Ser fordelen med en "finere" sil. Så kommer nok til å slisse litt mer.
Jeg ønsker jo å lage et bryggeri der jeg kan lage mye øl om jeg ønsker det. Eneste begrensningen jeg har er en 16A kurs. Derfor jeg lurte på om noen hadde erfaring med et varmeelement på 3000w og volum. Men legger nok opp slik at jeg eventuelt kan kompensere med gass om det ikke skulle gå.
Kommer til å bruke gass på vann/skyllevann. For da kan jeg meske mens jeg varmer opp skyllevann.

HS

Har du ikke muligheten for en 10/16A kurs til med skjøteledning? En 2kw kolbe til hjelper mye..
Event. så kan en eletrikker oppgradere 16A kursen din til 25A sikkert....

Tror du sliter med å varme opp fullt volum med 3 kW, men sannsynligvis nok til å holde kok om du kan koke det opp med f.eks. gass. Skjøteledning til annen kurs og separate elementer?

Bor i et leilighetskompleks, bryggeriet kommer til å være i en bod i garagen. Muligheten for fler sikringer og større sikring går på felles her i borettslaget. Så blir ikke så lett. Derfor jeg tror jeg kommer til å kompensere med gass om ikke 3kw er nok.

HS

Men ønsker man ikke at dette skal skje fort? Ser i oppskrifter at det står 30min på en temperatur og 10min med en annen temperatur. Dette blir vel ikke optimalt med kun et varmeelement på 3kw?

Og betyr det ikke noe om hvor lang tid det tar før vørter etter mesk koker, det er det at det koker som betyr noe?

HS

Har du plass og en ekstra inntakt vv tank så kan du fylle opp dagen før brygging så har du masse varmt vann til bryggedagen..Korter ned bryggedagen en god del..

Sist redigert:
Fra meske temp (67c)til utmesk (78c) kan du bare heller oppi kokende vann i x antall liter så er det steget unnagjort på 1 min..
Finnes kalkulator for hvor mye vann du trenger å dumpe oppi..
Men om stigningen tar tid gjør ikke noe så lenge det ikke er timevis..

Om det tar 30 min-1 time fra utmesk til kok gjør ikke noe..bare kjedelig å vente..

Sist redigert:
Helt ny på dette feltet, så rett meg hvis jeg har missforstått:

Det du mener er at når jeg har mesket ferdig, så hever jeg temperaturen på vørteren til 78c med for eksempel PID, dette overfører jeg til koketank. Jeg står nå igjen med et meskekar med kun malt. Jeg bruker nå skyllevannet (som har koketemp), skyller over mesken og transporterer dette også over til koketank. Jeg vil nå ha en temperatur på vørteren i koketanken som er 80-90 grader kanskje, og at jeg derfor ikke trenger og varme dette så mye før jeg har det på kok?

En annen ting når det er snakk om skyllevann. burde jeg sirkulere dette noen ganger gjennom malten? eller er det nok med en gang gjennom. altså at det kun slippes av på toppen av mesketank, og ut på bunnen og videre til koketank?

Du kan heve temp til utmesk(78c) enten med PID eller kokende vann.sirkulerer så vørteren til den blir klar og fin,malt fungerer nå som et filter,overfører så til koketank..
Skyllevann skal holde rundt 80 grader.(du vil ha 78 grader i mesken).dump det oppi mesken,rør opp og så sirkulerer til vørteren er klar igjen..tapp til koketank..

Takk for svar, får se om jeg finner noen kalkulatorer på nettet som kan gi meg disse svarene på ulike brygg. Men det vannet som helles opp i mesken for å nå en temperatur på 78c, tar man da en del av skyllevannet. For man ønsker vel ikke mer volum enn det man mesker med + skyllevann.

Det blir en del av skyllevannet ja..
Vi skyller 2 ganger,fyller opp til malten er under vann,rører,sirkulerer og tapper..gjør det samme igjen men stopper tapping når vi har nok i kokekjelern.. men sikker flere måter å gjøre dette på..

Her kan jeg lære mye ser jeg! Noen spørsmål:

1) Hilken pumpe har du brukt? og bruker du forskjellige pumper til skyllevann/mesk? (link?)
2) Hvordan fungerer nivårøret? Gjennomganger, og utstyr? (link?)
3) Hvis jeg ikke ønsker og sveise, trenger da hjelp. Hvordan kan jeg få montert i tankene på best mulig måte? fint om link til utstyr legges ved.

Har bestemt meg for å bruke en form for fleksislanger. Ser for meg det er lett og demontere å rengjøre. Lurer derfor på om noen kunne forklart meg hvilke hurtigkoblinger og kommet med link. Helst så billig som mulig selvfølgelig.

Jeg kommer til og kompensere med gass på grunn av begrensing på sikring. Hvilke rørdeler og hvordan ville dere løst dette?

1. Hvilket gassbluss/regulator ville dere anbefalt?
2. Når jeg tar vannetut fra ventil under tank, hvilke rørdeler ville dere brukt, må være noe som tåler varmen fra gassblusset. Tenker og sette ventilen på siden av tnken.

Jeg kommer til og kompensere med gass på grunn av begrensing på sikring. Hvilke rørdeler og hvordan ville dere løst dette?

1. Hvilket gassbluss/regulator ville dere anbefalt?
2. Når jeg tar vannetut fra ventil under tank, hvilke rørdeler ville dere brukt, må være noe som tåler varmen fra gassblusset. Tenker og sette ventilen på siden av tnken.
Sett på et varmeskjold under berederen så redder du alt av slanger og koblinger. Jeg har brukt en "ring" av en 45cm dia bereder under en 50cm koketank. Punkta fast.
Cam-lock, som TazzaT anbefaler er kjempegreier når du bruker slanger. Jeg har standard montert hunn-koblingen på alt utstyr, hann-koblingene på slanger. Da kan alle slanger flyttes rundt der det er behov.

Skrotbilde fra mobilen, men greit nok for formålet. Dette er nye kokeren, fremdeles ikke brukt. Den får 8 kW elementer og mulighet for støtte fra gass. 180l volum.
Har en brenner for krabbekoker som kan sklis under, derfor er det uttatt endel av sidene på skjoldet.Koker.jpg

Tilbake
Topp