Pumpestyr....

Viktste

Norbrygg-medlem
Jeg har bygget meg et RIMS oppsett inspirert av ett av Protto's oppsett: http://forum.norbrygg.no/threads/prottos-b-r-yggeri.3308/page-5
Jeg har en IWAKI MD20, sestos PID med SSR og varmeveksler i en vannkoker. Det er pent og ryddig fastmontert i bryggetralla mi og virker som det skal.

Det er bare ett problem (eller egentlig to...):
Det er så jækla mye styr å bruke. Ørten slanger som må rigges opp, pumpe som må primes. Så må man få all lufta ut av systemet. Og det er nesten 100% sikkert at på ett eller annet tidspunkt under kobling av slanger så glipper jeg en silikonslange og det renner vørter ut over gulvet. Etter brygging så må slanger og pumpe vaskes rent og tømmes for vann... Nå har jeg brygget endel ganger med dette oppsettet, men i det siste har jeg ikke giddet å bruke det men bare partiskyller i stedet. Enkelt, null søl og lite vasking etterpå. Jeg kan ikke merke noe som helst forskjell på kvaliteten på ølet (så der har jeg problem #2).

Det var jo veldig moro å bygge RIMS'en, men...
 
Synes ikke det er så pes selv. Hvis du primer pumpa så vil jo den drive ut all luften som er senere i systemet, en priming ventil etter pumpa som man lukker når pumpehuset er fullt er alt som skal til for minst mulig jobb.

Når er det du kobler om slanger? En ventil som du lukker gjør vel at det ikke spruter vørter når du kobler.

Og for å vaske systemet så kan man vel bare kjøre varmtvann i loop som man tapper ut igjen, og så henger opp slangene til tørk.
 
På det bryggeriet hadde eg to slangar fast montert på pumpa og med QD'ar i endane. Så hadde eg ein slange til med QD i begge endar som passa mellom HERMS og toppen av meskekjelen.
Brukte ei mugge under koblingane når eg kobla fra ein slange, men det var ikkje så ofte eg hadde behov for det. Det er noko eg gjer fortsatt, i det store bryggeriet mitt.
Ellers hadde eg ein laus slange til, fra HLT til MLT men denne hadde jo ikkje behov for vask etter bruk. Dei to lause slangane var laga akkurat like lange slik at dei vart universale.
Også salngane på pumpa var laga slik at dei var lange nok til alle oppgaver som mesking, whirlpooling osv.

Vasking gjorde eg enkelt med ein slange med QD og overgangar slik at alle pumper, slangar, tankar etc. kunne koblast til og gjennomspylast.

Av og til fekk eg ånden over meg og sirkulerte oppvaskmiddel gjennom systemet, men langt fra kvar gang.

Litt meir styr enn med eit enkeltkjelesystem er det med det gjeld å finne rette workflowen.
 
Du får gi No-Sparge et forsøk også, så er det ingen vei tilbake til pumper, PIDer, SSRr og andre tre bokstavs forkortelser.....:D
 
Men alt må jo kobles fra hverandre og tømmes for vann etter gjennomspyling/vasking etter endt brygging... Dvs. koble fra pumpe snu på hodet og helle ut vannet. Samme med varmeveksler. Og alle slangene... Eller?
 
Du får gi No-Sparge et forsøk også, så er det ingen vei tilbake til pumper, PIDer, SSRr og andre tre bokstavs forkortelser.....:D

Ja det skal jeg, det høres forlokkende ut å spare ytterligere 15-30 minutter på bryggedagen. Men jeg må ha større mesketank først...
 
Det er vel egentlig en HERMS jeg har. Hadde jeg kunnet redigert skulle jeg selvfølgelig fikset det i OP.... ;)
 
Hurtigkoblinger, hvis du ikke har det fra før er jo gull verdt i et oppsett med mange slike slanger, samt dumpventiler på de riktige plassene.
 
Tilbake
Topp