Prosjekt bryggekjele fra vvb

Har syslet lenge med tanken på ny og større bryggekjele. Har skaffet og kappet en varmtvannsbereder, og kjøpt inn elektronikk til PID-styring og elementer. Legger ut litt bilder når jeg kommer skikkelig igang.

Men har allerede støtt på et lite problem. Kappet av toppen på berederen slik av jeg kunne lage silbunn av denne. Kappet 1mm slisser med vinkelsliper, og har kjøpt en gjengestang som jeg tenkte å lage noen bein av for å få plass til elementene under.
Problemet er at diameter på silbunnen er mindre enn kjelen, og det trengs en form for pakning. Prøvde med en splittet slange, men denne var umulig å få til å sitte. Noen ideer?
nmwHUpv.jpg
 
Vi bruker splittet silikon slange 1/2" ,skjøtet sammen med en liten strips.. sitter som et skudd hos oss..
PVC slange du har der? ville ikke brukt det..
 
Prøvde med PVC-slange ja, men denne faller av med en gang. Lurte eventuelt på å prøve å feste med silikon fra tube elns.
Dere har ikke festet den på annet vis enn å tre den på? Bunnen min buer jo en del, så når jeg setter den ned i tanken sklir slangen rett av...
 
Eneste er at vi har konen oppover på silbunnen..blir litt mer rom under men har ikke hatt noe problemer med det..
 
Sist redigert:
Aha! Husker du hvilken tykkelse dere bestilte? Og er den elastisk nok til at 1 meter kan strekkes til en omkrets på ca 150 cm?

Har lurt litt på å ha den andre veien selv, og regnet litt på det. Det hadde tettet bedre, men hadde hos meg ført til et volum på nesten 50 liter under silen..
 
Strekker den bare 1-2 cm..så du trenger 2m.
Har 3 kjeler så vi har ikke varme kolber i meske kjele,er vel 6-7 liter under..mesker rundt 22 kg malt på en pils..
Så du har rundt 40 liter under? Høres veldig mye ut..Du bør vel ligge rundt 3 liter vann pr. kg malt under mesking..

Kommer opp rett størrelse når du trykker linken.. 12x16mm
 
Er en 150l tank, og kappet den rett før den begynte å kone. Den sylinderiske delen av beholderen utgjør ca 100l. Så om halvkulene settes mot hverandre for å danne en kule i bunnen, forsvinner veldig mye volum..
 
Vi lagde silbunnen vår av ei ny rett plate.diameteren er ca 2 cm mindre enn diameteren på tanken. Da trenger vi ingen pakning. På vår mesketank går det da 9 liter under silen.
 
Skal du både meske og koke i denne kjelen? Hvis ja hvor skal du gjøre av vørteren når du skal tømme mesken?
 
Planen er å meske og koke i samme kjele ja. Tenkte å tappe av vørteren før maltet tømmes, for eksempel i gjæringskar.

Har litt lyst til å holde meg til en kjele. Så et alternativ kunne jo eventuelt være å lage et silkar som heises opp.
Bilde av elementene jeg tenker å montere:
iJXDm87.jpg
 
Sist redigert:
Tenker å bygge en kontrollboks hvor jeg bygger inn PID, fast og variabel SSR, strømforsyning og bryter til pumpe samt indikatorlys. Må bruke to kretser inn hvor den ene går til 3kw element styrt av PID, og den andre går til 2x2kw element i parallel styrt av variabel SSR(for kok og oppvarming av meskevann).
Har et par spørsmål som jeg håper elektrokyndige kan gi svar på:

1. Ved bruk av disse elementene, hvordan kobler man jord, direkte i kjelen?
2. Har forstått at automatiske sikringer gjerne er termiske. Vil jeg kunne kjøre 4kw på en 17A kurs, gitt at den er koblet til variabel SSR? Da vil det jo ikke bli kontinuerlig last.
3. Kan jeg bruke denne automatsikringen som en "hovedbryter" for all sterk strøm i panelet mitt?
pwtRpsO.jpg
 
1.Alt kobles til jord..varmekolbe/kjele/skap o.l
2. Du mener 16A? Skulle fungere fint det så lenge du holder deg under 80-90 % når du koker..
3.ja..
 
1. Ja du kobler bare jord rett i kjelen. Disse elementene har ikke egen jordingsklemme. De forbindes til jord via kjelen.
2. Automatsikringer har både termisk og elektromagnetisk vern. Du har helt rett i at du kan overbelaste kursen noe i korte perioder. Den sikringen du har der er en 4 polet 16a med c karakteristikk. Det vil si at den er treg. Den vil løse ut elektromagnetisk (momentant) på mellom 5 og 10 ganger merkestrømmen. Så man må opp i over 160'a,for å være garantert utkobling. Hvis man holder seg under 5 ganger 16 (80) ampere så vil den ikke løse ut momentant.
 
Takker for svar! Elementene er montert, og har regnet meg frem til at disse gir en watt-tetthet på henholdsvis 9 og 11 watt/cm^2. Håper ikke dette fører til brent vørter, spesielt siden elementene mine sitter såpass lavt..

Venter på silikonslange i posten som jeg håper vil løse problemet med silbunnen.
Tenkte montere temperatursensor i et T-ledd på slangen mellom pumpe og utløp. Vil dette bli problematisk da vørteren som sirkuleres nettopp er varmet opp av elementene?
 
Temp. sensor bør du ha i kjelen..Stopper/går pumpen tett har du ingen kontroll på temp i kjelen..
Tegning av temp.sensor plassering?
 
Vil gjerne slippe å borre hull i kjelen til sensor. Ser for meg at denne lett kan bli skadet om den sitter fastmontert, stikkende rett inn i mesken..
Må få bygget meg et stativ i tre, men er enda ikke helt bestemt på design.

Må også montere en krane, og har lyst til å montere hurtigkoblinger ala camlock på krane, pumpe, slanger og i toppen av kjelen.

http://www.ebay.com/itm/1-2-A-Trash...720678?hash=item1c4743f6a6:g:XyAAAOSwkNZUqyhW

http://www.ebay.com/itm/1-2-C-Trash...723045?hash=item1c4743ffe5:g:TCQAAOSwY45UMmJr
 
Tilbake
Topp