Prosjekt bryggekjele fra vvb

Vi lagde silbunnen vår av ei ny rett plate.diameteren er ca 2 cm mindre enn diameteren på tanken. Da trenger vi ingen pakning. På vår mesketank går det da 9 liter under silen.

Eneste rette måten og gjøre det på, da har du plass til element under, bruker det og platen fra en gammel oppvaskkumm/benkplate.
 
Vi lagde silbunnen vår av ei ny rett plate.diameteren er ca 2 cm mindre enn diameteren på tanken. Da trenger vi ingen pakning. På vår mesketank går det da 9 liter under silen.

Eneste rette måten og gjøre det på, da har du plass til element under, bruker det og platen fra en gammel oppvaskkumm/benkplate.
1. Ja du kobler bare jord rett i kjelen. Disse elementene har ikke egen jordingsklemme. De forbindes til jord via kjelen.
2. Automatsikringer har både termisk og elektromagnetisk vern. Du har helt rett i at du kan overbelaste kursen noe i korte perioder. Den sikringen du har der er en 4 polet 16a med c karakteristikk. Det vil si at den er treg. Den vil løse ut elektromagnetisk (momentant) på mellom 5 og 10 ganger merkestrømmen. Så man må opp i over 160'a,for å være garantert utkobling. Hvis man holder seg under 5 ganger 16 (80) ampere så vil den ikke løse ut momentant.

NEBB sa at trege (det het bare det i min tid :) ) er kvikke, de er trege en kort stund når du fx. starter en motor, deretter løser de raskt ut på merkestrømmen, mens en kvikk sikring er trege, typisk 100% overlast en time, de er godt egnet til komfyrer og bryggerier :)
Vi vil altså aldri ha fordel av trege sikringer.
 
Vel, sikringen jeg har er vel såpass overdimensjonert at den ikke vil slå ut uansett. Vil kun fungere som en bryter :)

Disse kjekke 220v lysene ramlet inn i posten fra ebay idag. Indikatorlys for pumpe, PID, varmeelement osv.
jMDM9Nc.jpg
 
Moderne sikringer kommer spesifisert til forskjellige klasser vern A,B,C,D mm. som Torfinn skriver.

Det er klassen som beskriver hvordan sikringen skal løse ut på høye overbelastninger og/eller lengre tid overbelastning med mindre effekt.

C-sikringen som det er snakk om skal tåle minimum 1,13 ganger merkestrømmen i opptil 1 time uten at den løser ut. Den er garantert å løse ut ved 1.45 over den samme timen.
Den har middels tregt bimetall og de elektromagnetiske prøvestrømmene er middels høye

Velegnet til formålet her.
 
Sist redigert:
Vi har "han" camlock på slanger og hun på tanker.fungerer glimrende..

Har sensor stikkende inn i mesketank. bruker denne http://www.ebay.com/itm/380910500509?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Den klarer du ikke ta knekken på..Får litt forsinkelse i temp avlesingen men det er ikke noe problem.

Bruker STC1000 for å overvåke temp i mesk(senter mesk), HERMS med egen tempføler styrer tempen i mesk..avviket mellom disse er +- 0.3 grader når det har stabilisert seg..
 
Sist redigert:
Moderne sikringer kommer spesifisert til forskjellige klasser vern A,B,C,D mm. som Torfinn skriver.

Det er klassen som beskriver hvordan sikringen skal løse ut på høye overbelastninger og/eller lengre tid overbelastning med mindre effekt.

C-sikringen som det er snakk om skal tåle minimum 1,13 ganger merkestrømmen i opptil 1 time uten at den løser ut. Den er garantert å løse ut ved 1.45 over den samme timen.
Den har middels tregt bimetall og de elektromagnetiske prøvestrømmene er middels høye

Velegnet til formålet her.
Synes denne tabellen virker OK og da holder det med B, men har dessverre en U som er plagsomt.
Men noen kan da ha større pumper etc.
 

Vedlegg

  • sikringer.jpg
    sikringer.jpg
    151,5 KB · Sett: 48
Ikke dum den @TazzaT Men min PT100 har selvfølgelig M8 gjenger..

Da var elementene på plass, nå gjenstår syrevask av tanken for å få den ren.
d2BCIL7.jpg

Y8FyJCZ.jpg


Har også en sak som måler strøm og effekt. Vil den gi et noenlunde korrekt resultat om jeg legger flere ledninger gjennom induksjonsspolen, for å måle samlet effekt fra begge kursene?
kBEhM30.jpg
 
Sist redigert:
Eneste rette måten og gjøre det på, da har du plass til element under, bruker det og platen fra en gammel oppvaskkumm/benkplate.


NEBB sa at trege (det het bare det i min tid :) ) er kvikke, de er trege en kort stund når du fx. starter en motor, deretter løser de raskt ut på merkestrømmen, mens en kvikk sikring er trege, typisk 100% overlast en time, de er godt egnet til komfyrer og bryggerier :)
Vi vil altså aldri ha fordel av trege sikringer.
I automatsikringer så er den termiske delen helt lik på B og C karakteristikk, den elektromagnetiske er forskjelling. Av og til må vi også bruke D karakteristikk for eksempel til trafoer og motorer. D er altså enda tregere enn C. For ohmsk last har det ingen hensikt å bruke noe annet enn B. Ikke dermed sagt at C ikke kan brukes. Men man får kortere makslengder på kabel med treg karakteristikk fordi kortslutningsytelsen avtar med lengden på kabelen.
 
Hvis du skal ha flere kurser gjennom strømspolen så begge kursene være på samme fase og samme fasen må gå gjennom. Ellers vil den vise feil.
 
Føler meg litt dum som spør, men hvordan vet jeg, eller kan jeg eventuelt finne ut om kursene er i fase?
 
Har du trefase inn i huset ditt der bryggeriet er? Hvis ja så er det nok greiest at en elektriker finner ut av det.

Hvis du bare har tofase inn så er jo saken grei. Da vil begge kursene være på samme fase. Selv da må du sørge for å få riktig ledning gjennom spolen. Hvis du bommer på det så vil disse to strømmene nulle hverandre ut, slik at måleren ser null. Hvis du for eksempel kjører to belastninger på 10 hver. Hvis du har disse to samme vei gjennom spolen så vil den måle 20 ampere. Hvis du da snur en av disse så vil måleren vise 0 ampere.

Med trefase blir det litt mer komplisert fordi de tre fasene er forskjøvet tidsmessig med 120 grader.
 
I automatsikringer så er den termiske delen helt lik på B og C karakteristikk, den elektromagnetiske er forskjelling. Av og til må vi også bruke D karakteristikk for eksempel til trafoer og motorer. D er altså enda tregere enn C. For ohmsk last har det ingen hensikt å bruke noe annet enn B. Ikke dermed sagt at C ikke kan brukes. Men man får kortere makslengder på kabel med treg karakteristikk fordi kortslutningsytelsen avtar med lengden på kabelen.

jepp :)
 
Kan ikke svare deg,men skal følge tråden for å lære meg litt om bygging av bryggkjele ;)
 
Jeg har kjøpt kuleventiler på ebay. Jeg kjøpe den typen som er skrudd sammen med 4 bolter. Enkel demonering selv med rørdeler skrudd fast, hurtigkoblinger kjøpte jeg i norge, da jeg leste at det har vært litt ymse kvalitet på kinavarer.
 
Alle camlock jeg har kjøpt passer fint i sammen.. kjøpt hos 2014online på ebay..har vel sikkert 20 stk nå..

Ikke kjøp di kuleventilene..di er noe møkk..

Kjøp denne typen http://www.ebay.com.au/itm/1-2-BSP-...312728?hash=item4ae8dc0318:g:6tgAAOSwpDdVOEzQ
Di er veldig enkle å demontere,skru den fra hverande og ta ut kula og pakninen,mye enklere å demontere /sette sammen enn den med 4 bolter..så lenge di ikke står koblet til rør på begge sider....
Di har den samme på biltema i rustfritt..
 
bra du linker til noen du vet er bra, handlet hos en turboxxxx, fikk ikke noe eller fikk tomme pakker med hull i.
 
Tilbake
Topp