Rengjøring av Speidel

Har lånt en Speidel og lurer på hvordan man rengjører en slik.
Det er en del fastbrente rester på varmecoilen, og bak på veggen av coilen.

Lurer litt på om man kan bruke lut for regngjøring?
Bruker lut til vanlig til alt av mitt utstyr (boilermaker, kokekjele og gjæringsspann)
 
Bruker å koke opp noe vann, så det dekker varme-elementene, rører ut vanlig oppvaskmiddel, og lar det stå noen timer, og så fram med en flaskebørste eller lignende.
 
Fyller opp med vann til rett over varmeelementene. Varmer det til 60 grader. Putter oppi anbefalt mengde PBW. Kjører pumpene manuellt i 5 minutter. Tar ut kontakten. Bruker børste/svamp med det varme PBW vannet oppi resten av speidelen. Snur speidelen på hue, og spyler med varmt vann@ 70 grader rett fra varmtvannstanken. Husk også å spyle godt gjennom pumpegangene og krana.
 
Litt av trikset er å ikke begynne å gnikke på varmeelementet før en har fått varmet det opp en del.
Jeg setter Speidelen på manuelt og vel 50 grader, men mener det er oppgitt høyere varme i bruksanvisningen. Noe som ikke passer så greit til mine kontorfingre.
Vaskemiddelet som kom med var Halapur MP.
 
Kjører dere gjennom kokende vann, star san eller lignende gjennom krana for å være sikker på at den er sterilisert før dere begynner å meske?
 
Under kokingen bør kranen bli såpass varm at mikroorganismer ikke overlever. Jeg bruker en liten flaskebørst og varmt vann for å rengjøre innsiden av kranen etter bryggingen.
 
Borgar skrev:
Kjører dere gjennom kokende vann, star san eller lignende gjennom krana for å være sikker på at den er sterilisert før dere begynner å meske?

Man trenger vel ikke å sterilisere noe som helst før man begynner å meske? Malt i seg selv er jo gørrskittent

Etter kok derimot; Da bør alt være renest mulig.
 
Andreas Habel skrev:
Under kokingen bør kranen bli såpass varm at mikroorganismer ikke overlever. Jeg bruker en liten flaskebørst og varmt vann for å rengjøre innsiden av kranen etter bryggingen.
Godt utgangspunkt; men jeg kjørte noen runder bare med slik rengjøring og tro meg, det samlet seg opp mye "moro" i overgangen stuss/kran... :-O
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Andreas Habel skrev:
Under kokingen bør kranen bli såpass varm at mikroorganismer ikke overlever. Jeg bruker en liten flaskebørst og varmt vann for å rengjøre innsiden av kranen etter bryggingen.
Godt utgangspunkt; men jeg kjørte noen runder bare med slik rengjøring og tro meg, det samlet seg opp mye "moro" i overgangen stuss/kran... :-O

Speidel burde spandert på seg din eller tri clover kobling mellom kjelen og kranen.
 
Erlendso skrev:
Borgar skrev:
Kjører dere gjennom kokende vann, star san eller lignende gjennom krana for å være sikker på at den er sterilisert før dere begynner å meske?

Man trenger vel ikke å sterilisere noe som helst før man begynner å meske? Malt i seg selv er jo gørrskittent

Etter kok derimot; Da bør alt være renest mulig.

Nei, naturligvis må man ikke sterilisere noe som helst pga meskeprosessen, men siden man mesker og koker i samme karet må nødvendigvis krana være steril inni før man begynner å meske hvis den skal være klar til bruk etter kok. Spørsmålet mitt var litt klønete formulert. Jeg var egentlig bare ute etter et svar på hvordan krana steriliseres og rengjøres lettest.
 
Borgar skrev:
Jeg var egentlig bare ute etter et svar på hvordan krana steriliseres og rengjøres lettest.

Mot slutten av kokingen, kan du tappe ut noen liter vørter, som du heller tilbake. Den varme vørteren dreper det meste av bakterier på sin vei. Kranen må være ren og pen, så klart.
 
OyvindEG skrev:
Borgar skrev:
Jeg var egentlig bare ute etter et svar på hvordan krana steriliseres og rengjøres lettest.

Mot slutten av kokingen, kan du tappe ut noen liter vørter, som du heller tilbake. Den varme vørteren dreper det meste av bakterier på sin vei. Kranen må være ren og pen, så klart.

Vil nok tro at hele kranen er omtrent like varm som den kokende vørteren, så man trenger nok ikke å gjøre det der heller. Holder nok med at den er ren ved bryggestart.
 
Ja, det tror jeg også, men det er så enkelt å gjøre det.

Nå har jeg byttet ut kranen med en skikkelig en, med slange på. Jeg pleier enten å sirkulerer vørter eller sprute inn star san.
 
Tilbake
Topp