PWB og blandingsforhold

Vasker bryggeutstyret mitt med pbw, men synes det er litt i drøyeste laget å hive 250 gram av vidundermiddelet i gjæringsdunken bare for å få denne ren. Bruker dere andre like mye som annbefalt blandingsforhold fra produsent, eller er det noe jeg har missforstått?
Rent blir det i allefall..:)
 
jeg har fulgt anvisningene fra produsent... mener å huske at jeg brukte rett under 200 gram sist gang jeg vasket gjæringsdunken.
men jeg bruker middelet til flasker også i samme slengen da slik at jeg får mest mulig nytte ut av middelet før det kastes..
 
Jeg vasker gjæringskar med svamp og ca. 3 liter varmt vann. Blander inn en toppet t-skje med PBW, kanskje halvannen om jeg slår ut håret. Holder i bøtter og spann.
 
Ser ut til at jeg kan spare ei krone eller to på å prøve ut noen liter i bøtten, og 20 gram pbw i stedenfor 200 gram til 30 liter over natta..:)
 
Et par dråper zalo i en liter varmt vann og en myk svamp er alt som trengs. Synes det er ganske bortkasta å bruke masse tid og penger på PBW over natta når jobben er kjapp å gjøre på denne måten. Ting som er skikkelig størkna skittent får PBW-behandlinga, men jeg bruker billig maskinoppvasksåpe istedet. Gjør samme nytten.
 
Selv bruker jeg kaustisk soda, samme prinsipp (positiv ph) og jeg bruker ikke i nærheten av anbefalt dose. Jeg stikker to fingre oppi og kjenner når vannet er passe "glatt" og kjører på med det. Til å¨vaske gjæringskar så er det ikke i nærheten av anbefalt dose som skal til for at skitten lett løsner.
 
Jeg bruker vanlig Sun oppvasktabeletter (ikke de 3 in 1 som inneholder glinsemiddel) til den daglige rengjøringen, og når det er behov kjører jeg på med PBW.
 
Blåser liv i ein gamal tråd her.

Eg skal lage flaskebad med PBW neste helg. Då tenkte eg å fylle opp gjæringsbøttene mine med 25 liter vatn. Finst det erfaringar på kor mykje PBW som er tilstrekkeleg for å få alt løyst opp? Om eg skal fylgje minstekravet til produsenten, må eg ut med 25 x 8 = 200 gram. Det utgjer ein pris på 45 kroner per bad med utgangspunkt i 1.8 kg-prisen til Bryggselv. Skal eg vaske oppmot hundre flasker blir det fort dyrt.
 
Blåser liv i ein gamal tråd her.

Eg skal lage flaskebad med PBW neste helg. Då tenkte eg å fylle opp gjæringsbøttene mine med 25 liter vatn. Finst det erfaringar på kor mykje PBW som er tilstrekkeleg for å få alt løyst opp? Om eg skal fylgje minstekravet til produsenten, må eg ut med 25 x 8 = 200 gram. Det utgjer ein pris på 45 kroner per bad med utgangspunkt i 1.8 kg-prisen til Bryggselv. Skal eg vaske oppmot hundre flasker blir det fort dyrt.
Kommer jo an på hvor skitne flaskene dine er. Dersom det er mugg og drit ville jeg har fulgt anbefalningen. Dersom det ikke er så ille kan du nok bruke mindre. Har ikke selv klart å finne noen bladingsforhold, men har vært referert rundt her om å blande til man kjenner at vanner blir glatt mellom fingrene. Kan nok øke effektiviteten ved å bruke varmt vann også. Enig i at det er en relativt dyr affære å følge pakningsvedlegget.
 
Takk for svar! Eg kan ta ein titt i dei og vurdere. Trur det kjem til å sitte litt langt inne å gå under anbefalingen òg, då blir eg jo usikker på om det fungerer. Liker ikkje å ligge vaken om natta og frykte infisert øl.

Sjølv om det er dyrt, så er det jo enormt arbeidsbesparande. Kanskje eg må innsjå at det er verdt prisen.
 
Husk at det er forskjell på å vaske og å desinfisere. Vaskemidler brukes for å fjerne (synlig) smuss. Oppvasken blir ikke renere om du bruker en halv flaske Zalo istedenfor akkurat passe mengde basert på erfaring. :)
 
Så absolutt! Men eg har lest så mykje om at StarSan klarar ikkje å desinfisere gjærrestar, så paraonia har slått inn. Eg kan jo godt teste ei gjæringsbøtte med betrakteleg mindre PBW i tillegg, slenge oppi to cirka like skitne flasker, og samanlikne.
 
Blåser liv i ein gamal tråd her.

Eg skal lage flaskebad med PBW neste helg. Då tenkte eg å fylle opp gjæringsbøttene mine med 25 liter vatn. Finst det erfaringar på kor mykje PBW som er tilstrekkeleg for å få alt løyst opp? Om eg skal fylgje minstekravet til produsenten, må eg ut med 25 x 8 = 200 gram. Det utgjer ein pris på 45 kroner per bad med utgangspunkt i 1.8 kg-prisen til Bryggselv. Skal eg vaske oppmot hundre flasker blir det fort dyrt.
Vasket nylig flasker med 5 gr pr liter vann. Det gikk fint, vasket bra reint. Var ikke utpreget skitne flasker da, bare vært hjemmebrygg på dem. Skylt med vann rett etter bruk. Ei flaske hadde fått en god del mugg utpå seg etter at en flaske i kassa over sprakk. Denne ble uten vansker helt rein.
 
Tilbake
Topp