renhold?

neslekkim

Norbrygg-medlem
Hva er det man må ha for å rengjøre ting på riktig måte?
Ser man nevner både starsan, klor og gudene vet hva.. Er litt skeptisk til klor da

Men hva bør rengjøres med hva? (og hvorfor?)

Vi vasker det meste med såpe og Star San. Spesielt skitne og kritiske ting (slik som flasker) tar vi med kaustisk soda og star san. Har aldri opplevd en infeksjon, tror jeg.

Sterkrens fra PetitAgentur til alt, kaustic soda kun når jeg kjøper pantflasker på butikken >:D
men også skylling med mye varmt vann rett etter bruk av utstyr gjør jobben :yes:

Jeg bruker zalo, kaustisk soda og oppvaskmaskinmiddel til rengjøring. PBW er på veg. Til desinfisiering bruker jeg hovedsakelig jodofor, supplert med noe star san og varmebehandling.

En liten ting med kombinasjonen basiske rengjøringsmidler (dvs veldig mange) og star san, er muligheten for at minimale rester av rengjøringsmidler kan heve PH i desinfiseringsveska nok til at den kan blir ineffektiv. Jeg mistenker ihvertfall kombinasjonen vask med kaustisk soda og desinfisering med star san for å ha vært medvirkende da jeg fikk infeksjon i et par brygg.

PBW er litt dyrt, men et rett og slett fantastisk vaskemiddel! Selv utblandet i kaldt vann løser det opp ca. alt som er av dritt og lort. Hvis man spyler utstyret relativt rent før man dynker det i PBW kan løsningen brukes om og om igjen. Jeg bruker samme løsningen mange ganger på fat, bryggeustyr og flasker så lenge den ser relativt ren ut.

gustavf skrev:
Jeg bruker zalo, kaustisk soda og oppvaskmaskinmiddel til rengjøring. PBW er på veg. Til desinfisiering bruker jeg hovedsakelig jodofor, supplert med noe star san og varmebehandling.

Betyr det at det er safe å bruke oppvaskemaskinen til å vaske endel av utstyret? (Fortrinnsvis uten glansmiddel... )

Oppvaskmaskin er god knall til det man får plass til. Men man bør desinfisere etterpå. 

Jeg bruker stort sett kun lut som vaskemiddel og Star-San for desinfeksjon. Sistnevnte er bare å spraye på og ikke skylle av.

Rengjøring og desinfisering er forresten 2 forskjellige ting; Og begge disse må utføres nøye for et godt resultat.

3kg Kaustisk soda koster ca 100-lappen på Biltema, og rocker som bare det dersom man bløtlegger over natten. Det svir også noe jævlig på hendene, og anbefaler derfor vernebriller og hansker. Selv fyller jeg 30liters gjæringskar med glovarmt vann fra springen med 1-2dl kaustisk som jeg lar stå over natten, det blir rent og pent. Latskap er en dyd når det gjelder vasking, derfor lar jeg det stå over natten (null skrubbing).

Jeg vasker alt med en gang, så desinfiserer jeg det når jeg skal bruke det. Elsker StarSan fordi det blir så kult skum :)

Starsan skal altså bare sprayes på og ikke skylles av?, menne. skum?, hva skjer da?, ble litt forvirret her, men skjønner det sikkert en dag :)

StarSan skummer godt, og i USA sier de "don't fear the foam"... Jeg skyller ikke, heller bare ut starsan, og da henger det igjen litt skum på veggene.

stilig :), men det jeg sliter med å forstå er at man ikke skal skylle bort dette før man brygger i det.. hm.. heller ikke vørteret rett i et skummende gjærkar vel?

Skummet utgjør, når skummet demper seg, bare en liten mengde med væske. Attpåtil så er væsken syrlig og matvaregodkjent. Og noen få dråper av det der i et gjæringskar med over 20 liter med vørter påvirker ølet neppe. Ja, det er rart, men det funker bra. :)

Du kan fint drikke utblandet StarSan, smaker litt som syrligheten i brus. Det stemmer også godt for StarSan inneholder fosforsyre som du finner i brus, fosforsyre er ikke farlig å drikke utblandet riktig.

MEN, OBS! StarSan på kjøkkenbenken kan også være en grei påminnelse om hvorfor fosforsyre brukes til etsing i gravsteiner.

Tilbake
Topp