1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

PWB og blandingsforhold

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av DanielB, 22 Sep 2014.

1. DanielB

DanielB
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vasker bryggeutstyret mitt med pbw, men synes det er litt i drøyeste laget å hive 250 gram av vidundermiddelet i gjæringsdunken bare for å få denne ren. Bruker dere andre like mye som annbefalt blandingsforhold fra produsent, eller er det noe jeg har missforstått?
    Rent blir det i allefall..:)

2. ruslebiff

ruslebiff
    Expand Collapse
    Registrert bruker

jeg har fulgt anvisningene fra produsent... mener å huske at jeg brukte rett under 200 gram sist gang jeg vasket gjæringsdunken.
    men jeg bruker middelet til flasker også i samme slengen da slik at jeg får mest mulig nytte ut av middelet før det kastes..

3. Kristian Andreassen

Kristian Andreassen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bruker 1 spiseskje pr 5L varmt vann. Blir rent av det og. Usikker på hvordan det er i forhold til "oppskrift"

Marius K. og Alvebryggern liker dette.
  4. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg vasker gjæringskar med svamp og ca. 3 liter varmt vann. Blander inn en toppet t-skje med PBW, kanskje halvannen om jeg slår ut håret. Holder i bøtter og spann.

BrewBoy og glennrlie liker dette.
  5. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kjører litt samme stil. "Noen liter" varmt vann, "en dæsj" PBW, litt risting med lokk på, vasking med myk svamp (og hansker).

Mats Ø. og Marius K. liker dette.
  6. DanielB

DanielB
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ser ut til at jeg kan spare ei krone eller to på å prøve ut noen liter i bøtten, og 20 gram pbw i stedenfor 200 gram til 30 liter over natta..:)

7. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det tror jeg du gjør lurt i ;)

8. nordhagen

nordhagen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Et par dråper zalo i en liter varmt vann og en myk svamp er alt som trengs. Synes det er ganske bortkasta å bruke masse tid og penger på PBW over natta når jobben er kjapp å gjøre på denne måten. Ting som er skikkelig størkna skittent får PBW-behandlinga, men jeg bruker billig maskinoppvasksåpe istedet. Gjør samme nytten.

Karl Johan liker dette.
  9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Selv bruker jeg kaustisk soda, samme prinsipp (positiv ph) og jeg bruker ikke i nærheten av anbefalt dose. Jeg stikker to fingre oppi og kjenner når vannet er passe "glatt" og kjører på med det. Til å¨vaske gjæringskar så er det ikke i nærheten av anbefalt dose som skal til for at skitten lett løsner.

10. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Anbefaler ikke å dyppe fingrene i kaustisk soda uansett utblandingsforhold.

11. SvErD

SvErD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Glatt vann = smeltet hud

12. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med oppvaskhansker, kunne jeg jo lagt til.

13. Karl Johan

Karl Johan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg bruker vanlig Sun oppvasktabeletter (ikke de 3 in 1 som inneholder glinsemiddel) til den daglige rengjøringen, og når det er behov kjører jeg på med PBW.

14. sinkjo

sinkjo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Blåser liv i ein gamal tråd her.

Eg skal lage flaskebad med PBW neste helg. Då tenkte eg å fylle opp gjæringsbøttene mine med 25 liter vatn. Finst det erfaringar på kor mykje PBW som er tilstrekkeleg for å få alt løyst opp? Om eg skal fylgje minstekravet til produsenten, må eg ut med 25 x 8 = 200 gram. Det utgjer ein pris på 45 kroner per bad med utgangspunkt i 1.8 kg-prisen til Bryggselv. Skal eg vaske oppmot hundre flasker blir det fort dyrt.

15. KriHart

KriHart
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kommer jo an på hvor skitne flaskene dine er. Dersom det er mugg og drit ville jeg har fulgt anbefalningen. Dersom det ikke er så ille kan du nok bruke mindre. Har ikke selv klart å finne noen bladingsforhold, men har vært referert rundt her om å blande til man kjenner at vanner blir glatt mellom fingrene. Kan nok øke effektiviteten ved å bruke varmt vann også. Enig i at det er en relativt dyr affære å følge pakningsvedlegget.

16. sinkjo

sinkjo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for svar! Eg kan ta ein titt i dei og vurdere. Trur det kjem til å sitte litt langt inne å gå under anbefalingen òg, då blir eg jo usikker på om det fungerer. Liker ikkje å ligge vaken om natta og frykte infisert øl.

Sjølv om det er dyrt, så er det jo enormt arbeidsbesparande. Kanskje eg må innsjå at det er verdt prisen.

17. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Husk at det er forskjell på å vaske og å desinfisere. Vaskemidler brukes for å fjerne (synlig) smuss. Oppvasken blir ikke renere om du bruker en halv flaske Zalo istedenfor akkurat passe mengde basert på erfaring. :)

18. sinkjo

sinkjo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så absolutt! Men eg har lest så mykje om at StarSan klarar ikkje å desinfisere gjærrestar, så paraonia har slått inn. Eg kan jo godt teste ei gjæringsbøtte med betrakteleg mindre PBW i tillegg, slenge oppi to cirka like skitne flasker, og samanlikne.

19. steinmb

steinmb
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Først må det være rent så kan du santitere med Starsan.

20. KriHart

KriHart
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vasket nylig flasker med 5 gr pr liter vann. Det gikk fint, vasket bra reint. Var ikke utpreget skitne flasker da, bare vært hjemmebrygg på dem. Skylt med vann rett etter bruk. Ei flaske hadde fått en god del mugg utpå seg etter at en flaske i kassa over sprakk. Denne ble uten vansker helt rein.

Del denne siden