Rehydrering tørrgjær - hvorfor

Jeg har ihvertfall to gjærkar med to forskjellige lokk, hvor det ene har en liten knekk
og aktivitet i gjærlåsen er ihverfall ikke proposjonal med faktisk gjæring

Hentet fra Mangrove Jack's hjemmeside:

http://mangrovejacks.com/collection...products/u-s-west-coast-yeast-10g-coming-soon:

''Usage Directions: Sprinkle contents directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. For best results ferment at 18-23 degrees C (59-74 degrees F).''

Hvorfor skulle de anbefale slik bruk hvis det definitivt er feil

....sjøl om jeg rehydrerte M44 siste gang.. :)
"Although Mangrove Jack’s Craft Series Yeasts do not require rehydration, cleaner and more professional results will be produced if rehydrated before use."
Kilde: PDF lenket til herfra: http://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts

Trodde jeg skrev meg ut fra tråden for noen min siden... Men forumet er som dop..

Skal du gjøre det litt mer vitenskapelig så ta målinger hver dag, på det meste annenhver dag, merkbar aktivitet starter og opphører som regel ila noen få timer (og da tar jeg i litt og). Hvis dere begge brygger en litt større batch en vanlig for å ta høyde for målingssvinn så kan det bli artig. Og, sjekk det visuelt også.

Logisk sett er det ikke mulig at gjæringen starter likt, men at hans gjærer mer (kraftigere) og lenger med samme OG og FG

Jo, han testet det, og fant ingen signifikant forskjell på om du pitcher tørt, eller rehydrerer.
Samt flere av de anerkjente gjærprodusentene skriver på pakkene at de kan pitches tørt.
Hørte en som hadde vært på kurs med en av produsentene si at produksjonsprosessene nå var blitt så bra, at det ikke er nødvendig å rehydrere.

Tja, om jeg selger gjær, og kundene mine dreper halvparten ved pitching så kan jeg selge dobbelt så mye :p
Uansett, om du vet hvor mange celler du trenger i øllet så pitcher man etter det. Med 30 til 50% død uten rehydrering må en kompensere med mer tørrgjær.
I pale ale land med en OG på 1040 til 1060 er det gode forhold for gjæren, og jeg har inntrykk av at øllet blir OK, selv ved noe underpitching, men risiko for usmak er naturligvis høyere enn ved riktig pitch. Med høyere OG er risiko for usmak vesentlig høyere.

Hiver på en brannfakkel her: Det ble tidligere nevnt av aktiviteten i gjærlåsen var lengre i urehydrert tilfelle, og la oss for diskusjonens skyld anta at gjæringskarene var like tette, vil ikke da intensiteten ha vært mindre med resultat av mindre varmgang og mindre fusel? Altså bedre øl? Personlig tror jeg ikke etpar ekstra generasjoner med reproduksjon nødvendigvis merkbar bismak. Stressed gjær kan jo selvfølgelig bistå i negativ retning, men det vil du jo også få med høy temperatur.

Leste en artikel om det i Zymurgy-magazinet for en god stund siden. Der var argumentet bak rehydreringen, at vann har høyere PH(nøytral) enn vørter(surt), og at gjæren trivdes best å bli vekket i et nøytralt miljø.

Tilbake
Topp