Raging red Irish Ale

Hei

Snublet over denne oppskriften på Homebrewtalk, av en Irish Red Ale.

Har prøvd å oppskalere oppskriften til 50l (48l), ser dette greit ut?

Batch Size: 48 l
OG: 1.059
Boil time 60min
Mesketemp: 67-68 grader c

Malt:
9 kg = pale malt (2 row)
1.125 kg = caraaroma
0.55 kg = carafoam / Carapils
0.55 kg = melanoiden malt

Humle:
75g = Crystal @ 60min
75g = Cascade @ 30min
1.125 kg = Honning @ flame out

Gjær:
1pkgs California Ale (White labs #WLP001) eller Safale US-05

Noen som evt har prøvd denne oppskriften, eller lignende? Ser den har fått mange gode tilbakemeldinger.
 
Nå kom jeg plutselig på at jeg drakk en nydelig Red Ale på Porterhouse i Dublin, som var deres egen.
Kan denne oppskriften ligne på Porterhouse sin Red Ale?
 
Er vel egentlig skeptisk til en Irish red med amerikansk humle og gjær ? Den kan sikkert bli god, men jeg ville personlig gått for britisk humle og WLP004 - irish ale, men det kan bare være meg.

Porterhouse sier på sin hjemmeside at den inneholder
malt : Pale Malt, Crystal Malt, Wheat Malt, Chocolate Malt.
humle : Galena, Nugget, East Kent Goldings.
 
Jeg er også skeptisk til gjæren. Jeg ville brukt britisk gjær for mer smak.

Jeg synes også det er vanskelig å kalle det Irish Red Ale uten litt Roasted Barley (evt. Black Malt).

Når alt det er sagt: Oppskriften ser god og spennende ut. Jeg er egentlig ikke så opptatt av at det skal være så typeriktig, så kjør på. :)
 
Har ikke begitt meg ut på flytende gjær enda, så kanskje jeg splitter batchen med halvparten 05 og noe annet i den andre?

At ølet er typeriktig er ikke så viktig for meg heller, så lenge det blir godt :)
 
Er vel egentlig skeptisk til en Irish red med amerikansk humle og gjær ? Den kan sikkert bli god, men jeg ville personlig gått for britisk humle og WLP004 - irish ale, men det kan bare være meg.

Porterhouse sier på sin hjemmeside at den inneholder
malt : Pale Malt, Crystal Malt, Wheat Malt, Chocolate Malt.
humle : Galena, Nugget, East Kent Goldings.

neida, det er ikke bare deg:). Det er BJCP, også - og meg. Men siste humletilsetning er på 30, og det blir vel ikke så mye igjen av citrus og sånt, så da går det vel til nød. Gjæren er litt mindre vesentlig, føler jeg - men jeg ville også gått for 04 - eller i alle fall noe britisk (028!). Hives det på godt med smaks- og aromaCascade, blir det definitivt American Amber/Red ale, men som det er nå, er det ikke det, heller.

Ellers er jeg enig med Sarge i at det ikke er så farlig om det ølet en brygger, er innenfor stilkriterier. Men når en kaller et øl for f.eks. IRA, får en holde seg innenfor kriteriene - eller legge til noe som indikerer hvordan man bryter med dem.
 
neida, det er ikke bare deg:). Det er BJCP, også - og meg. Men siste humletilsetning er på 30, og det blir vel ikke så mye igjen av citrus og sånt, så da går det vel til nød. Gjæren er litt mindre vesentlig, føler jeg - men jeg ville også gått for 04 - eller i alle fall noe britisk (028!). Hives det på godt med smaks- og aromaCascade, blir det definitivt American Amber/Red ale, men som det er nå, er det ikke det, heller.

Ellers er jeg enig med Sarge i at det ikke er så farlig om det ølet en brygger, er innenfor stilkriterier. Men når en kaller et øl for f.eks. IRA, får en holde seg innenfor kriteriene - eller legge til noe som indikerer hvordan man bryter med dem.

Kanskje 04 er et bedre valg en 05 ja, mulig jeg prøver en batch med 04 og en med 05. Hmm, om jeg endrer navnet til Fake IRA :D
 
Kanskje 04 er et bedre valg en 05 ja, mulig jeg prøver en batch med 04 og en med 05. Hmm, om jeg endrer navnet til Fake IRA :D

04 skulle være greit, ja. Jeg synes du er på rimelig trygg grunn nå. Cascade som bitterhumle gjør vel ikke så mye skade. Og et lite snev av citrus - om det skulle overleve 30 minutters koking - er nok til å leve med. Skal jeg være helt ærlig - hvilket min mor i sin tid hevdet at jeg burde være - har jeg sjøl vært innom tanken, og jeg har brukt litt Simcoe på samme måten som du gjør med Cascade her. Slett ikke galt, faktisk. (Og jeg kalte det IRA:oops:.)

Jeg tror egentlig ikke irene sjøl er så puristiske, og Irish Red er vel egentlig en litt shaky kategori som kategori betraktet. Så vidt jeg forstår var ikke det noe irene sjøl visste fantes før ølguruen Michael Jackson fortalte dem det: http://irishcraftbeer.blogspot.no/2009/12/reinventing-irish-red-ale.html

Men nå brygger jo både vi og en mengde bryggerier Irish Red, så da finnes det vel nå, da:p. Min favoritt er forresten O'Hara's versjon. Om jeg bare kunne få tak i oppskriften - men det bryggeriet er like kjipe når det gjelder å røpe oppskrifter som de er flinke til å brygge godt øl.
 
Irish red brygges vel både med ale og lager gjær. Tror det viktigste er en gjær med lite esterproduksjon. Maltsmaken er viktig, og den skal vel ende opp relativ tørr. Tror wlp001/us-05 er greit nok. 004 er vel en gjær som er relativt "ren". Synes kanskje det viktigste er maltbasen. Marris Otter er et trygt valg i hvert fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for innspill :) Morsom lesing Finn, og tror ikke jeg har smakt O'Hara sin Red Ale så skal plukke opp en flaske på polet om jeg finner en :)
Maris Otter gir en litt mer "tørrere" smak? Litt med kjeks? Kanskje 50/50 MO/PaleMalt?
 
Jeg brygget en gang noe jeg kalte "GNIRA", en forkortelse for "GNIRA's Not Irish Red Ale". Den ble alt for mørk, men uansett....
Der tok jeg utgangspunkt i maltbase for det jeg trodde var Irish Red Ale (litt for mye Roasted Barley), og brukte amerikanske sitrushumler sammen med britiske i moderate mengder. Det ble et spennende brygg, og som tittelen antydet ikke typeriktig, men likevel med utgangspunkt i Irish Red Ale. Poenget mitt er at du kan brygge hva du vil, men man bør ikke kalle det for noe det ikke er. ;)
 
Kall det Welsh Red Ale om nødvendig. Cwtch er en skikkelig god red ale med amerikanske humler.

Digresjon, men hvor går egentlig grensen mellom red ale og amber? For eksempel kunne vel 5AM saint strengt tatt gått for en red ale (noe Fat Tire ikke kunne gjort)
 
Tilbake
Topp