Prosjekt barrique

En av mine tanker, etter å ha smakt det i går, er at jeg tror det vil være et veldig godt øl for blending. Det har kompleksitet og dybde, som stort sett mangler i hjemmebrygget surøl,
Jeg har prøvd å blende med det før, uten at jeg fikk det til å bli veldig vellykka, men da blenda jeg med mørke, tunge øl, og på det tidspunktet var tønneølet mye syrligere. Det kan godt hende det er en mye bedre idé å blende med surøl. @msevland var vel også inne på den tanken. Han fikk med seg resten fra i går, så kanskje han allerede er i gang med å eksperimentere?
 
Jeg tenker som Gustav at dette er et godt øl, som også kan blendes til nye høyder. Gustav foreslo og blende med en av @Einar Michelsen sine øl, et prosjekt jeg svært gjerne ønsker å delta i med 'restene' fra Klubbmesterskapet.
Hva om vi har en samling hos meg hvor vi sammen ser om vi kan komme frem til en vinner-blend.
Gustav nevnte at den muligens kan dra nytte av et tredje øl med en del sødme. Jeg kan lage en enkel Maris Otter base som meskes på 70 grader.
Usikker på om eventuelle bakterier vil spise opp dextrinene over tid, men ølet kan blendes med tanke på snarlig konsum :)
 
Jeg tenker som Gustav at dette er et godt øl, som også kan blendes til nye høyder. Gustav foreslo og blende med en av @Einar Michelsen sine øl, et prosjekt jeg svært gjerne ønsker å delta i med 'restene' fra Klubbmesterskapet.
Hva om vi har en samling hos meg hvor vi sammen ser om vi kan komme frem til en vinner-blend.
Gustav nevnte at den muligens kan dra nytte av et tredje øl med en del sødme. Jeg kan lage en enkel Maris Otter base som meskes på 70 grader.
Usikker på om eventuelle bakterier vil spise opp dextrinene over tid, men ølet kan blendes med tanke på snarlig konsum :)
Spennende. Tror jeg må motta en telefon fra noen for å få med meg hva dette dreier seg om.
 
Herregud for en genial tråd og herlig prosjekt! Leste igjennom alt de siste dagene, fått meg mange gode lattere underveis :D
Skal sies at jeg har sjekket priser på fat par ganger og nevnt det for samboeren.. hun HATA ikke ideen. Spesielt når jeg skjøt inn at man får fat som er av litt mindre størrelse (tenker jo ~50 liter kunne vært en fin størrelse).

Men takk for at dere deler @erikraude og @Ikkeerikraude (?) - både skriftlig og fysisk.

PS: Nå har det snart gått 2 år - noen oppdatering på tønna?
 
Herregud for en genial tråd og herlig prosjekt! Leste igjennom alt de siste dagene, fått meg mange gode lattere underveis :D
Skal sies at jeg har sjekket priser på fat par ganger og nevnt det for samboeren.. hun HATA ikke ideen. Spesielt når jeg skjøt inn at man får fat som er av litt mindre størrelse (tenker jo ~50 liter kunne vært en fin størrelse).

Men takk for at dere deler @erikraude og @Ikkeerikraude (?) - både skriftlig og fysisk.

PS: Nå har det snart gått 2 år - noen oppdatering på tønna?
Takk!
Nei, du, tønna står jo der, men den har ikke fått påfyll på aldri så lenge, og ikke har jeg smakt på innholdet sia jeg flytta den heller. Det henger litt over meg, det må innrømmes, men jeg brygger så lite for tida at jeg ikke føler meg kompetent til å brygge det ølet. Ser jo at det er en mental kneik jeg bare må se å komme meg over. Den hadde fortjent det.
 
Takk!
Nei, du, tønna står jo der, men den har ikke fått påfyll på aldri så lenge, og ikke har jeg smakt på innholdet sia jeg flytta den heller. Det henger litt over meg, det må innrømmes, men jeg brygger så lite for tida at jeg ikke føler meg kompetent til å brygge det ølet. Ser jo at det er en mental kneik jeg bare må se å komme meg over. Den hadde fortjent det.
1691186861569.jpeg
 
Takk!
Nei, du, tønna står jo der, men den har ikke fått påfyll på aldri så lenge, og ikke har jeg smakt på innholdet sia jeg flytta den heller. Det henger litt over meg, det må innrømmes, men jeg brygger så lite for tida at jeg ikke føler meg kompetent til å brygge det ølet. Ser jo at det er en mental kneik jeg bare må se å komme meg over. Den hadde fortjent det.
Hva med å tilby public-Barrique?
Vi brygger øl. Du kvalitetstester våre bidrag. Godkjente bidrag, få ‘avlegger’ / uttrekk.
 
Hva med å tilby public-Barrique?
Vi brygger øl. Du kvalitetstester våre bidrag. Godkjente bidrag, få ‘avlegger’ / uttrekk.

Jeg har tenkt på det samme. Nå har ikke jeg verdens største system, men kan godt bidra med et 12 liters fat. Hvis flere gjør det samme får du kanskje fylt opp :)
 
Glimrende idé! Noen som føler seg kallet? Som nevnt har jeg ikke oversikt over kvaliteten på innholdet i tønna pr dato.
 
Har forhåpentligvis snart operativt bryggeri. Men har aldri brygga quad eller laget sukkersirup, så det blir litt læring.
 
Hva med å fylle det med Baltisk Porter? Du har vel også tenkt å brygge det snart Erik?
Eller har du litt igjen og vil gjerne ha mer av det samme på fatet?
 
Tilbake
Topp