"Forward sealing" tappekraner

Jeg tenkte å bruke vanlig 3/16" (5 mm)-slange til tappingen. Hvor lange bør disse være? Et par meter? Jeg antar dette avhenger litt av hvilket trykk man bruker, men hva er et greit utgangspunkt?
 
Mmmtjaaa... Mange og delte meninger om dette. Jeg har atskillig lengre slange enn det som antydes i diverse utregningsformler for optimal motstand i et balansert oppsett. Iallfall på øl med mye kullsyre. På øl med lite kullsyre tror jeg nesten at jeg har kortere.

Eksempler: Med pils, am pale ale, wit og andre øl som står på fullt trykk (ca 1 bar - 15 psi) bruker jeg tappeslange på 3,5 m. Da kommer ølet rolig og forsiktig ned i glasset. Vil man ha mer skum, kan man tappe rett ned i glasset i stedet for å la det renne langs kanten. Greit å kunne styre det på den måten. Med øl som engelsk bitter (4-5 psi) bruker jeg bare en drøy halvmeter slange.  Dette er med 3/16" indre diameter. Bruker man enda trangere slange, kan man slippe unna med kortere.

Men det kommer jo an på tempen i kjøleren også, ikke sant? Jo kaldere fatene står, desto mer kullsyre vil løse seg i ølet over tid, og dermed vil det skumme mer når det tappes i glass.

Det er egentlig bare å eksperimentere og finne ut hva som funker for deg. Jeg brukte div. formler som jeg fant på nettet, men måtte revurdere dem etter å ha sett hvordan det fungerte i praksis.
 
Tilbake
Topp