Må bare prøve. Omtrent når er flyttingen?
Jeg har tro på denne løsningen, purge tønnen godt med Co2 og så sette en ny batch på toppen. Avhengig av hvor vi er i bryggekalenderen kan jeg sikkert stille med 5-10 19l corneliusfat for korttidslån til flytting
OK, da er det på tide å komme med nyheter i denne tråden igjen. Jeg endre opp med å kjøpe en leilighet med betraktelig bedre bodplass enn det lenge lå an til å bli, og da er det selvfølgelig fristende å forsøke å få med seg tønna videre. Det hadde jo vært veldig hyggelig å ikke måtte parkere dette prosjektet enda.
For at denne logistikken skal ha sjans til å gå opp må jeg be dere om hjelp. Jeg ser for meg at ting må skje i omtrent denne rekkefølgen:
Et nytt brygg eller to må settes noen dager i forveien, så de er ferdige med stormgjæringa, men ikke ferdiggjæra, helst i den nye leiligheten.
Ølet i tønna må flyttes med hevert over i lånte fat (typ 10-11 fat).
Tønna bør nok sikkert bæres ut i hagen, spyles innvendig og svovles når det er anledning til å bli kvitt bunnfall og død gjær.
Tønna må flyttes og bæres på plass i ny kjellerbod.
Tønna bør sikkert fylles grundig med co2, bare for sikkerhets skyld.
Tønna startfylles med det halvgjæra ølet.
Tønna fylles opp med ølet fra fatene.
Hva tror dere? Er det mulig å få til? Overtakelse er 1. september, så i starten av september en gang bør det gjennomføres.