Refraktometer spørsmål

Hei

Beklager om dette har blitt tatt opp tidligere, men jeg kunne ikke finne noe svar.

Jeg har et refraktometer type RSG-100/ATC kjøpt på Ebay.

På bruksanvisningen står det ATC Compensation Range 10 C - 30 C. Betyr det at om jeg tar en måling etter mesk før kok, må jeg allikevel kompensere for temperatur?
Da er temperaturen gjerne over 80 grader. Det sammen gjelder etter kok, da tempen er 70 grader.
 
Nei, det går greit, så lenge refraktometeret selv har en temperatur innen det anbefalte temperaturintervallet. Dråpen vørter du drypper på glasset blir kjapt nok til refraktometerets temperatur.
 
Slenger på et spørsmål her. (jeg har nemlig en lik på vei i posten)

Vil det fungere bra å ta ut dråper underveis i kokingen for å tilpasse OG? Har hatt tendens til å bomme litt for mye på OG i det siste, selv om jeg håper det bedrer seg etter å ha blitt litt bedre kjent med det nye utstyret.

edit: For å presisere: Tanken var å øke koketiden underveis, dersom det viser seg at OG blir for lav, f.eks
 
Lars147 skrev:
Slenger på et spørsmål her. (jeg har nemlig en lik på vei i posten)

Vil det fungere bra å ta ut dråper underveis i kokingen for å tilpasse OG? Har hatt tendens til å bomme litt for mye på OG i det siste, selv om jeg håper det bedrer seg etter å ha blitt litt bedre kjent med det nye utstyret.

Det er jo det som er så trivelig med refraktometer - man tar bare ut en dråpe, og får resultatet umiddelbart, uten å måtte dille med å kjøle ned de 80ml man trenger til ochelometer.
 
Et spørsmål i denne forbindelsen: Er sukkermengden homogen i vørteren under kok? Jeg stoler ikke på enkeltmålinger jeg gjør under kok, siden jeg opplever å få avvikende verdier. Derfor tar jeg tre, fire påfølgende målinger, for å få en middelverdi. Noen som vet om sukkerkonsentrasjonen varierer pga varmestrømninger i vørteren?
 
Det du må vite er at det ikke viser korrekt etter at gjæringen har kommet i gang.

Dette kan det korrigeres for i de fleste brygge-SW. Det finnes også regneark på nettet som foretar denne korrigeringen.
 
Tilbake
Topp