Rar smak!

Hei.
Tappet for 2,5 uke siden mitt første brygg, en APA. Jeg vet jeg gjorde en feil under brygginga, det var å tilsette kun kaldt vann etter meskingen. Jeg skylte altså ikke maltposen med varmt vann.
Når jeg smaker på den nå, så er den en litt "besk" ettersmak av malt. Det smakte litt sånn når jeg flasket det også, men trodde denne smaken skulle forsvinne. Ganske dominerende smak som ikke smaker spesielt godt. Smaken før ettersmaken er ok.

Noen som har opplved lignende? Eller noen som vet hva som er galt?  :jaha:

Målte ikke OG/FG.
 
Kan også nevne at komfyren er litt dårlig, slik at man ikke får dampet av så mye som ønskelig. Sitter alltid igjen med 2-4 liter over det som er planlagt. Noen har nevnt DMS her, er det en smak som kan sammenlignes med nevnte over her?
 
Er det en smak, eller er det en tørr følelse på tunga etter et lite øyeblikk? Kaldt vann gjør ikke noe annet enn at utbyttet kan bli noe dårligere. Hvis ølen kjennes astringent som rødvin elle te har du nok fått endel skallrester med i koken eller kanskje hatt punktvis høy temp i mesken hvis du har brukt plata under meskinga?

Rar smak kan nok heller helle mot gjæringsprosess.
 
Det er en smak ja. Blir ikke tørr på tunga. Det er som sagt en litt merkelig maltsmak som kommer etter en god ølsmak, som en ettersmak altså. Mener jeg holde en bra temp under meskinga...
 
Det er ikke rett og slett bitterhet fra humlen, da?

Hvordan gjennomførte du gjæringen? Jeg tenker på gjærtype, gjærmengde, behandling av gjæren (starter?), oksygenering av vørteren, gjæringstemperatur og temperaturkontroll. Svært mange av de vanligste usmakene i øl kommer fra feil i gjæringen.
 
Gahr skrev:
Det er ikke rett og slett bitterhet fra humlen, da?

Hvordan gjennomførte du gjæringen? Jeg tenker på gjærtype, gjærmengde, behandling av gjæren (starter?), oksygenering av vørteren, gjæringstemperatur og temperaturkontroll. Svært mange av de vanligste usmakene i øl kommer fra feil i gjæringen.

Nei, det er ikke bitterhet fra humlen. Brukte en safale US-05 på ca 23 liter. Tilsatte den etter at vørteren var på gjæringskar og temperert (19 grader). Ristet godt i 3 min for å piske oksygen inn. Gjæringstempen har vært på ca 19 grader hele tiden.
 
Hvet om mange som opplever apa som besk. Har du prøvd an kommersiel utgave av apa før? Beklager viss det virker som et dumt spørsmål ;D
Ellers så har jeg selv opplevd at ved høy temp på safale gir et slags "hot" alkohol smak.
 
Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg tenker at det er bedre å få svar her med et lignende problem en å starte en klone av denne tråden.

Jeg har satt fem brygg. Det første var et rent ekstraktbrygg (uhumlet tørr + flytende) hvor vi peiset i masse humle. Det ble skikkelig snadder (i våre utrente, naive øyne i alle fall).

De fire neste var ekstrakt + spesialmalt (én var ekstrakt + delmesk). To stout, en bitter og en brown ale. Alle fire har samme "sure" smaken. Vanskelig å beskrive den, men det er definitivt ikke en god humlebitterhet, mer som kald, sur, gammel, kruttsterk kaffe. Smaken klistrer seg fast i ganen og på tunga og blir værende i lang tid. Det er ikke så ille at det blir udrikkelig, men såpass kjipt at jeg nekter venner å smake. Eneste fellesnevner for ølene er brygge- og gjæringsprosess, samt bruk av mørk malt (ganske mye sjokolade- og ristet malt i stoutene, relativt liten mengde sjokolademalt i brown ale og bitter).

Mine mistenkte syndere er:

1) Malten, i og med at det bare har oppstått i øla med spesialmalt. Samtidig kan jo humlemengden i den første, vellykka øla skjult surheten, så hvem vet...
2) Infeksjon. Jeg star san-er og vasker så jeg blir sår på fingrene, så hvis det er her problemet ligger vet jeg ikke om vaskeinnsatsen er verdt bryet.
3) Udugelige oppskrifter. Jeg er tross alt temmelig grønn, så kan være bryggene er dømt til å feile i utgangspunktet. Bare rart at alle skal feile på samme måte...
4) Manglende temperaturkontroll. Har brukt et digitalt steketermometer på alle brygga, så her er det veldig cirka. Samtidig var den første stouten bare spesialmalt som lå i kjelen fra begynnelse til cirka 70 grader, så jeg tror det er liten sjans for at det ble for varmt (med påfølgende uttrekk av astrigent smak fra skallet).
5) For finkvernet malt som har ført til uttrekk av astrigenter (?) fra skall. Bruker røft innstilt Coronna-mølle, så kan definitivt ikke utelukkes.
6) Et eller anna i gjæringsprosessen. Eneste plassen for gjæring er boden, hvor det er ganske jevnt 18 grader. Da er jo temperaturen en del høyere under stormgjæring, men kan dette gi et så jevnt og markant kjipt utslag (gjærtyper brukt: Safale S-04, Safale US-05 og Danstar Nottingham).
7) Noe annet jeg enda ikke har tenkt på...

Noe som vil foreslå en hovedmistenkt? Etter fire såpass mislykkede øl er det like før jeg legger kjelen på hylla  :cheeky:
 
Hei,

Vet ikke om dette kan hjelpe, men jeg har hatt to ekstrakt brygg som har smakt veldig "astringent", skikkelig tørt og beskt. Ifra "how to brew" så jeg at dette kunne komme av at man rører krausen inn i ølet. Som fersking jeg var(er), så hadde jeg nettop gjort det på disse bryggene for å få igang gjæringen, (edit:) som jeg trodde hadde stoppet.

Mvh Raymond

EDIT: Ser på "how to brew" nå at det ikke er selve krausen, men det brune skummet som dannes når det er krausen, som kan forårsake uønsket bitterhet.
 
RayOlav skrev:
Hei,

Vet ikke om dette kan hjelpe, men jeg har hatt to ekstrakt brygg som har smakt veldig "astringent", skikkelig tørt og beskt. Ifra "how to brew" så jeg at dette kunne komme av at man rører krausen inn i ølet. Som fersking jeg var(er), så hadde jeg nettop gjort det på disse bryggene for å få igang gjæringen, (edit:) som jeg trodde hadde stoppet.

Mvh Raymond

Hva er krausen for noe?

Gahr skrev:
Har du målt tempen i selve ølet eller i rommet?

Ja, den har jeg målt. Har ligget på 19 grader hele tiden.
 
Hei,

Redigerte litt forrige innlegg.

Krausen er skummet som dannes på toppen av ølet under stormgjæringen, dette inneholder gjær og proteiner. Det jeg tenkte på som kunne forårsake bitterhet, er det brune skummet som også dannes under krausen, og oofte setter seg på kanten av gjæringskaret.

Beklager hvis det ble litt rot. Tok meg litt vann over hodet  :roedme: Er nokså fersk selv :)

Mvh Raymond
 
En liten oppdatering:

Etter at mine fire (!) siste brygg har hatt denne relativt kjipe smaken av [sett inn passende ukvemsord] gav jeg mer eller mindre opp brygginga. Men nå for noen dager siden var jeg blitt grådig lei av kassene med dårlig øl som bare sto der og tok opp plass (og jeg er sikker på at de håner meg innimellom). Så jeg tenkte "f*** heller, nå er det bare å dumpe dem i vasken og pante flaskene". Etter å ha jekket den første tok angeren meg og jeg fant ut at jeg måtte gi den en siste sjansen. Hva møtte meg? En fantastisk, erkebritisk bitter, veldig lik den jeg drakk i Skottland noen uker tidligere. Verste var at det til og med var meningen at den øla skulle være en erkebritisk bitter  :biersmile:

Så konklusjonen er enten a) den trengte de to månedene i romtemperatur for å komme seg, eller b) den var for kald forrige gang jeg prøvde, slik at den herlige maltsmaken ble tonet ned, noe som gjorde at usmaken fikk stå helt alene. Uansett, motet er tilbake og rett over nyttår blir det tur til Vestbrygg for å handle til neste brygg :D

PS. Jeg har selvsagt lest utallige ganger her inne at man ikke skal gi opp ølet bare fordi det ikke er noe tess når det er ferskt, men jeg har virkelig ikke trodd at det kan utvikle seg så dramatisk i riktig retning  :skitbra:
 
Jonas Rein skrev:
En liten oppdatering:

Etter at mine fire (!) siste brygg har hatt denne relativt kjipe smaken av [sett inn passende ukvemsord] gav jeg mer eller mindre opp brygginga. Men nå for noen dager siden var jeg blitt grådig lei av kassene med dårlig øl som bare sto der og tok opp plass (og jeg er sikker på at de håner meg innimellom). Så jeg tenkte "f*** heller, nå er det bare å dumpe dem i vasken og pante flaskene". Etter å ha jekket den første tok angeren meg og jeg fant ut at jeg måtte gi den en siste sjansen. Hva møtte meg? En fantastisk, erkebritisk bitter, veldig lik den jeg drakk i Skottland noen uker tidligere. Verste var at det til og med var meningen at den øla skulle være en erkebritisk bitter  :biersmile:

Så konklusjonen er enten a) den trengte de to månedene i romtemperatur for å komme seg, eller b) den var for kald forrige gang jeg prøvde, slik at den herlige maltsmaken ble tonet ned, noe som gjorde at usmaken fikk stå helt alene. Uansett, motet er tilbake og rett over nyttår blir det tur til Vestbrygg for å handle til neste brygg :D

PS. Jeg har selvsagt lest utallige ganger her inne at man ikke skal gi opp ølet bare fordi det ikke er noe tess når det er ferskt, men jeg har virkelig ikke trodd at det kan utvikle seg så dramatisk i riktig retning  :skitbra:

Godt å høre! Tror de fleste har opplevd å ha brygget tilsynelatende "mislykkede" brygg,  som kun trengte noen måneder for seg selv før de kom til sin rett.
 
Tilbake
Topp