Regnskapene til bryggebutikkene

Å få denne oversikten over økonomien i bransjen var en skikkelig vekker. Jeg ante jo at det ikke var særlig fett å drive med dette, men det blir mer "virkelig" når en får se tallene.

Jeg er ikke økonom - det er skummelt hvor mye vi filologer ikke er:) - men omsetning og fortjeneste sier vel ikke alt om sjansen en bedrift har for å overleve? Jeg har vage forestillinger om at gjeldsmengde og egenkapital er viktige begreper i sammenhengen, men tar gjerne et kort kurs i dette:). Det er kanskje sånt som ligger i vurderinga av "soliditet"?

Hvilke scenarier kan man se for seg for framtida? Det virker f.eks. smått utrolig at det ikke skulle være mulig å drive i alle fall én butikk for hjemmebryggere i Oslo-området, men netthandelen er landsomfattende, og geografi spiller sånn sett ikke den samme rollen som før. Jeg er jo særlig opptatt av Strømmen, som er "min" butikk. De har fordelen av noe billigere leie av lokaler enn om de skulle holdt på i Oslo, men på den annen side er vel Strømmen nokså avsides. Om du ikke har bil, er det litt av en ekspedisjon å ta seg dit.

Jeg lurer også på hvor stor del av omsetninga som kommer fra salg til hjemmebryggere, og hvor mye som kommer fra salg til de små bryggeriene.
 
Husk og også at Strømmen Hjemmebrygg (da de het Bryggeland Strømmen) hadde filial i Oslo før, først i Sannergata, så flyttet den til St. Hanshaugen senter. De hadde vel også filial i Lillestrøm. Så vi kan vel trygt si at de har konsolidert de siste årene.
 
Sist redigert:
Hva er historien til Brewshop brødrene?

Jeg skumma litt på proff og ser at Brewhouse AS er slettet, og ett nytt er stiftet og har samme navn, der brødrene eier 18% hver via hver sine investeringsselskap som har ca 12 og 15 mill i overskudd i 2022.

Har de solgt 64% av bedriften for 25-30 mill mon tro? Det kan fort ha vært ett sjakktrekk med tanke på "stoda" nå til dags
 
Hva er historien til Brewshop brødrene?

Jeg skumma litt på proff og ser at Brewhouse AS er slettet, og ett nytt er stiftet og har samme navn, der brødrene eier 18% hver via hver sine investeringsselskap som har ca 12 og 15 mill i overskudd i 2022.

Har de solgt 64% av bedriften for 25-30 mill mon tro? Det kan fort ha vært ett sjakktrekk med tanke på "stoda" nå til dags
Dersom de fortsatt er gaselle kommer det kanskje litt her?
 
Hva er historien til Brewshop brødrene?

Jeg skumma litt på proff og ser at Brewhouse AS er slettet, og ett nytt er stiftet og har samme navn, der brødrene eier 18% hver via hver sine investeringsselskap som har ca 12 og 15 mill i overskudd i 2022.

Har de solgt 64% av bedriften for 25-30 mill mon tro? Det kan fort ha vært ett sjakktrekk med tanke på "stoda" nå til dags
Hvis man ser på (den laaange) rekken av selskaper i kjeden over Brewhouse, så kommer man til slutt til Askeladden.


En av sidegrenene under dette selskapet ender forresten hos Plukkselv.no. Så nå kan man kanskje både Brygge og Plukke selv under samme paraply? :)
 
Husk og også at Strømmen Hjemmebrygg (da de het Bryggeland Strømmen) hadde filial i Oslo før, først i Sannergata, så flyttet den til St. Hanshaugen senter. De hadde vel også filial i Lillestrøm. Så vi kan vel trygt si at de har konsolidert de siste årene.
Har vært min "nærbutikk" siden de var Lillestrøm vin og barutstyr i Lillestrøm, flyttet til Strømmen og ble stor, men fikk voksesmerter.
Heldigvis overlevde butikken på Strømmen, som ennå er i sykkelavstand tross oppoverbakke-Strømmen:(
Det er tydelig at om man liker/vil ha butikk i nabolaget, så må man akseptere noe påslag i priser sammenlignet med nettpriser.
Må innrømme at jeg har vært utro innimellom, men man får en vekker når man ser hvor tøft det er å overleve i markede med fysiske butikker.
 
Jeg er ikke økonom - det er skummelt hvor mye vi filologer ikke er:) - men omsetning og fortjeneste sier vel ikke alt om sjansen en bedrift har for å overleve? Jeg har vage forestillinger om at gjeldsmengde og egenkapital er viktige begreper i sammenhengen, men tar gjerne et kort kurs i dette:). Det er kanskje sånt som ligger i vurderinga av "soliditet"?
(Advarsel: Overforenklinger følger)

Du må ha penger på konto når futen kommer. Det meste kan gå bra, inntil den dagen du skal overføre merverdiavgift til Skatteetaten. Andre kreditorer kan du forhandle med, utsette betaling til eller late som ikke eksisterer, men Skatteetaten er rett og slett ganske firkantet når det kommer til å kreve inn pengene sine.

Har et firma gått med stort overskudd lenge, så kan de ha spart seg opp likviditet til å gå med underskudd. Det er jo uansett ikke noen god løsning å drive med underskudd, men det kan gi tid til å finne løsninger som er varige. For mange firmaer vil det jo også være sesongvariasjoner, dersom du ser på mindre perioden enn et år. En campingplass kan jo gå med underskudd om vinteren, selv om den går med bra overskudd om sommeren.

Mange firmaer går med underskudd når de vokser eller utvikler nye produkter. Da kan de få inn midler fra investorer eller långivere som gjør at de kan drive uten å tjene penger. Så vil de som de får penger fra, på en eller annen måte forvente å få tilbake med renter.

Så kan også et selskap med bra overskudd også ha økonomiske problemer. Det er bedre med en fugl i hånda enn ti på taket, og penger i banken er av og til bedre enn lovnad om penger. Verdiene i selskapet kan bestå av varer som er vanskelige å få solgt eller fakturaer til kunder som er dårlige betalere. Men så var det futen, da, som gjerne vil ha penger og ikke brown malt.

Alt i alt er overskuddet ganske viktig for butikker som driver med varehandel.
 
(Advarsel: Overforenklinger følger)

Du må ha penger på konto når futen kommer. Det meste kan gå bra, inntil den dagen du skal overføre merverdiavgift til Skatteetaten. Andre kreditorer kan du forhandle med, utsette betaling til eller late som ikke eksisterer, men Skatteetaten er rett og slett ganske firkantet når det kommer til å kreve inn pengene sine.

Har et firma gått med stort overskudd lenge, så kan de ha spart seg opp likviditet til å gå med underskudd. Det er jo uansett ikke noen god løsning å drive med underskudd, men det kan gi tid til å finne løsninger som er varige. For mange firmaer vil det jo også være sesongvariasjoner, dersom du ser på mindre perioden enn et år. En campingplass kan jo gå med underskudd om vinteren, selv om den går med bra overskudd om sommeren.

Mange firmaer går med underskudd når de vokser eller utvikler nye produkter. Da kan de få inn midler fra investorer eller långivere som gjør at de kan drive uten å tjene penger. Så vil de som de får penger fra, på en eller annen måte forvente å få tilbake med renter.

Så kan også et selskap med bra overskudd også ha økonomiske problemer. Det er bedre med en fugl i hånda enn ti på taket, og penger i banken er av og til bedre enn lovnad om penger. Verdiene i selskapet kan bestå av varer som er vanskelige å få solgt eller fakturaer til kunder som er dårlige betalere. Men så var det futen, da, som gjerne vil ha penger og ikke brown malt.

Alt i alt er overskuddet ganske viktig for butikker som driver med varehandel.
Du har ikke overveid å skrive økonomilærebok:)?
 
Å få denne oversikten over økonomien i bransjen var en skikkelig vekker. Jeg ante jo at det ikke var særlig fett å drive med dette, men det blir mer "virkelig" når en får se tallene.

Jeg er ikke økonom - det er skummelt hvor mye vi filologer ikke er:) - men omsetning og fortjeneste sier vel ikke alt om sjansen en bedrift har for å overleve? Jeg har vage forestillinger om at gjeldsmengde og egenkapital er viktige begreper i sammenhengen, men tar gjerne et kort kurs i dette:). Det er kanskje sånt som ligger i vurderinga av "soliditet"?

Hvilke scenarier kan man se for seg for framtida? Det virker f.eks. smått utrolig at det ikke skulle være mulig å drive i alle fall én butikk for hjemmebryggere i Oslo-området, men netthandelen er landsomfattende, og geografi spiller sånn sett ikke den samme rollen som før. Jeg er jo særlig opptatt av Strømmen, som er "min" butikk. De har fordelen av noe billigere leie av lokaler enn om de skulle holdt på i Oslo, men på den annen side er vel Strømmen nokså avsides. Om du ikke har bil, er det litt av en ekspedisjon å ta seg dit.

Jeg lurer også på hvor stor del av omsetninga som kommer fra salg til hjemmebryggere, og hvor mye som kommer fra salg til de små bryggeriene.
Det er på en måte ikke så stor forskjell på et firma og en person.
Du har verdier i form av et hus og litt penger i banken. Summen av verdiene dine, minus lånet, er din egenkapital.

Hvis verdien av huset + bankinnskudd- lånet er stort, så er du solid. Har du gjeld til oppunder pipa, så er du lite solid.

Du har din inntekt i form av lønn. Du har utgifter til mat og strøm etc. Hvis du en måned bruker mer enn lønninga, så går du underskudd. Hvis du har litt penger i banken går det bra. Om det kniper kan du ta opp litt ekstra lån for å dekke opp månedens underskudd. Da spiser du av egenkapitalen, men må du så må du. Men det sier seg selv at det ikke går til evig tid. Når lånet blir like stort som verdien av huset, sier banken nei. Du får ikke låne mer. Du kan ikke betale regninger og du går konkurs.

En forskjell på de fleste firma, særlig handelsfirma, og privat person er at din inntekt er relativt liten i forhold til dine verdier. Verdiene dine kan ofte være 5-10x inntekten. Da tåler du å bruke f.eks. 10% mer enn du tjener ganske lenge. Et firma er det ofte motsatt. Varelager er ofte mesteparten av verdiene, og inntekten kan være 10x mer enn verdiene. Et underskudd på 10% fører da fort til konkurs.
 
Strømmen Hjemmebrygg er vel en restrukturering av det tidligere ølbrygging eller hva det nå het, som gikk konkurs for 5-6 år siden?
 
Da er regnskapet til Ølbrygging tilgjengelig:

Det er nok vanskeligere tider i Grimstad også, men dette er ikke krise-tall.

Fra 2018 til 2020 økte omsetninga fra 25 til 61 millioner, så er den så godt som uendret fra 2021 til 2022. Overskuddet er på like over 5 millioner, som er en nedgang fra 7,2 millioner i 2021 og 6,2 millioner i 2022.

Er det mulig å si noe om hva som ligger bak dette resultatet i en bransje som ikke akkurat har hatt et bra 2022? Kanskje.

Lønnskostnadene øker en del, men ikke veldig mye mer enn lønnsveksten og andre drifstkostnader øker også en del (strømpris utgjør nok en del av det). Varekostnaden går litt ned. Varelageret går litt ned, men er fortsatt nesten ei halv årsomsetning. Når omsetninga øker mindre enn prisveksten er det jo også en faktisk nedgang i omsetning.

Vi kommer ikke til å få se 2022-regnskap for Craftco og Brewhouse har ikke sammenlignbare 2021-tall. Det er derfor vanskelig å vite om Ølbrygging har tatt markedsandeler fra andre, men det kan kanskje virke som netthandelen er mindre berørt av nedgangen enn fysiske butikker. Stort varelager og lite endring i varekostnad kan kanskje tyde på at de ikke har merket valutauro for fullt enda.
 
Da er regnskapet til Ølbrygging tilgjengelig:

Det er nok vanskeligere tider i Grimstad også, men dette er ikke krise-tall.

Fra 2018 til 2020 økte omsetninga fra 25 til 61 millioner, så er den så godt som uendret fra 2021 til 2022. Overskuddet er på like over 5 millioner, som er en nedgang fra 7,2 millioner i 2021 og 6,2 millioner i 2022.

Er det mulig å si noe om hva som ligger bak dette resultatet i en bransje som ikke akkurat har hatt et bra 2022? Kanskje.

Lønnskostnadene øker en del, men ikke veldig mye mer enn lønnsveksten og andre drifstkostnader øker også en del (strømpris utgjør nok en del av det). Varekostnaden går litt ned. Varelageret går litt ned, men er fortsatt nesten ei halv årsomsetning. Når omsetninga øker mindre enn prisveksten er det jo også en faktisk nedgang i omsetning.

Vi kommer ikke til å få se 2022-regnskap for Craftco og Brewhouse har ikke sammenlignbare 2021-tall. Det er derfor vanskelig å vite om Ølbrygging har tatt markedsandeler fra andre, men det kan kanskje virke som netthandelen er mindre berørt av nedgangen enn fysiske butikker. Stort varelager og lite endring i varekostnad kan kanskje tyde på at de ikke har merket valutauro for fullt enda.
Ølbrygging satser jo også en del på bbq og pizzaovner, så de gaper jo over en større kundegruppe.
 
Ølbrygging satser jo også en del på bbq og pizzaovner, så de gaper jo over en større kundegruppe.
Ja, det er sant. Vanskelig å vite hvor mye det utgjør. Samtidig har ikke Ølbrygging noe særlig salg til bryggerier, som både Brewshop har og Bryggselv hadde.
 
Da er regnskapet til Ølbrygging tilgjengelig:

Det er nok vanskeligere tider i Grimstad også, men dette er ikke krise-tall.

Fra 2018 til 2020 økte omsetninga fra 25 til 61 millioner, så er den så godt som uendret fra 2021 til 2022. Overskuddet er på like over 5 millioner, som er en nedgang fra 7,2 millioner i 2021 og 6,2 millioner i 2022.

Er det mulig å si noe om hva som ligger bak dette resultatet i en bransje som ikke akkurat har hatt et bra 2022? Kanskje.

Lønnskostnadene øker en del, men ikke veldig mye mer enn lønnsveksten og andre drifstkostnader øker også en del (strømpris utgjør nok en del av det). Varekostnaden går litt ned. Varelageret går litt ned, men er fortsatt nesten ei halv årsomsetning. Når omsetninga øker mindre enn prisveksten er det jo også en faktisk nedgang i omsetning.

Vi kommer ikke til å få se 2022-regnskap for Craftco og Brewhouse har ikke sammenlignbare 2021-tall. Det er derfor vanskelig å vite om Ølbrygging har tatt markedsandeler fra andre, men det kan kanskje virke som netthandelen er mindre berørt av nedgangen enn fysiske butikker. Stort varelager og lite endring i varekostnad kan kanskje tyde på at de ikke har merket valutauro for fullt enda.
Valuta uroen kommer nok, begynner å merke den i mitt yrke nå når vi skal fylle opp lagre igjen, er fort snakk om 10-20% opp bare pga eurokursen.
 
Tilbake
Topp