PWB og blandingsforhold

Jeg gjør også et forsøk med å bytte ut PBW med noe billigere. Kjøpte nylig 1 kg Sun Extra Power pulver (ca 40 kr for 1 kg) som jeg ser mange anbefaler, og som har noe av de samme ingrediensene som PBW.
Brukte en teskje pr. flaske og fylte så flaskene med varmt springvann og lot dem stå i ca. 40 min før jeg tømte ut og skylte flaskene godt.
Jeg benyttet det også i min Fastfermenter. Brukte 200g på 30L og lot stå i ca. 40 minutter. Det fløt masse gunk på toppen av vannet før jeg tømte det ut og tørket over med en vaskefille og skylte tanken godt. Forhåpentligvis smaker ikke neste brygg såpe ;) (Sun Extra Power er parfymefri).

PS: Burde kanskje også benyttet meg av varmt vann når jeg rengjorde Fastfermenteren, men det så ut til å virke slik som jeg gjorde det. Jeg hadde brygget en Pilsner, så det var ikke mye rester i tanken.
Sun Extra Power er mest effektiv med temperaturer fra 50 C og opp, etter som jeg forstår.

Datablad:
https://www.skovly.no/content/mma/publish/01/137/13747/133037.pdf
https://www.brouwland.com/content/assets/docs/PBW_SDS_EN.pdf
 
Sist redigert:
Vasket nylig flasker med 5 gr pr liter vann. Det gikk fint, vasket bra reint. Var ikke utpreget skitne flasker da, bare vært hjemmebrygg på dem. Skylt med vann rett etter bruk. Ei flaske hadde fått en god del mugg utpå seg etter at en flaske i kassa over sprakk. Denne ble uten vansker helt rein.
Notert! På sundag vaska me flasker ved å lage cirka 4-5 liter varm PBW-blanding i ei bøtte, tappa litt oppi alle flaskene, rista dei for å fukte heile flaska, og lot det stå 30 min. Deretter kjørte me drill med kost på oppi alle, og skylja i vatn. Fungerte strålande! Tar jo litt tid, men er kosearbeid. Betre enn å stå og koste manuelt, og billegare enn å legge alle i PBW-bad. Eg ser for meg at ved å la bunnen av flaskene stå i bløyt ein halvtime, så får me vekk det som trengs vaskemiddel på.
 
Tenkte å teste PBW for rengjøring av boblebadet (innendørs) i går. Cirka 200 liter var det vel oppi der. Brukte 2 spiseskjeer med PBW. Satte på pumpa og luftdysene, kjørte i 10 minutter. Før denne øvelsen trodde jeg badekaret var ganske reint, fikk meg en overraskelse da jeg så hvor effektivt PBW var, vannet var blitt farget "skittent", noe det ikke tidligere har blitt da jeg har brukt anbefalte doser med produkter kjøpt på forhandler for boblebad. Bruker nok opp denne 450 gram boksen jeg kjøpte til en hinsides kilospris, og så smeller jeg til med en 22.5 kilos bøtte med dette vidundermiddelet.
 
Godt tips med Sun Extra, @Enur! Spesielt om det ikkje er fatalt skittent., men spørs om det vil fungere på f.eks saison-gjær.

Litt tall:

PBW – 450-gram-pakken til 129 kroner på Bryggselv: 273 kroner per kilo

PBW – 22.5-bøtta til 1990 kroner på Bryggselv: 88 kroner per kilo (absurde 68 % billegare)

Sun Extra Power: 40 kroner per kilo


Bøtta med PBW freistar naturlegvis, men spørsmålet er kor vidt utløpsdatoen har noko særleg å seie. Den vil jo stå i ganske mange år.
 
Sun Extra er billigere ja, men det er ikke et sammenlignbart produkt, ihvertfall ikke for "tough shit": https://daastoel.com/2017/01/21/fastbrent-vorter/

Daastoel sitt eksperiment er i forhold til fastbrent vørter som er et problem på mange bryggeapparater. Og ikke til generell rengjøring av bryggeutstyr, som var tema her.
En kan f.eks ha en liten 450 grams PBW boks på lur til slike vanskelige tilfeller med fastbrent vørter, og billigere rengjøringsmiddel som Sun Extra Power til generell bruk. Da sparer man kanskje en lapp og to.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det var fastbrent vørter som var tema i testen ja.
Jeg følte meg ranet etter å ha kjøpt inn disse vaskemidlene.
Maskinoppvaskmiddel er det jeg bruker mest. Det billigste jeg finner.
PBW en sjelden gang. Og jeg må si at det imponerer. Et veldig godt vaskemiddel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp