Rengjøring av kraner/kegerator

Eg skal no montere kraner i øl-kjøleskapet mitt men lurer litt på korleis reingjerings-rutiner folket har?
Det kan jo gå litt tid mellom kvar gang det tappes ei øl og kva blir gjort med ølet som står i slangene? Blir den første skvetten kasta? Kor ofte bør anlegget reingjerast og kva er den enklaste måten å gjere dette på??
 
Jeg har ikke fått no øl på anlegget mitt så har fårløbig ikke no rutiner enda. Men jeg tenkte å bruke en slik en

http://www.ebay.com.au/itm/Carbonat...ew-/271434448309?ssPageName=ADME:L:OU:US:1120

enten med 1,5litersflaske med starsan og CO2. Eller koble på en sånn hagesprøyte man pumper opp trykket i beholderen. Begge vil jeg bruke denne på. Bare å plugge på øl ut ball lock.

Jeg tenker så lenge øl ledningen er trykksatt med CO2 og øl så ser jeg ikke for meg no renserutine. Ser for meg å rense sikkerlig ved bytte av fat.

Jeg ser for meg og sprøyte litt starsan opp i tappekran tuten etter endt kveld :) evt kjøpe sånne gummipropper som jeg kan fylle med tarsan og sette på.

Men jeg har ingen erfaring med dette enda, har bare sett på andre og tenkt noen tanker selv :)
 
Jeg har en slik pet flaske kork i rustfritt slik at jeg bare trykksetter en flaske med chemipro oxi og lar dette virke 10 minutter for deretter å skylle godt med vann. Til slutt lar jeg linja ligge med starsan frem til jeg kobler på neste fat.

Når jeg har øl på tapp så bruker jeg ikke å gjøre annet enn å sprute starsan opp tuten etter bruk. Tar en liten bit med plastfolie som jeg strekker rundt krantuten frem til neste øl skal tappes.
 
Har et dedikert 9l-fat (Corny) som jeg fyller med PBW eller Pipeline Pro og renser linjene med. Avslutter med å kjøre Starsan gjennom.
 
Du kan kjøpe ein ekstra 'ut'-kobling til cornelius (den som står på fatet), og ei sånn lita trykksprøyte på jula. Corneliuskoblingen passer rett på trykksprøyta, og så er det berre å fylle med vaskemiddel, pumpe opp trykk og koble til :)
 
Gjorde slikt tidligere, men synes jeg får et bedre resultat når jeg får satt høyere trykk på veska som trykkes gjennom.

Vet det er noe råflott å ha et eget fat til dette, men jeg hadde brukt 9literen min en gang på 2 år før dette og det var på tide den ble brukt til noe nyttig.
 
Jeg har en slik pet flaske kork i rustfritt slik at jeg bare trykksetter en flaske med chemipro oxi og lar dette virke 10 minutter for deretter å skylle godt med vann. Til slutt lar jeg linja ligge med starsan frem til jeg kobler på neste fat.

Kjøpte du den på eBay, som er lenket lenger oppe eller? Og kom det på toll og mva? Vurderer denne selv for rengjøring, alternativ til Beergun og ikke minst lage "Farris" til ungene og dama.
 
Jeg har enda ikke fått noe tull på mine 2. Jeg skrev i kommentar feltet når jeg kjøpte om de kunne kun merke utsiden av pakken med hva varene kostet, og ikke hva frakten ble. Det ble gjort, så da havnet de vel under 200kr vis ikke jeg husker helt feil :) for så vidt jeg vet så skiller ikke tollvesenet på hva varene koster og hva frakten ble. De tar bare den totale summen, og blir den stoppet og er den over 200kr så blir det avgifter.
 
Kjøpte du den på eBay, som er lenket lenger oppe eller? Og kom det på toll og mva? Vurderer denne selv for rengjøring, alternativ til Beergun og ikke minst lage "Farris" til ungene og dama.

Jeg kjøpte en fra kina, men ser 100% lik ut som den lenger opp i tråden. Min kostet 80 kroner med fri frakt. Så lenge varen koster under 200 slipper du toll og moms på varen.

Helt knall liten dings. Jeg bruker den til både rengjøring, men også for å lage hjemmelaget "farris"vann med noen dråper sitron i. Tar vann som jeg har stående i kjøleskapet og setter regulator på 2,5 bar og rister i 25 sekunder. Deretter setter jeg den i kjøleskapet en halvtime så kullsyren får satt seg litt og så bytter jeg til en vanlig kork igjen.
 
Ja, det var jo en bra pris. Har du link? :) mulig jeg vil ha flere. Hvordan holder kullsyren seg etter du har byttet til vanlig kork? Tenkte å beholde denne på frem til jeg skal drikke opp innholdet iløpet av dagen.
 
Dette ser jo ut som en kindereggløsning. Kan både vaske linjer og skrote den klumpete farrisvanndingsen som står på kjøkkenbenken OG fylle flasker i en håndvending, men jeg er litt bekymret for trykket. Tåler for eksempel en vanlig Farrisflaske så mye som 2,5 bar?
 
Sjekket litt med trykk i disse flaskene. Ser flere bruker disse til trykktanker i radiostryrte fly(til bremser) de fyller de med 5-8bar trykk. Noen har også testet med 12 bar i flaske raketter. der var det noen uhell, men dette var på flasker som hadde skader i bunn etter å ha landet på asfalten. I en flaske med cola så er det rundt 3,8bar trykk ved 23grader. Så lavere temp vil vel senke trykket ?

Så 2,5bar bør være godt innafor :)
 
Tilbake
Topp