Prosjekt barrique

Hei. Jeg er med i juleølkalenderen hvor dette ølet var gårsdagens luke.

Som jeg skrev i kalenderens Facebook-gruppe, likte jeg dette ølet godt. God aroma og smak, med hint av rødvinspreg. Ingen ekstreme spark av alkohol, eik, brett eller annet, men nydelig balansert. Jeg er ingen stor rødvinsdrikker, men dette traff meg overraskende godt! Min flaske – som jeg forstår var naturlig karbonert – ga heller ikke særlig skumtopp, og minner sånn sett om en god rødvin, men den har et perfekt avdempet kullsyrenivå, altså passende svakt tilstede (ikke død).
 
Det er vel på tide å oppsummere litt. Koordinert, landsdekkende ølsmaking var en suksess, men for egen del eskalerte det til prøvesmaking av alt annet jeg hadde på tapp, Sloe gin tonic og videre til spitfire og shuffleboard, så det har tatt litt tid å bli klar til å skrive noe fornuftig. Alderen tynger, og et lystig lag ristes ikke av like lett som i ungdommen. :D

Ølet som ble karbonert på flaske ser ut til å ha karbonert dårlig over hele fjøla. Jeg ga hver 0,33-flaske tre karboneringsdrops, så det blei jo relativt søtt også, noe som nok bidro til "Rødvin og cola"-preget. Den som var fatkarbonert er naturlig nok tørrere.

Ellers er det vel bare å innse at brett var et blindspor. Versjonen uten er nok klart bedre, men der håper jeg på verdifulle innspill fra @Finn Berger, @Mc., @1Morten, @msevland, @Preacher og @Aasbrygg som har fått muligheten til å sammenlikne. Satser på å høre fra dere i løpet av jula.

Nå er det tid for selskap og stas, så hvis vi ikke prates før ønsker jeg alle i denne tråden god jul! :)
 
Spennende. Skulle gjerne smakt dette en gang. Virker som det er verdt innsatsen, og funderer selv på å få tak i et mye mindre eikefat. Jeg er fortsatt ihuga flaskemann og lurer:
Er det noen vits å gjøre dette hvis man satser på å karbonere naturlig på flaske og kun bruke fatet for lagring/modning?
 
Spennende. Skulle gjerne smakt dette en gang. Virker som det er verdt innsatsen, og funderer selv på å få tak i et mye mindre eikefat. Jeg er fortsatt ihuga flaskemann og lurer:
Er det noen vits å gjøre dette hvis man satser på å karbonere naturlig på flaske og kun bruke fatet for lagring/modning?

Det er vel akkurat vitsen. Om jeg forstår deg rett[emoji1417]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@erikraude tilsetter du ekstra gjær når du karbonerer?

Og forresten: Hvor mange ulike varianter av øl har tønneølet vært involvert i? Hva slags blandingsforhold har du brukt om du blander tønneølet med annet?
 
@erikraude tilsetter du ekstra gjær når du karbonerer?

Og forresten: Hvor mange ulike varianter av øl har tønneølet vært involvert i? Hva slags blandingsforhold har du brukt om du blander tønneølet med annet?
Jeg har ikke brukt ekstra gjær, men det burde jeg nok. Det jeg flaska rett fra tønna til jul i fjor karbonerte ålreit, men hadde sikkert gått greiere med noe ekstra gjær, enten samme stamme eller litt karboneringsgjær. Den som hadde stått på brett karbonerte veldig dårlig.

Tønneølet har nå vært tatt av reint i tre omganger, og i tillegg én runde med brett og en runde blenda omtrent 1:2 med porter. Jeg tror det burde vært en mye kraftigere porter for at det skulle funka optimalt.
 
Gleder meg til å smake Porterversjonen, men jeg minnes at jeg foreslo en kraftig Stout under Klubbmesterskapet :)
Du trenger en motvekt til eik og vanilje.
Testet en blend med min egen Erik Birgersen for noen mnd siden. Den ble knall.
Du burde teste :)
 
Gleder meg til å smake Porterversjonen, men jeg minnes at jeg foreslo en kraftig Stout under Klubbmesterskapet :)
Du trenger en motvekt til eik og vanilje.
Testet en blend med min egen Erik Birgersen for noen mnd siden. Den ble knall.
Du burde teste :)
Det skal jeg gjøre! Den trenger noe sånt. En porter som var lettdrikkelig nok aleine blei litt for veik. Har fortsatt noen flasker av en ganske solid baltisk porter stående, den kan nok kanskje bære det.
 
Nå har jeg sett tønna! Og tappesystemet på kjøkkenet til Erik. Oj!

Var innom med et par øl for kritisk vurdering til Erik i går, og hadde med meg min ølentusiastiske yngstemann, som blei rimelig imponert, han også. Og ikke minst over slåpetornsgin'en, som var virkelig nydelig. Føler et visst press på meg nå.

Det var kjempehyggelig, Erik. Jakob fikk et veldig godt inntrykk av Norbryggmiljøet:).
 
Nå har jeg sett tønna! Og tappesystemet på kjøkkenet til Erik. Oj!

Var innom med et par øl for kritisk vurdering til Erik i går, og hadde med meg min ølentusiastiske yngstemann, som blei rimelig imponert, han også. Og ikke minst over slåpetornsgin'en, som var virkelig nydelig. Føler et visst press på meg nå.

Det var kjempehyggelig, Erik. Jakob fikk et veldig godt inntrykk av Norbryggmiljøet:).
Det var veldig hyggelig. :) Bra å få gjester på besøk som tåler å bli underholdt med ølsnakk mens vertene koker sukker. :) Og moro å få vist fram tappesystemet og den rotete boden. :D Hadde dere kommet i dag kunne jeg i tillegg vist fram et bad med tett avløp, for jaggu var det ikke full stopp allerede i går kveld. Det er godt man har mudins og en moderat porsjon tålmodighet.

Han avsto vel fra tønneøl med brett, guttungen din? Han hadde vel blitt skremt av fars historier i bilen på vei hit, kan jeg tenke meg. :D Godt han ikke var blitt skrent fra å smake alt jeg hadde å by på. :p

Tusen takk for besøk, og for øl. Den ene som var drikkeklar var aldeles nydelig. Jeg tenkte akkurat på det siden jeg nå sitter med en halvliter av min egen sterke bitter som ikke er helt ulik, bare ikke like god. Det er bra man har noe å strekke seg etter, så blir man ikke lei. :)
 
Det var veldig hyggelig. :) Bra å få gjester på besøk som tåler å bli underholdt med ølsnakk mens vertene koker sukker. :) Og moro å få vist fram tappesystemet og den rotete boden. :D Hadde dere kommet i dag kunne jeg i tillegg vist fram et bad med tett avløp, for jaggu var det ikke full stopp allerede i går kveld. Det er godt man har mudins og en moderat porsjon tålmodighet.

Han avsto vel fra tønneøl med brett, guttungen din? Han hadde vel blitt skremt av fars historier i bilen på vei hit, kan jeg tenke meg. :D Godt han ikke var blitt skrent fra å smake alt jeg hadde å by på. :p

Tusen takk for besøk, og for øl. Den ene som var drikkeklar var aldeles nydelig. Jeg tenkte akkurat på det siden jeg nå sitter med en halvliter av min egen sterke bitter som ikke er helt ulik, bare ikke like god. Det er bra man har noe å strekke seg etter, så blir man ikke lei. :)

Det blir smaking av tønneølet i morra:). I dag tok smaking av gammalt juleøl overhånd, men i morra står brygging av Vestkyst på programmet, og da blir det nipping langsetter:).
 
Og da var badet tilbake på beina etter en del svette og banning, og det feires med hjemmelaga torrone og ditto slåpetornsgin. :)
Vis vedlegget 42819 Vis vedlegget 42820

Det der ser bare så vanvittig godt ut!

Nå er tønneølet smakt, etter å ha fått stå i ro noen dager. Veldig enkel tilbakemelding: Nydelig!! Det som var galt forrige gang må ha skyldtes at ølet ikke hadde fått være i fred lenge nok.
 
Det der ser bare så vanvittig godt ut!

Nå er tønneølet smakt, etter å ha fått stå i ro noen dager. Veldig enkel tilbakemelding: Nydelig!! Det som var galt forrige gang må ha skyldtes at ølet ikke hadde fått være i fred lenge nok.
Torronen hadde vært bedre om jeg ikke brukte norsk honning. Den blei veldig dominerende i smaken. Neste gang bruker jeg noe mer nøytralt.

Godt å høre at tønneølet sto til forventningene. :) Det kan jo ellers ha vært brettanomycesen du ikke var så glad i?
 
Veldig enkel tilbakemelding: Nydelig!!
Hvis du får ånden over deg må du forresten gjerne utbrodere tilbakemeldinga litt, det er alltid moro å høre hva folk tenker, både når det er tilbakemeldinger av typen "nydelig" og av typen "det er den ettersmaken som nekter å gi seg". :D
 
Ditto, vedr min RIS. Mangler tilbakemelding vedr RIS + tønne :)
Åpner ren tønne fra deg i kveld
Sa vel et par ord i "hvilken øl har du i hånden-tråden", men det er for tynt, enig i det. :)

Stouten i seg sjøl var nydelig. Veldig kraftig og fin. En veldig vellaga, diger stout som ikke bikka for langt i noen retning men klarte å være balansert. Veldig bra. :)

Så, etter å ha drukket omtrent halvparten, litt mindre, fylte jeg glasset sånn passe fullt med reint tønneøl. Det var en strålende match. Tønneølet bidro med vanilje og sødme, og stouten med fylde og kropp, og sammen blei det utrolig smooth. Jeg har prøvd med en relativt lett porter (til meg å være, omtrent som en del kommersielle eksempler), og det var i min gane ingen like god match. Du får se hva du syns sjøl. Men en så tung stout bar det helt strålende. Her må det brygges tung stout på nyåret. :) Takk!
 
Tilbake
Topp