erikraude
Norbrygg-medlem
Det hadde nok vært lurt. Jaja.Er nok vanlig å tilsette litt karboneringsgjær ved omstikk har jeg hørt/lest/fått for meg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det hadde nok vært lurt. Jaja.Er nok vanlig å tilsette litt karboneringsgjær ved omstikk har jeg hørt/lest/fått for meg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Spennende. Skulle gjerne smakt dette en gang. Virker som det er verdt innsatsen, og funderer selv på å få tak i et mye mindre eikefat. Jeg er fortsatt ihuga flaskemann og lurer:
Er det noen vits å gjøre dette hvis man satser på å karbonere naturlig på flaske og kun bruke fatet for lagring/modning?
Jeg har ikke brukt ekstra gjær, men det burde jeg nok. Det jeg flaska rett fra tønna til jul i fjor karbonerte ålreit, men hadde sikkert gått greiere med noe ekstra gjær, enten samme stamme eller litt karboneringsgjær. Den som hadde stått på brett karbonerte veldig dårlig.@erikraude tilsetter du ekstra gjær når du karbonerer?
Og forresten: Hvor mange ulike varianter av øl har tønneølet vært involvert i? Hva slags blandingsforhold har du brukt om du blander tønneølet med annet?
Det skal jeg gjøre! Den trenger noe sånt. En porter som var lettdrikkelig nok aleine blei litt for veik. Har fortsatt noen flasker av en ganske solid baltisk porter stående, den kan nok kanskje bære det.Gleder meg til å smake Porterversjonen, men jeg minnes at jeg foreslo en kraftig Stout under Klubbmesterskapet
Du trenger en motvekt til eik og vanilje.
Testet en blend med min egen Erik Birgersen for noen mnd siden. Den ble knall.
Du burde teste
Det var veldig hyggelig. Bra å få gjester på besøk som tåler å bli underholdt med ølsnakk mens vertene koker sukker. Og moro å få vist fram tappesystemet og den rotete boden. Hadde dere kommet i dag kunne jeg i tillegg vist fram et bad med tett avløp, for jaggu var det ikke full stopp allerede i går kveld. Det er godt man har mudins og en moderat porsjon tålmodighet.Nå har jeg sett tønna! Og tappesystemet på kjøkkenet til Erik. Oj!
Var innom med et par øl for kritisk vurdering til Erik i går, og hadde med meg min ølentusiastiske yngstemann, som blei rimelig imponert, han også. Og ikke minst over slåpetornsgin'en, som var virkelig nydelig. Føler et visst press på meg nå.
Det var kjempehyggelig, Erik. Jakob fikk et veldig godt inntrykk av Norbryggmiljøet.
Det var veldig hyggelig. Bra å få gjester på besøk som tåler å bli underholdt med ølsnakk mens vertene koker sukker. Og moro å få vist fram tappesystemet og den rotete boden. Hadde dere kommet i dag kunne jeg i tillegg vist fram et bad med tett avløp, for jaggu var det ikke full stopp allerede i går kveld. Det er godt man har mudins og en moderat porsjon tålmodighet.
Han avsto vel fra tønneøl med brett, guttungen din? Han hadde vel blitt skremt av fars historier i bilen på vei hit, kan jeg tenke meg. Godt han ikke var blitt skrent fra å smake alt jeg hadde å by på.
Tusen takk for besøk, og for øl. Den ene som var drikkeklar var aldeles nydelig. Jeg tenkte akkurat på det siden jeg nå sitter med en halvliter av min egen sterke bitter som ikke er helt ulik, bare ikke like god. Det er bra man har noe å strekke seg etter, så blir man ikke lei.
Høres bra ut! Håper det står til forventningene satt på klubbmesterskapet.Det blir smaking av tønneølet i morra. I dag tok smaking av gammalt juleøl overhånd, men i morra står brygging av Vestkyst på programmet, og da blir det nipping langsetter.
Og da var badet tilbake på beina etter en del svette og banning, og det feires med hjemmelaga torrone og ditto slåpetornsgin.
Vis vedlegget 42819 Vis vedlegget 42820
Torronen hadde vært bedre om jeg ikke brukte norsk honning. Den blei veldig dominerende i smaken. Neste gang bruker jeg noe mer nøytralt.Det der ser bare så vanvittig godt ut!
Nå er tønneølet smakt, etter å ha fått stå i ro noen dager. Veldig enkel tilbakemelding: Nydelig!! Det som var galt forrige gang må ha skyldtes at ølet ikke hadde fått være i fred lenge nok.
Hvis du får ånden over deg må du forresten gjerne utbrodere tilbakemeldinga litt, det er alltid moro å høre hva folk tenker, både når det er tilbakemeldinger av typen "nydelig" og av typen "det er den ettersmaken som nekter å gi seg".Veldig enkel tilbakemelding: Nydelig!!
Ditto, vedr min RIS. Mangler tilbakemelding vedr RIS + tønneHvis du får ånden over deg må du forresten gjerne utbrodere tilbakemeldinga litt...
Sa vel et par ord i "hvilken øl har du i hånden-tråden", men det er for tynt, enig i det.Ditto, vedr min RIS. Mangler tilbakemelding vedr RIS + tønne
Åpner ren tønne fra deg i kveld
Åssen var den?Åpner ren tønne fra deg i kveld