Råd og tips ved stegmesking

Hei og hå!

Jeg skal ha ett brygg på Søndag som jeg har fått ingrediensene til. På oppskriften står det mesking på 67 grader i 1 time, men lurer litt på om det kunne vært lurt å stegmeske det, og isåfall hva de forskjellige temperaturene bidrar til. Jeg har prøvd denne oppskriften før og var fornøyd med resultatet. Brygget gav en maltrik smak, men kanskje litt mye. Er det noe jeg kunne gjort for å fått ett litt mere "lettdrikkelig" øl som ikke var for sterk maltsmak på med stegmesking? Brygger med Speidel.

Oppskriften er som følger:

4.60 kg Pale Ale Malt
0.45 kg Hvete Malt
0.12 kg Crystal Malt

29 gram Target, 60 min ca 10,5% alfa
29 gram Kent Goldings, 1 min ca 5% alfa

Håper på litt tips, og takker på forhånd  :)
 
Jeg tror med disse maltsorter går det fint med bare en steg. Kanskje burde du prøve 66 eller 65  °C for å få mindre restsukker i det ferdige øllet og da blir det mere lettdrikkelig som du ønsker.

EDIT: tynnere mesk kan være lurt (4 l/kg i.s.f. 3 l/kg) og mange andre saker som spiller en rolle. Men da må du beskrive mer spesifisert hvordan du brygget dette brygget før.
 
Med de aller fleste malttyper er det nok med en ett-stegsmesk. Moderne malt er høymodifisert, og kun malttyper hvor det blir oppgitt at de er undermodifiserte, trenger noe mer enn ett steg.
 
Jeg har lest en del om dette tidligere, men har vel gapet over litt mye informasjon på en gang. Nå når bryggingen nærmer seg føler jeg for å ha alt på stell før jeg setter i gang. Jeg skulle kanskje prøvd å senke mesketemperaturen til 65, men kunne det vært lurt å tatt en ut-mesking på noen å 70 grader også?
Sist jeg brygget med denne oppskriften hadde jeg ikke fått Speidelen i hus og brukte en isolert kjølebag til mesking. Temperaturen fikk jeg til å være noen lunde på 67 grader, men litt variasjon ble det.
 
Tilbake
Topp