Rengjøring og desinfisering av bryggeutstyr

Hei folkens. Skal sette mitt første brygg i julen. Har forberedt meg med alt fra bøker til youtube. Ser at det er mange forskjellige måter folk rengjører og desinfiserer på.

Hvordan rengjører og desinfiserer dere flasker, gjæringskar og utstyr? Kom gjerne med pros og cons angående ulike metoder og produkter. :)

Takk for svar!
 
Jeg vasker alt med PBW og en myk børste eller svamp.
Deretter dynkes alt med riktig utblandet Star San. Bland opp ei fem eller ti liters bøtte. Legg alle mindre deler opp i bøtta etter at det er vasket. Gjæringsbøtta desinfiseres ved å helle oppi store deler av Star San blandingen og rister rundt.
Det kan være lurt med en dusjeflaske med Star San slik at du kan dusje på alt som kommer i kontakt med vørteren etter koking. Ikke spar på Star San'en.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Hei,

Litt i samme leia som spm fra OP.

Hvordan vasker dere PET-flasker? Jeg har PET-flasker fra Coopers. Pleier å skylle de godt rett etter at jeg har helt ut av dem. Men har et eller annet sted (tror jeg) lest at disse flaskene ikke tåler varmt vann, og skylder derfor i kaldt vann. Føler liksom ikke at de blir "helt rene" av bare kaldt vann. Eller de blir jo det rene visuelt sett. Titter man inni de, så ser de rene ut. Men lukta av øl er vanskelig å få bort fra disse, bare ved skylling i kaldt vann.

Edit: Noen som vet med sikkert rundt dette med nært kokende vann (glovarmt fra springen) i disse flaskene? Kan jeg gjøre det?

Evt. andre gode lettvinte tips for å få til dette lettest mulig, slik at det bare er å kjøre enn runde med starsan før flasking?
 
Ville fylt ett gjæringskar e.l. med rengjøringsmiddel, oppvaskmiddel miksa med vann feks. Putt pet flaskene oppi og la stå i noen timer. Varmen på vannet kan du nok kjøre opp i 40-50 grader tipper jeg. Skyll godt etterpå og bruk star san e.l. før flasking.
 
Jeg lar flaskene settes i bøtte med klor et par min innv og utv å skyller så veldig godt med kaldt vann. På bryggedag så varmebehandler jeg de i stekeovn på 100grader i ca kvarter. Alltid med alufolie på toppen så ikke drit kommer neri.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hans Einar skrev:
Alt vaskes og holdes rent med krystallsoda, og desinfiseres med starsan her i huset.

--

Hørt mye bra om krystallsoda, også er det billig og lett tilgjengelig :D Hvordan bruker du det forresten? Bløtlegging, skrubbing og hva slags blandingsforhold?
 
Lunkent vann og svamp med slik skrubbpute på ene siden. 10stk First prise til noen kroner. Drysser bare i vannet på gefylen. Kanskje 1ss til 5L?
Kaustik soda er noe herk, krystall soda er snillere med hendene og vasker like godt.

--
 
lizzardking skrev:
Hans Einar skrev:
Alt vaskes og holdes rent med krystallsoda, og desinfiseres med starsan her i huset.

--

Hørt mye bra om krystallsoda, også er det billig og lett tilgjengelig :D Hvordan bruker du det forresten? Bløtlegging, skrubbing og hva slags blandingsforhold?

Før brukte jeg krystallsoda på flaskene mine og min erfaring er at det kan etterlate et hvitt belegg. Har nå gått over til kaustisk soda, som ikke har dette problemet. Er like tilgjengelig og en del kraftigere enn krystallsoda. Bruker en spiseskje på 5 liter, vasker alt med myk svamp; bruk hansker!


Edit: NB: Ikke bruk kaustisk soda på aluminium!
 
IM skrev:
Hvordan vasker dere PET-flasker? Jeg har PET-flasker fra Coopers. Pleier å skylle de godt rett etter at jeg har helt ut av dem. Men har et eller annet sted (tror jeg) lest at disse flaskene ikke tåler varmt vann, og skylder derfor i kaldt vann. Føler liksom ikke at de blir "helt rene" av bare kaldt vann. Eller de blir jo det rene visuelt sett. Titter man inni de, så ser de rene ut. Men lukta av øl er vanskelig å få bort fra disse, bare ved skylling i kaldt vann.

Jeg pleier å fylle et kar med vann og en god dæsj klorin, og lar flaskene stå nedsenket en times tid. Skyller godt med kaldt vann fra springen etterpå.
 
thowens skrev:
lizzardking skrev:
Hans Einar skrev:
Alt vaskes og holdes rent med krystallsoda, og desinfiseres med starsan her i huset.

--

Hørt mye bra om krystallsoda, også er det billig og lett tilgjengelig :D Hvordan bruker du det forresten? Bløtlegging, skrubbing og hva slags



Før brukte jeg krystallsoda på flaskene mine og min erfaring er at det kan etterlate et hvitt belegg. Har nå gått over til kaustisk soda, som ikke har dette problemet. Er like tilgjengelig og en del kraftigere enn krystallsoda. Bruker en spiseskje på 5 liter, vasker alt med myk svamp; bruk hansker!



Edit: NB: Ikke bruk kaustisk soda på aluminium!





Ikke gløm å bruk beskyttelse briller,for det hadde eg bruktfor sist eg jobbet med kaustiksoda. Ikke bra å få i øynene
 
Kupper denne fremfor å lage ny tråd:

Brygget mitt første juleøl i går. Pga litt som skjedde (ettåring kom på besøk), glemte jeg å sprute starsan inn i kranen før tapping. Hvor farlig er det at vørteren har rent gjennom udesinfisert kran?
 
Kupper denne fremfor å lage ny tråd:

Brygget mitt første juleøl i går. Pga litt som skjedde (ettåring kom på besøk), glemte jeg å sprute starsan inn i kranen før tapping. Hvor farlig er det at vørteren har rent gjennom udesinfisert kran?

Dette har skjedd meg tre fire ganger og. Det har gått greit de gangene. Heller alltid første dl i sluket for å bli kvitt luft i slangen, men tror ikke det har mye å si hvis det skulle vært fare på ferde. Mine dunker står i kjøleskap.
 
Dette har skjedd meg tre fire ganger og. Det har gått greit de gangene. Heller alltid første dl i sluket for å bli kvitt luft i slangen, men tror ikke det har mye å si hvis det skulle vært fare på ferde. Mine dunker står i kjøleskap.

Da satser vi på at det blir jul i år og :)
 
Før brukte jeg krystallsoda på flaskene mine og min erfaring er at det kan etterlate et hvitt belegg. Har nå gått over til kaustisk soda, som ikke har dette problemet. Er like tilgjengelig og en del kraftigere enn krystallsoda. Bruker en spiseskje på 5 liter, vasker alt med myk svamp; bruk hansker!


Edit: NB: Ikke bruk kaustisk soda på aluminium!
Hvitt belegg får man om flasker og utstyr blir liggende I krystallsodavannet I flere timer, noen minutter holder...
 
Tilbake
Topp