De første litrene er ganske grumsete, deretter er det klart til det er igjen et par-tre litre. Vet mange tar av de første litrene til startere, jeg synes ikke det gjør noe å få med endel trub, det påvirker ikke klarheten i ølet negativt, snarere tvert imot.

Så du bruker humlespider og hiver ikke all humla rett i kjelen? Har du merket noen negativ påvirkning på smak eller bitterhet ved bruk av humlespider kontra humle rett i kjelen?

Har aldri kasta mye humle rett i kjelen. Har av og til brukt humleposer. Det fungerer også.

Mulig jeg får noe mindre utbytte av humla, men det blir en erfaringssak.

Tilbake
Topp