Rawroffes garasjebryggeri

Ala Protto?

ps. Likte spessgodt den hengslede edeltre-planken med stikkontakter. Veldig innovativt og snasent opplegg. Og ja.. har vært på konsert i kveld.
 
AudunWS skrev:
Styrer PID effekten på elementet også eller slår den bare av og på?

Begge deler eigentleg.

Den slår på og av elementet prosentvis variabelt i ein kontrollperiode.
Kontroll perioden er justerbar og typisk 0,5-4 sek på ein PID med SSR. PID'en reknar ut kor mange % effekt (av max) den treng til ei kvar tid, dette gjer den ein gang pr. kontrollperiode.

Feks er periodetida 2 sek, og den treng 20% effekt for øyeblikket. Då slår den på elementet i 20% av 2 sek som er 400ms, og så slår den av i 1,6s. Dette gjentek seg evig (med ny utrekning av effektbehov kvart 2. sek.)

Over tid er dette ein effektregulering, og termisk masse saman med kort periodetid gjer at effekten blir jevn og ikkje pulsande.

Brukar ein eit mekanisk rele på utgangen til PID'en er ein tvungen til å sette opp periodetida for at releet ikkje skal slite seg ut med ein gang, typisk 20 sek. Her blir det og effektregulering over tid, men ein kan risikere meir pulsing i temperaturen sjølvsagt, avhengig av termisk masse i elementet.

Opplegget kallast eigentleg PWM-Pulse Width Modulation (pulsbreddemodulasjon) og er veldig vanleg metode for effektregulering. På feks. batteridrillar er dette brukt men med mykje lågare periodetid/høgare frekvens. Typisk minimum 1khz og gjerne mykje meir (periodetid 0,001 sek. og mindre). På mange batteridrillar er denne frekvensen høyrbar som ein svak piping når ein trykker triggeren litt inn og drillen går på lågt turtall.

På varmeelementa våre er ikkje det praktisk med høg svitsjefrekvens då dei går på vekselspenning med 50Hz (20ms periodetid). For å sikre at ein har eit vist antall heile periodar ved minimumspådrag av 50Hz nettspenninga må periodetida på PWM'en opp.

Feks: Periodetida er 1 sek, %-vis pådrag er 10. PID'en slår då på elementet i 100ms og av 900ms. I på-perioden vil ein då kun sende maks 5 heile sinusperiodar av nettspenninga.
SSR'ens natur er slik at den kan kun slå av og på når sinusen til nettspenninga passerar null. Så viss ikkje påslaget stemmet 100% med sinuskurva risikerar ein at dei teoretiske 5 periodane blir redusert til 4 eller 4 og ein halv.
Ein vil helst unngå alt for mange halve periodar, då dette kan indusere ein liten likespenningskomponent på straumettet som igjen kan skape krøll med andre tilkobla apparat i huset.

Så, ei viss periodetid må ein ha, men ikkje alt for lang, då vil varmen bli pulserande.
 
Hvordan fungerer moccaelementet for deg, fått testet noe mer? feks laget hveteøl? Fant en gammel moccam som jeg robbet for et 1kw element. tok også varmeplaten for en mulig fremtidig magnetrører..
 
Det fungerer akkurat som det skal  ;D  Anbefaler metoden til alle som har pumpe og vurderer herms/rims. Veldig enkelt å rigge til, billig og effektivt.
Hvis man ikke er veldig opptatt av estetikk kommer man unna med 3 loddepunkter, 2 treskruer og 2 strips.

Tror jeg har hatt sånn omtrent 5 brygg på moccamasteren nå, men ingen av dem har vært hveteøl. De neste 5 blir heller ikke på hvete. (kanskje en rug-IPA, kanskje ikke)
Er hvete spesielt vrient å varme opp?
 
Flott, skal pusle sammen og prøve det samme, må bare få ny pid først. Hvor lang tid bruker du på å øke temperaturen til utmesk? Har lest at både hvete og rug kan gi problemer med avleiringer på rims elementer, men her er det jo rakt rør så det bør vel gå fint. Får prøve å se :)
 
Hei

Har fått tak i en Moccamaster, og slaktet denne.
Problemet er at på toppen av varmeelementet sitter noe som minner om en sukkerbit med ett virrvarr av ledninger.
Hvordan koblet du til elementet?
Er det så enkelt som å koble en ledning i hver ende, og fjerne alt annet.

Bård S
 
Synd å ødelegge en Mokkamaster, da  ;) Hva skal du bruke dette til?

Et bilde sier mer enn 1000 ord, heter det...

Tror Mokkamaster har 2 element, ett for trakterfunksjonen og ett for "hold varm". Det sitter nok termostater o.l på disse som sammen med forigling ser ut som et "virvarr".
 
Bård S skrev:
Hei

Har fått tak i en Moccamaster, og slaktet denne.
Problemet er at på toppen av varmeelementet sitter noe som minner om en sukkerbit med ett virrvarr av ledninger.
Hvordan koblet du til elementet?
Er det så enkelt som å koble en ledning i hver ende, og fjerne alt annet.

Bård S

Jepp! Bare riv vekk alt sammen.
Så kobler du en leder til hver ende av varmespiralen og jorder selve røret. Lodding funker bra, eller du kan slakte noen klammer fra de andre ledningene.

Pass på at du redder bryterne og varmeelementet under kolben. Flotte brytere til feks styring av pumper, og varmeelementet kan brukes til regulering av gjæringstemp - i gjæringsskap eller i en magnetgrører.

Går du over til presskanne nå da?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 
Beant skrev:
Synd å ødelegge en Mokkamaster, da  ;) Hva skal du bruke dette til?

Et bilde sier mer enn 1000 ord, heter det...

Tror Mokkamaster har 2 element, ett for trakterfunksjonen og ett for "hold varm". Det sitter nok termostater o.l på disse som sammen med forigling ser ut som et "virvarr".

Om du ser gjennom tråden får du svar ;)
 
jarle a skrev:
Hvor lang tid bruker du på å øke temperaturen til utmesk? 

Har visst oversett spm.
Svaret er: vet ikke. Måler ikke temperatur i mesken, så det er ikke godt å si. Men det virker som om PIDen slår seg på sjeldnere etter kanskje 10-20 minutter eller så. det kan vel bety at det tar ca så lang tid. (mesker ut på 74C - fordi jeg er en pyse)
 
Et spørsmål til dere som er litt elektrokyndige.

I dag lager jeg en "arkiverator". Slakter et lite kjøleskap, som skal felles inn i et gammelt arkivskap. Etter at arkivskapet er isolert med 60mm isopor og støpt med epoxy+duk inni er planen å stable 6 fat inni der. et tappetårn med 3 * perlick 425 på toppen og - voila! Arkiverator. 

Nå har jeg kappet kjøleskapet og skjært ut arkivskapet. Og, merker jeg har veldig lyst til å fjerne termostaten + lyset på kjøleskapet.
Kan jeg klippe det vekk og koble STC-1000 rett på kompressoren? Noe jeg må ta hensyn til?
 

Vedlegg

  • 20120505_170010-001.jpg
    20120505_170010-001.jpg
    2,4 MB · Sett: 1.681
  • 20120505_164938.jpg
    20120505_164938.jpg
    865,8 KB · Sett: 1.690
  • 20120505_164947.jpg
    20120505_164947.jpg
    921,5 KB · Sett: 1.701
Går helt fint det... Jeg har fjernet termostaten på mitt, og koblet stc-1000 inn isteden. Har ruslet i over ett år nå :)
 
Akkurat det jeg håpet!
Og du koblet du deg rett på kompressoren, og ikke på ledningene fra termostaten?
 

Vedlegg

  • 20120505_165054-001.jpg
    269,3 KB · Sett: 1.707
nei, koblet meg på kablene til termostaten, men de kommer jo derifra fant jeg ut etter en del demontering, så det er samme sak :)
stc-1000 gjør slik jeg ser det samme eller bedre jobb.... kjør på!
 
Ikke for å mase, men.... eller jo egentlig nettopp for å mase. HVOR ER BILDENE????  :sovne:
 
Det var voldsomt til mas da gitt :)

Her er et bilde som er mindre enn 10 minutter gammelt. Bildet viser to glass RR vienna-lager, stående oppå archiveratoren.

Drikker en av dem nå, mens jeg lurer på når jeg skal gjøre den ferdig ;)
5431b2a7-66e1-d68a.jpg

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 
Sånn rent bortsett fra at det er relativt irriterende å sitte med laptoppen opp-ned, ser jo ølet ganske bra ut. Men pretty f****** please, with sugar on the top, get to work! Har gleda meg lenge til å se en ferdig arkiverator. Dessuten skylder du alle på norbrygg, ja hele verdens hjemmebryggere, å få ta del i historiens første arkiverator. No pressure ass.;-)
 
Tilbake
Topp