Smaksmessig er 2042 (Danish) krispere og fremhever humlen mer. Jeg synes jeg har fått mer fruktighet fra 2278 (Czech), større "gjærpreg", med andre ord. 2278 er vel mer temperaturfølsom (10-14C, ifølge Wyeast) enn 2042 (8-13C), så kanskje det er noe av forklaringen på høyere fruktighet (altså høyere gjæringstemperatur). 2278 flokkulerer også bedre enn 2042, så det kan vel også være med på at utgjæringen går lettere med sistnevnte.
I forhold til 2206 gir 2042 klart mindre malt og mer humle i smaken. Jeg synes begge er greie å ha med å gjøre, men ville nok i alle fall ha brukt 2206 i øl som skal ha fokus på malt fremfor humle (bokk, helles, dunkles osv.) Har vært veldig fornøyd med de fleste lagerøl jeg har laget, så det er ikke godt å si hva som egentlig er best. Jamil Zainasheff hadde et enkelt råd ang. lagergjær: Velg deg en gjær du liker, og bli kjent med den. Bruk den til alle lagertypene du brygger, og se hvordan resultatet blir. Når man har lært hvordan den oppfører seg under forskjellige forhold, bytter man ev. gjær om det er ønskelig. Selv liker jeg godt 2206, men har også brukt 2042 noen ganger. Har en pils med 2042 stående nå, og den virker lovende.
Gahr