Redde min første Pilsner?

Satt min første pilsner for en ukes tid siden, og det på en egenmodifisert oppskrift vi fant på nett.
Jeg har ikke lest meg godt nok opp på pilsner, og fant ut noen dager inn i gjæringen at all batcher som inneholder pilsnermalt bør kokes i 90 minutt for å kvitte seg med DMS.
Vi kokte i bare 70 minutt.

Er det noen måte å "redde" brygget på? Forstår det sånn at DMS setter en uønsket mais/kokt kål smak på ferdig brygg, noe jeg ikke synes høres særlig apettitvekkende ut.
 
RDWHAHB !

Det går som regel godt, og det er lite du kan gjøre nå. Uansett er gjær og gjæring viktigere ved Lagerbrygging :brygging:
 
Kan godt hende det går greit, særlig hvis du hadde rask nedkjøling etter kok.  DMS dannes i varm vørter og dannes hele tiden mens vørteren er varm. Rask nedkjøling etter endt kok reduserer nivåene av DMS. Gjærstamme og gjæring har også litt å si. Hvilken gjær bruker du?
 
Det var meningen å bruke WLP800, men siden jeg satt for liten starter på denne, reiste vi heller å kjøpte noen poser med Saflager W34/70. Har fått en veldig bra utgjæring på denne. Stormgjæring i 4 døgn på 13 grader.
Har ikke målt SG enda, skal gjøre det nå tenkte jeg.

Kjølingen på en 25 liters batch var vel gjort på litt over 10 minutt, så der tror jeg ikke jeg får problemer.

Ellers med disse bryggene da? Jeg ser at batchen min er veldig uklar sett i forhold til de overgjærede jeg har satt tidligere, spesielt i begynnelsen av gjæringen. Er dette noe som vil klare opp over tid?
Jeg brukte 6,2kg pilsnermalt, og 1,1 kg munknermalt til brygget. OG ble 1068.
 
Hvis du hadde en OG på 1068 er du godt på vei til å lage en maibock. Nå er det bare tiden og veien igjen. Øk temp til 15-16 grader når gjæringen er på retur, og kjøl sakte ned en-to grader per døgn maks og la den "lagre" en mnd på lav temp. Rask nedkjøling sjokker gjæren til dvale og noe av vitsen med "lagring" forsvinner.
 
Ja, ser din sammenligning med Maibock, men i og med at jeg har brukt endel Saaz i batchen, så forsvinner det sammenligningsgrunnlaget. I forhold til OG så blir dette en litt vel sterk pilsner ja.
Var og sjekka SG nå etter 6 dager i øleskapet og den ligger nå på 1013 :) Dette gir meg en ABV på 7,22%.
Veldig god utgjæring på W34/70. Brukte 2 poser, selv om MrMalty sier 3.
Spent på hvordan brygget blir. Det lukta godt nedi der, og det var fremdeles toppaktivitet på gjæra.

Skal ta rådet ditt Knut Inge, med øking av temp ett par grader/par dager for så å gradvis senke det.
Jeg har lest litt om dette, ser det kalles for Diacetyl rest, noe jeg ikke vet hva er, men hadde tenkt å gjøre anyways :)

Lagre en måned på lav temp sier du, bør jeg da stikke om og la den stå i øleskapet i en måned ekstra, eller flaske den og lagre på samme lave temperatur?

Takk for svar alle :)
 
hei
Er ikke proff, men har brygget litt og lest en del tror du skal gjøre noe som dette:
tre uker rundt 8 grader øke til 20-22 de siste dagene for å kvitte deg med decyl rest eller ka det heter
tilsett 7-8 g sukker pr liter øl for du skal ha godt med kulsyre i en pils.
så tre uker gjæring i flaske ved ca 8 grader så lagre i 3 uker  så nærmt null grader som du kommer.
drikk og kos deg med en herlig pils :D
 
Tilbake
Topp