Prosjekt barrique

Synd! Men med lukket overføring og en liten pall med corneliusfat burde det gå greit å få fatet med uoksidert øl inn i ny bolig. Hvis du helst vil ha det med, kan vi ta en dugnad. Hvis ikke kan jeg stille meg bakerst i køen for tønneøl, har jo fått før.
Tror du ikke tilbakeføring til tønna vil oksidere det voldsomt? Fra tønna og over i purga fat er greit nok, men andre veien?
 
Tror du ikke tilbakeføring til tønna vil oksidere det voldsomt? Fra tønna og over i purga fat er greit nok, men andre veien?
Burde vel være mulig å få til lukket overføring tilbake også. Og vil ikke påfyll av en liten batch med påfølgende gjæring ta seg av litt oksygen?
 
Må bare prøve. Omtrent når er flyttingen?
Jeg har tro på denne løsningen, purge tønnen godt med Co2 og så sette en ny batch på toppen. Avhengig av hvor vi er i bryggekalenderen kan jeg sikkert stille med 5-10 19l corneliusfat for korttidslån til flytting
OK, da er det på tide å komme med nyheter i denne tråden igjen. Jeg endre opp med å kjøpe en leilighet med betraktelig bedre bodplass enn det lenge lå an til å bli, og da er det selvfølgelig fristende å forsøke å få med seg tønna videre. Det hadde jo vært veldig hyggelig å ikke måtte parkere dette prosjektet enda.
For at denne logistikken skal ha sjans til å gå opp må jeg be dere om hjelp. Jeg ser for meg at ting må skje i omtrent denne rekkefølgen:
Et nytt brygg eller to må settes noen dager i forveien, så de er ferdige med stormgjæringa, men ikke ferdiggjæra, helst i den nye leiligheten.
Ølet i tønna må flyttes med hevert over i lånte fat (typ 10-11 fat).
Tønna bør nok sikkert bæres ut i hagen, spyles innvendig og svovles når det er anledning til å bli kvitt bunnfall og død gjær.
Tønna må flyttes og bæres på plass i ny kjellerbod.
Tønna bør sikkert fylles grundig med co2, bare for sikkerhets skyld.
Tønna startfylles med det halvgjæra ølet.
Tønna fylles opp med ølet fra fatene.

Hva tror dere? Er det mulig å få til? Overtakelse er 1. september, så i starten av september en gang bør det gjennomføres.
 
Så bra, gøy å høre at eventyret ikke er over! Har per nå 8 ledige fat som kan lånes bort til flytting, men kan hende det er litt færre i september :)
 
Så bra, gøy å høre at eventyret ikke er over! Har per nå 8 ledige fat som kan lånes bort til flytting, men kan hende det er litt færre i september :)
Ja, det hadde vært veldig kult. Men jeg ser noen solide skjær i sjøen.
I starten av september er jeg altså nyinnflytta i ny leilighet, med ett månedsgammelt barn og to større, men likevel små barn. Erfaringa tilsier at det er relativt rikelig med ting å fylle tida med med alle de punktene der. Jeg er rett og slett fryktelig usikker på om å legge til et tross alt relativt omfattende prosjekt til er gjennomførbart i den livssituasjonen. Kanskje det beste hadde vært å sende det videre? Som sagt, fryktelig i tvil.
 
Ja, det hadde vært veldig kult. Men jeg ser noen solide skjær i sjøen.
I starten av september er jeg altså nyinnflytta i ny leilighet, med ett månedsgammelt barn og to større, men likevel små barn. Erfaringa tilsier at det er relativt rikelig med ting å fylle tida med med alle de punktene der. Jeg er rett og slett fryktelig usikker på om å legge til et tross alt relativt omfattende prosjekt til er gjennomførbart i den livssituasjonen. Kanskje det beste hadde vært å sende det videre? Som sagt, fryktelig i tvil.
Det er vel bare innad i Oslo du skal flytte? Tror at om man setter av en dag til dette så bør man klare å få det i mål. Kan bli med på å bære, men har ikke så lett for å skaffe bil :)
 
Det er vel bare innad i Oslo du skal flytte? Tror at om man setter av en dag til dette så bør man klare å få det i mål. Kan bli med på å bære, men har ikke så lett for å skaffe bil :)
Jada, det er bare et par hundre meter, og bil er ikke noe problem. Jeg tror også en dag holder, pluss brygginga, så to dager, egentlig. Men det er to dager på et veldig ugunstig tidspunkt.

Edit: Det slår meg at det hadde gått an å dele opp prosessen så det ikke binder tid i den mest tidskritiske fasen. Innholdet i tønna kunne vært overført til fat egentlig allerede nå, så kunne tønna blitt spylt og svovla og satt til lagring. Da kunne det blitt brygga og fylt opp igjen når verden har landa litt en gang seinere i høst. Ulempa med å gjøre det sånn er at det binder opp en god del fat på ubestemt tid. @Strømmen Hjemmebrygg AS , lyst til å komme med en superdeal på fat? :D
 
Sist redigert:
Mens jeg pakker ned alt overflødig i leiligheten og sender ting i fjernlager prøver jeg fortsatt å se om dette lar seg løse. Er det noen av dere som kunne tenke seg å låne bort noen fat over litt lengre tid? Jeg har full forståelse om folk ikke er kin på å ha fatene sine stående i boden min til jeg får alt på stell, men det kunne jo hende noen hadde noen de ikke brukte. @Finn Berger, åssen er det, har ikke du noen som ser alt for lite bruk? :p
 
Mens jeg pakker ned alt overflødig i leiligheten og sender ting i fjernlager prøver jeg fortsatt å se om dette lar seg løse. Er det noen av dere som kunne tenke seg å låne bort noen fat over litt lengre tid? Jeg har full forståelse om folk ikke er kin på å ha fatene sine stående i boden min til jeg får alt på stell, men det kunne jo hende noen hadde noen de ikke brukte. @Finn Berger, åssen er det, har ikke du noen som ser alt for lite bruk? :p
Har du noe ca estimat på hvor lenge du trenger de? Mulig jeg har tre (kanskje fire) å låne bort.
Skal selv flytte og blir lite brygging for tiden.
 
Har du noe ca estimat på hvor lenge du trenger de? Mulig jeg har tre (kanskje fire) å låne bort.
Skal selv flytte og blir lite brygging for tiden.
Nei, det er jo et godt spørsmål. I utgangspunktet fra sånn omtrent nå om ikke så lenge til jeg er i hus i september,
men så kan det jo fort ta litt tid til jeg har fått stokka livet såpass at jeg får brygga et par batcher med ny leilighet og ny baby og alt. Det er ikke helt lett å si, dessverre, så det måtte nesten være hvis noen kunne unnvære fatene sine til utpå høsten en gang.
 
Nei, det er jo et godt spørsmål. I utgangspunktet fra sånn omtrent nå om ikke så lenge til jeg er i hus i september,
men så kan det jo fort ta litt tid til jeg har fått stokka livet såpass at jeg får brygga et par batcher med ny leilighet og ny baby og alt. Det er ikke helt lett å si, dessverre, så det måtte nesten være hvis noen kunne unnvære fatene sine til utpå høsten en gang.
Jeg flytter ikke inn før i november så du har litt tid på deg ;-)
Skal ta en sjekk på beholdningen i løpet av denne uka.
 
Jeg tror jeg har en 3-4 19-liters corneliusfat med bajonettfatning, som jeg ikke bruker. Om du kan bruke dem, kan de
lånes ut på ubestemt tid.
Jeg aner ikke åssen en bajonettfatning ser ut, men det må det vel være mulig å finne ut av? Jeg regner med at det er en annen slags tilkobling?
 
Tilbake
Topp