Refraktometer SG/Brix

Nøkleby

Norbrygg-medlem
Jeg har et refraktometer som jeg ikke blir helt venn med. Avvikene på SG synes jeg ikke henger på greip i forhold til hva jeg får med sukkervekta.
Så svakt i mitt hode mener jeg å huske at det har vært noen refraktometer med feil skala på markedet men jeg husker ikke detaljene.
Så for å gjøre sjekke om jeg faktisk kan stole på dette refraktometeret lurer jeg på om noen har noen "kjente" løsninger de har målt på og kjenner resultatene. En form for kalibrering om du vil.
Om jeg hadde med sikkerhet visst at vørterøl i fra Ringnes har fks har en verdi på X Brix og Y SG så kunne det vært enkelt å konkludere.
Noen som vet?

Moen som husker noe om disse refrakometerene? Er Brix eller SG riktig?

Til info har jeg kalibrert det inn på destillert vann til 0 så utgangspunktet bør være riktig.
 
Regn om fra Brix på denne siden.

Ellers har jeg fått denne forklaringen før:


Fordi forholdet mellom SG og Brix ikke er lineært slik det fremstilles på refraktometeret.
Disse er laget for Brix-måling. Ble oppmerksom på dette først når jeg leste om dette i
How to Brew av John Palmer, men brewersfriend har også en lang artikkel om nettopp dette.
Desto høyere SG man har, desto større vil avviket mellom faktisk SG og det refraktometeret
viser være

http://www.brewersfriend.com/2013/0...rrectly-for-maximum-accuracy-in-home-brewing/
 
Der kom det en forklaring ja. Stemer godt med oppfatningen jeg har om at avviket øker med kraftigere vørter. Da er det kanskje ikke så gæli likevel. Da skal jeg ta en runde på vørterøl eller ta av noen desiliter under neste brygging for å sjekke litt mer. det er riktig nok et kina-meter men om det kan gi meg rimelig greie resultater blir det godt nok for å se om noe må justeres underveis i kok.

Takker for svar så langt.
 
Jeg bruker billig kina refraktometer og måler kun Brix. Bruker nettkalkulatotren til utregningen. For min del blir det nøyaktig nok. Måler også FG med det. Omregningen tar nettsiden seg av. Jeg treffer ca der jeg er forventet og treffe.
 
Brix skalaen er riktig. Opp til 12.5 kan du gange med 4 for å få SG. Over det bør du bruke kalkulator
 
Tilbake
Topp