Mmmtjaaa... Mange og delte meninger om dette. Jeg har atskillig lengre slange enn det som antydes i diverse utregningsformler for optimal motstand i et balansert oppsett. Iallfall på øl med mye kullsyre. På øl med lite kullsyre tror jeg nesten at jeg har kortere.
Eksempler: Med pils, am pale ale, wit og andre øl som står på fullt trykk (ca 1 bar - 15 psi) bruker jeg tappeslange på 3,5 m. Da kommer ølet rolig og forsiktig ned i glasset. Vil man ha mer skum, kan man tappe rett ned i glasset i stedet for å la det renne langs kanten. Greit å kunne styre det på den måten. Med øl som engelsk bitter (4-5 psi) bruker jeg bare en drøy halvmeter slange. Dette er med 3/16" indre diameter. Bruker man enda trangere slange, kan man slippe unna med kortere.
Men det kommer jo an på tempen i kjøleren også, ikke sant? Jo kaldere fatene står, desto mer kullsyre vil løse seg i ølet over tid, og dermed vil det skumme mer når det tappes i glass.
Det er egentlig bare å eksperimentere og finne ut hva som funker for deg. Jeg brukte div. formler som jeg fant på nettet, men måtte revurdere dem etter å ha sett hvordan det fungerte i praksis.