Rengjøring av slanger

Var innom den lokale Hydroscand butikken i dag og fikk meg noen meter med pvc slange som jeg skal bruke til omstikking av ølet mitt til karboneringskaret mitt, så jeg har et spørmål ang rengjøring av slangen før den tas i bruk.( har planer om å flaske ølet i morgen)

Hvordan rengjør dere slangene deres før første gangs bruk eller før hver omsikking/flasking?
 
Spylte bare gjennom et par minutter med kaldt vann før jeg la den i en gryte med kokende vann et par minutter.  Rengjøres etter bruk med gjennomspyling, og så steriliserer vi før bruk med kokende vann. Tok en grundig bløtlegging i stoutrens med påfølgende skylling her om dagen.  Da hade det sikkert gått et år eller mer.... så ikke tegn til noe beerstone e.l, men greit å ta en grudigere vask en gang i blant.
 
Tåler PVC-slanger koking? Jeg trodde at det ved temperaturer over ca 60 gr. slapp ut mykgjøringsmidler (disse som vi er så redde for ved transport av varm vørter da disse midlene er kreftfremkallende). Uansett, drikker man ikke dette kokte vannet så går det sikkert greit men jeg kan tenke meg at slangene degraderer og kanskje blir porøse.

Jeg pleier bare å skylle slanger godt med springvann. Jeg bruker for det meste Gardena-koblinger, så da er det bare å koble en sånn slange til vannkranen og la vannet renne i en liten stund. Før bruk så dypper jeg slangene under i en sterkrensblanding, rett før bruk.
 
Jeg bruker slager fra Claes Ohlsson som er merket næringsmiddelgodkjent. Bløtlagt i kaustisk og klor og siden Sterkrens. Tingen er at bakterier danner en film rundt seg for å beskytte seg mot kjipe ting som lut og klor og den eneste måten å fjerne denne på er med varme. 72 grader og oppover. (Rengjør grundig etter bruk så ikke det gror i den)
Sånne slanger bør byttes ofte. Fem øl per slangestuss. Koster jo ikke all verden.
For noe mer permanent er nokk silikon det beste da disse kan kokes.
 
Jeg har begynt å skylle de, ta en klunk rødsprit nedi og vri og vende på slangen, skyller med varmt vann, og desinfiserer utenpå og inni med StarSan.
 
Tilbake
Topp