Pumpa suger inn luft fra/under koken.

Når jeg skrur på pumpa under siste 15 minutter av koken, så surkler den og trekker inn masse luft. Antar at dette er boblene fra kokingen. Frem til nå har jeg gitt litt eff, men har begynt å tenke på levetid på tingene mine..

Noen som har erfaringer med dette? Vil det f.eks hjelpe å sette inn en albue på innsiden av kjelen som peker mot kanten, eller noe annet? Det beste ville vel vært en form for grant, men det er uaktuelt.

Jeg må kjøpe meg noen slangeklemmer for å løse samme problemet. Suger inn på overgang kjele / sugeslange. Det begynte når jeg byttet ut silikonslangene for det de klappet sammen... nå lekker det luft istedet.

Det er iallefall tett. Det er bare når jeg koker at pumpa suger luft. Men hurtigkoblinger over hele fjøla.

Har samme problemet sjøl, spesielt ved kraftig koking.
90 grader på diptuben ut til siden og struping på trykksiden løser mye. Strupingen gjør at mindre damp kommer inn i pumpa, samt at tempen i vørteren blir litt lavere i pumpehuset. Blir det for gale så reduserer jeg kokingen ned til svakt rullende kok en stund.

Dette er heilt normalt og det er ikkje falsk luft men damp som mange påpeikar. Boblane i kokekjelen er sjølvsagt og damp og ikkje luft. Ingenting å bekymre seg for. Eg køyrer pumpa på lav fart/med ein del struping.

Sett pumpa så lavt som mulig (vanligvis begrenset til golvet) relatert til væskeoverflaten i kokekjelen. Da øker statisk trykk ved pumpa og man kan bli kvitt kavitasjonen (som skjer som følge av at trykk i pumpa sunker under damptrykk til væsken på lavtrykksiden av impeller). Det er slik man gjør det på noen vannkraftverk.

Tilbake
Topp