regne med en ukjent... (eller to?)

Huppsann!
Vi har brygget litt, og har målt litt under veis. Jeg prøver å finne ut hvor effektiv vi har vært.

Vi har en 80 liters Brewtools.
Vi brukte ca 16,5 kg pils/hvete malt, 1 kg cara pils, og 2 kg cara aroma.
Mengde meskevann er ukjent, men trolig ca 60 liter.
Underveis målte vi sukkertall på 53 min (1.060), 87 min (1.064), og 120 min (1.070).

Hvor mye kunne vi max ha kommet opp i??

mesking.jpg

Etter vasking hadde vi et volum på ca 85 liter, og et sukkertall på 1.042. Jeg tror vi vasket med ca 60 liter(?)


Er det noen som ser en løsning på spørsmålet her?
 
Hvis du regner snitt innhold av stivelse i malt til 80% av vekten av maltet, og en meskeeffektivitet på 80%, så vil mengden sukker du klarer å få ut av malten være 64% (0,8*0,8) av maltvekten, som i ditt tilfelle er 0,64*19,5=12,48 kg sukker. Av dette sukkeret vil noe ikke være gjærbart (dekstriner), og noe som vil være mindre gjærbart (maltotriose, avhenger av gjærtype).
12,48kg sukker i totalvolum på 85 liter gir en OG på 1,054. Av tallene dine så viser det at dere da hadde en meskeeffektivitet som var ganske dårlig egentlig, i og med dere havnet på kun 1,042. Men det er viktig å vite volumene nøyaktig!
Hadde dere hatt 100% meskeeffektivitet, ville dere fått ut 0,8*19,5=15,6 kg sukker, som i 85 liter totalvolum ville gitt en OG på nærmere 1,068.
Edit: glemte å uttrykke meskeeffektiviteten din, og den var på kun 61,8%, dvs dere fikk ut ca 9,8kg sukker... Ikke spesielt bra dessverre.
 
Sist redigert:
Hvis vi BARE ser på mengden vørter: Hvis vi antar at malten tar opp 1 liter vann per kg malt, så skulle dere etter skylling sittet igjen med ca 100 liter vørter (inkl. trub) og ikke 85 liter.... Hvor ble de siste 15 liter av?? Vil tro at en mer pertentlig bryggedag vil gi andre og bedre resultater.
 
Huppsann!
Vi har brygget litt, og har målt litt under veis. Jeg prøver å finne ut hvor effektiv vi har vært.

Vi har en 80 liters Brewtools.
Vi brukte ca 16,5 kg pils/hvete malt, 1 kg cara pils, og 2 kg cara aroma.
Mengde meskevann er ukjent, men trolig ca 60 liter.
Underveis målte vi sukkertall på 53 min (1.060), 87 min (1.064), og 120 min (1.070).

Hvor mye kunne vi max ha kommet opp i??

Vis vedlegget 52033

Etter vasking hadde vi et volum på ca 85 liter, og et sukkertall på 1.042. Jeg tror vi vasket med ca 60 liter(?)


Er det noen som ser en løsning på spørsmålet her?
Når jeg ser nærmere på det du skriver, lurer jeg på den nokså store stigninga mellom en snau time og to timer. 10 poeng er mye, dvs. langt mer enn jeg ville forvente. Men likevel ender dere på et ganske lavt utbytte (konversjonseffektivitet). 100% skulle ligget noe over 1.080, og med den mesketida burde dere ligget nær det. Så dette ser litt rart ut.

Hvilken temperatur meska dere på? Er det noen steg blandet inn her?

Du bør nok ha sikre tall på volum vann; dette blir nokså omtrentlig. Men likevel; tendensen er at dere har et eller annet problem i prosessen.
 
Hvor ble de siste 15 liter av?? Vil tro at en mer pertentlig bryggedag vil gi andre og bedre resultater.
De forsvant nok i utregningen :) (dvs at tallene jeg oppgir er veldig circa). Det eneste jeg vet sånn nogenlunde sikkert er sukkertallene, maltmengde, tider, og vørtermengde til slutt (synes å huske at vi hadde 75 liter til slutt)
 
Uansett hadde dere en bryggeffektivitet på 58,6% med de tallene du oppga
og det er jo litt lavt
 
Uansett hadde dere en bryggeffektivitet på 58,6% med de tallene du oppga
og det er jo litt lavt
Det er lav bryggeeffektivitet jeg frykter!
Når jeg la inn tall fikk jeg 68.99% (som er bedre enn 58, men likevel rævva tror jeg).
Eller har jeg lagt inn feil?
 

Vedlegg

  • wort.jpg
    wort.jpg
    141,7 KB · Sett: 6
Det er lav bryggeeffektivitet jeg frykter!
Når jeg la inn tall fikk jeg 68.99% (som er bedre enn 58, men likevel rævva tror jeg).
Eller har jeg lagt inn feil?

Ser ut som du ser på pre-boil, men har lagt inn tall for meskeeffektivitet
 
Da har jeg fått tallene til å bli de samme jaffal :)
- og i prinsippet skulle det også bli prosenttallet for meskeeffektiviteten, siden det jo ikke skjer noe annet under kokinga enn at du fordamper vann.

Hvis tallene dine for vannmengde ikke er helt gale, så trenger dere å finne ut hvorfor effektiviteten blir så dårlig. Det begynner åpenbart med dårlig konversjonseffektivitet, og det er det nesten ingen annen fornuftig forklaring på enn at dere har så grovmalt malt at stivelsen ikke blir skikkelig gelatinisert. At utbyttet økte såpass mye i den andre timen, kan passe med dette.

Dernest er skylling ofte et problem med bryggemaskiner, har jeg inntrykk av. Og særlig hvis maltet har vært for grovmslt, kan skyllevannet renne for fort gjennom, slik at det ikke blandes med vørteren og altså ikke får med seg sukkeret godt nok.
 
Da har jeg fått tallene til å bli de samme jaffal :)
Men det er fortsatt "pre-boil"="end mash", og ikke "end kettle" som er etter kok, da skrev du jo at du hadde 75L (og sukkerinnholdet var formodentlig høyere). Meskeeffektivitet er vanligvis summen av det du får ut i første avrenning (stamvørteren) og ev. skylling, som også er mesking bare med nytt vann. Uten skylling er effektiviteten alltid lavere, om du mesket med 60L og fikk 40L i første avrenning med 1.070 er det bare 46% effektivitet.

Da måtte du i tilfelle også bare ha skylt med 45L, om du derimot gjorde motsatt og mesket med 45L og fikk ut bare 25L før skylling er det ikke optimalt for effektiviteten. Det mest effektive er normalt at skyllevolum ikke overstiger volumet du får ut i første avrenning.

Ellers ville jeg også sett på kverningen, og ev. rørt enda mer under innmesk. Muligens vurdert å brygge flere mindre batcher for å se hvilke tiltak gir bedre effektivitet.
 
Nå må vi få orden i begrepet «meskeeffektivitet», er før eller etter skylling?
Jeg brukte den om effektivitet etter skylling, altså per-boil, men da mener jeg du korrigerte meg @Finn Berger og mente det var det samme som det engelske ordet conversion efficiency ?
 
Nå må vi få orden i begrepet «meskeeffektivitet», er før eller etter skylling?
Jeg brukte den om effektivitet etter skylling, altså per-boil, men da mener jeg du korrigerte meg @Finn Berger og mente det var det samme som det engelske ordet conversion efficiency ?
Nå har jeg ikke peiling på hva som er rett eller galt, men Brewfather bruker pre-boil SG for å beregne meskeeffektivitet.
 
Nå har jeg ikke peiling på hva som er rett eller galt, men Brewfather bruker pre-boil SG for å beregne meskeeffektivitet.

Og så det store spørsmålet som har gått og plaget meg, tar de da hensyn til at vørtern kryper under nedkjøling (og hvor mye, er det avhengig av vørterstyrke?) hvis ikke vil jo det tallet være kunstig høyt?
 
Nå må vi få orden i begrepet «meskeeffektivitet», er før eller etter skylling?
Jeg brukte den om effektivitet etter skylling, altså per-boil, men da mener jeg du korrigerte meg @Finn Berger og mente det var det samme som det engelske ordet conversion efficiency ?
For meg er det det samme ja.... Etter skylling og før/etter kok (det spiller jo ingen rolle ettersom det bare er vann som forsvinner).
 
Tilbake
Topp