Prosjekt bryggekjele fra vvb

Som ikke faglært "produsent" er jeg neppe i stand til å tilfredstille § 6 i forskriften slik jeg ser det
Den som produserer, importerer eller markedsfører elektrisk utstyr for bruk i Norge, skal kunne fremlegge dokumentasjon som gjør det mulig å vurdere om utstyret er i samsvar med § 6 til § 10, § 11 første og tredje ledd og § 12.

Et forsikringsselskap med advokater er en krevende motpart,
http://www.pengenytt.no/en-av-fem-menn-har-tuklet-ulovlig-med-det-elektriske-anlegget/

Uansett, jeg gjør som mange andre her inne og kobler og mekker utstyr som ikke er en del av den faste installasjonen selv etter beste evne. Men lurer som sagt på dette med ev. avkortning i forsikring dersom uhellet skulle være ute.

Fant dette sitatet som sier noe om gjeldende praksis
Roald Stigum Olsen i forsikringsselskapet Tryg sier til DinSide at om arbeidet ikke er fagmessig utført, trenger det ikke å bety at man får erstatningen avkortet.

Det som avgjør, er om dette er årsaken til at det har oppstått en brann.

– Vi vurderer hvert tilfelle og undersøker om det er årsakssammenheng mellom det faktum at en ikke-fagkyndig har gjort jobben, og at det har oppstått brann. Er det tilfellet, kan man få en avkortning av erstatningsbeløpet på 10 til 20 prosent, forteller Stigum Olsen til DinSide.
 
Sist redigert:
Da får det bli å trekke tjukk ledning som kobles via uttaket til komfyr. Dette er 25A og lagt opp med 5 eller 6 mm^2.
Testen min var ment som et forsøk og aldri som noen varig løsning.
 
Som ikke faglært "produsent" er jeg neppe i stand til å tilfredstille § 6 i forskriften slik jeg ser det
Den som produserer, importerer eller markedsfører elektrisk utstyr for bruk i Norge, skal kunne fremlegge dokumentasjon som gjør det mulig å vurdere om utstyret er i samsvar med § 6 til § 10, § 11 første og tredje ledd og § 12.

Et forsikringsselskap med advokater er en krevende motpart,
http://www.pengenytt.no/en-av-fem-menn-har-tuklet-ulovlig-med-det-elektriske-anlegget/

Uansett, jeg gjør som mange andre her inne og kobler og mekker utstyr som ikke er en del av den faste installasjonen selv etter beste evne. Men lurer som sagt på dette med ev. avkortning i forsikring dersom uhellet skulle være ute.

Fant dette sitatet som sier noe om gjeldende praksis
Roald Stigum Olsen i forsikringsselskapet Tryg sier til DinSide at om arbeidet ikke er fagmessig utført, trenger det ikke å bety at man får erstatningen avkortet.

Det som avgjør, er om dette er årsaken til at det har oppstått en brann.

– Vi vurderer hvert tilfelle og undersøker om det er årsakssammenheng mellom det faktum at en ikke-fagkyndig har gjort jobben, og at det har oppstått brann. Er det tilfellet, kan man få en avkortning av erstatningsbeløpet på 10 til 20 prosent, forteller Stigum Olsen til DinSide.
Ja det siste avsnittet er nok det som gjelder ved et evt slikt tilfelle. Nå er det jo slik at disse reglene i hovedsak gjelder for utstyr som skal omsettes.

Hvis man skal oppfylle paragraf 6 så må man sette seg inn i en bråte med dokumentasjon, og utstede en samsvarserklæring der det fremgår hvilke normer og regelverk utstyret er produsert i henhold til. Men tar man hele denne jobben så kan man begynne å selge slikt utstyr..
 
Det verste tilfellet jeg har hørt om er avkortning fordi hårføner var plugget inn i armatur som var AVSLÅTT, støpselet skal jo taes ut som vi vet.
Verste tilfelle UTEN avkortning var brann i hytte uten innlagt strøm, der kan vi jo da ikke finne brannårsaken sa lennsmannen.
Til tross for slike eksempler frykter jeg ikke forsikringen, greier som regel og sette dem fast, de har jo ikke noe serlig kompetanse innen elektro. :)
 
Ikke dum den @TazzaT Men min PT100 har selvfølgelig M8 gjenger..

Da var elementene på plass, nå gjenstår syrevask av tanken for å få den ren.
d2BCIL7.jpg

Y8FyJCZ.jpg


Har også en sak som måler strøm og effekt. Vil den gi et noenlunde korrekt resultat om jeg legger flere ledninger gjennom induksjonsspolen, for å måle samlet effekt fra begge kursene?
kBEhM30.jpg

Eg har montert varmelement på samme måte men ikkje prøvd å koble det til straum endå. Lurer på korleis du har isolert desse koblingene. Ha leita etter noko som kan passe, men utan hell. Fann du ei god løysing?

Tips - pass på at tanken er heilt rein før du syrevaskar den. Eg gjorde ikkje det med min og fekk mange flekker og skjolder - alt anna en blank og fin - og måtte pusse ned på nytt.
 
QtBGzq2.jpg

Blank og fin nå! Har montert gjennomføring med krane, og thermowell. Får plass under den koniske silbunnen, og estimerer at det går omtrent 20 liter vørter under falskbunnen.

UkN2SQZ.jpg

Ingen pen patent, men den gjør da jobben. Koblet jord i en kobberplate klemt mellom kjelen og mutteren til det ene elementet, gir god kontakt.

Kokte opp 25l vann idag, med STC-1000 inni thermowell da jeg ikke har fått PID enda. Ser det er en del forsinkese på temperaturen, så enten må jeg prøve kjølepasta eller bare montere PT100 direkte i kjelen.
 
QtBGzq2.jpg

Blank og fin nå! Har montert gjennomføring med krane, og thermowell. Får plass under den koniske silbunnen, og estimerer at det går omtrent 20 liter vørter under falskbunnen.

UkN2SQZ.jpg

Ingen pen patent, men den gjør da jobben. Koblet jord i en kobberplate klemt mellom kjelen og mutteren til det ene elementet, gir god kontakt.

Kokte opp 25l vann idag, med STC-1000 inni thermowell da jeg ikke har fått PID enda. Ser det er en del forsinkese på temperaturen, så enten må jeg prøve kjølepasta eller bare montere PT100 direkte i kjelen.

Ingen dum ide. Har ikkje noko å feste plastboksen i og må nok prøve noko anna. Det viktigaste er jo å sleppe støt :)
 
Det er nok viktig å ha mye overflate på elementet for å unngå svidd vørter. God sirkulasjon hjelper nok også. Dette er grunnen til at jeg valgte vekk elementet fra vannkokeren, tipper det hadde svidd seg med en gang.
 
Da var PID endelig kommet, og alt montert. Litt mangelfull bruksanvisning, men tror den autokalibrerer seg nå. Ser at Thermowell gir en del forsinkelse på målt temperatur, så mulig jeg må droppe denne..

DtdcRO6.jpg
 
Det er nok viktig å ha mye overflate på elementet for å unngå svidd vørter. God sirkulasjon hjelper nok også. Dette er grunnen til at jeg valgte vekk elementet fra vannkokeren, tipper det hadde svidd seg med en gang.
Vi har to elementer i kokeren vår, ett på 7,5 og ett på 4,5. Det er vanlige norskproduserte elementer som brukes i fyrkjeler og lignende. Disse er ikke spesielt low density. Har ikke problemer med svidd vørter, selv med full effekt.
 
Har et mindre oppsett med 38L kjele hvor jeg bruker et element på 3kW som er high density i kokekjelen.
Tror stikkordet er god sirkulasjon som gir tilstrekkelig varmeoverføring vhja. konveksjonsstrømmer.
Har du elementet under en silbunn med lite dødvolum ville jeg tro brent vørter spøkelset kan oppstå raskere. Og ikke minst hvis du ikke fjerner belegg fra varmeelementet etter brygging, beer stone.
Aldri opplevd brent vørter.
 
Jeg synes det går greit med element (2 kw. turnamat) under silbunnen i meskekaret, seff god sirkulasjons flow når elementet (RIMS) er på.
 
Sist redigert:
Jeg synes det går greit med element (2 kw. turnamat) under silbunnen i meskekaret, seff god sirkulasjons flow når elementet (EIMS) er på.
Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Ja, du har 8 års erfaring fra dette oppsettet så jeg kan ikke være uenig med deg;)
 
Du har all rett til og være uenig, men det er nå min erfaring :)
Har lyst til og sette inn enda et element for og raskere øke temperaturen.
Kona insisterte en gang på turnamat vaskemaskin for mer enn femten år siden, og den nekter å dø.

Måtte se på varmeelementet, skal det ikke være 1900W+et mindre på 950W, ser sånn ut.
Synes jo det store har en brukbar overflate, hvis det er dette du bruker.
image.jpeg
 
siden det er ca 15 år siden keg tok ut elementene er de nok gamlere maskiner, noen titals år uten at jeg vet, Det er kun et element med ca rund 32 mm og mutter fra utsiden,
Noen har vert så gamle at mutteren ikke løsnet og elementet ikke kunne brukes.
 

Vedlegg

  • MESKETANK.jpg
    MESKETANK.jpg
    197,4 KB · Sett: 110
Tilbake
Topp