renhold?

Sterkrens fra Petit Agentur er et greit alternativ hvis du ikke får tak på StarSan. Er vel endel rimeligere også. (Men det skummer ikke, noe som er en fordel med StarSan pga. økt/bedre kontaktflate).
Det er rett og slett bare konsentrert fosforsyre (85%). Blandes ut med 1ml per liter for og oppnå en pH på 2.
Trenger ikke skylle etter bruk. Litersflaska det kommer i varer leeenge. :)
 
aha, så den vil fungere på samme måte ?, så blande ut dette og ha i sprayflaske kan benyttes for å rengjkøre?
 
Jepp! Dvs. det brukes for å desinfisere. Du må selvsagt grovvaske skitt fra gjæringskar/flasker osv. og skylle dette ut først.

På bryggedagen pleier jeg å fylle en gjæringsdunk med utblanda sterkrensløsning som jeg hiver oppi slanger, gjærlås, røresleiv og alt annet som kan komme i kontakt med vørteren etter kok.
Gjør det samme med gjæringsdunken jeg skal ha vørteren oppi. Setter på lokket og rister litt slik at alt får kontakt med blandingen.

Du kan selvsagt også bruke en sprayflaske til desinfisering. Gjerne med litt sterkere oppløsning for kortere kontakttid. Bare pass på hvor du sprayer, så det ikke blir liggende sterkrens på kjøkkenbenken over natta ;)
 
Har ødelagt kjøkkenbenken. Sølte litt med rein sterkrens... Dette er ikkje måten å bli populær på i heimen.
 
neslekkim skrev:
Jo,  men tror ikke du skal bruke cola til renhold da..

StarSan er ikke ren fosforsyre, men en kombinasjon av fosforsyre og andre syrer, som til sammen har en virkning som er desinfiserende. Å bruke ren fosforsyre blandet ut til samme pH som StarSan er langt fra like effektivt.
 
Tarjei77 skrev:
Har ødelagt kjøkkenbenken. Sølte litt med rein sterkrens... Dette er ikkje måten å bli populær på i heimen.
Auda :(

Jeg bruker ei 10ml målesprøyte jeg kjøpte på apoteket når jeg skal måle opp ren sterkrens. Bruker oppvaskhansker også, siden sterkrens har en pH på 1 i konsentrert form.
Hverken hender eller kjøkkenbenker liker konsentrert fosforsyre ;)
 
Når det gjelder renhold, så finnes det flere gode alternativer, men for desinfisering, så er min konklusjon at alle midlene som man kan bruke er noe svineri. De etser, lukter, bleker, svir, farger og er generelt påsatt advarselsmerker. Jeg har landet på jodofor blandet litt sterkt og skylling med kokende vann etterpå som foretrukket metode. Min erfaring er at riktig brukt farger det lite av og har liten fare for å ødelegge omgivelsene.
 
Hei.

Jeg ville sjekke med data arket eller annen dokumentasjon (eller andre her på forumet) om sterkrens er anbefalt å spraye. Jeg bruker selv StarSan, men har fått inntrykk av at der er skumminga som gjør det egnet til påspraying. Hvis sterkrens løsningen renner av for fort, er det mulig den ikke rekker å gjøre jobben sin over hele kontaktflata.

Hilsen,
Anders
 
AndersBolager skrev:
Hei.

Jeg ville sjekke med data arket eller annen dokumentasjon (eller andre her på forumet) om sterkrens er anbefalt å spraye. Jeg bruker selv StarSan, men har fått inntrykk av at der er skumminga som gjør det egnet til påspraying. Hvis sterkrens løsningen renner av for fort, er det mulig den ikke rekker å gjøre jobben sin over hele kontaktflata.

Hilsen,
Anders

Av det jeg har sett i andre tråder rundt omkring så virker det som folk helst bruker sterkrens på sprayflaske til småting som de har glemt å desinfisere underveis. F.eks. skjeer o.l.
Og da gjerne med en sterkere blanding enn vanlig. (pH under 2).
Men det er kanskje folk her som har personlig erfaring med dette?

Selv lar jeg alt "småplukket" mitt ligge i en gjæringsdunk med sterkrensblanding med pH på ca 2 i 30+ minutter. Det burde vel være mer enn nok.. Aldri opplevd infeksjon i hvertfall :)

Står litt info om Sterkrens her: www.petit-agentur.no/vaskemidler.doc
 
Da har jeg bestilt utstyret og råvarene for förste gang og gleder meg enormt  :skitbra: Over til renhold. Jeg har bestilt Oxi desinfeksjonsmiddel, noen som har erfaring med denne og er den bra? Kanskje litt dumt å bestiller för jeg spör men men... :)
 
Det finnes desverre leverandører her i Norge som selger mye rart. Jeg ville aldri brukt Oxy desinfeksjon i brygging før jeg visste 100% hva som er solgt til deg. Det som er litt skummelt er forvirringen som ofte oppstår rundt sterkrens, stoutrens, skylling, ikke-skylling, star-san, klor osv.
(Har erfaring med Oxy-produktene etter en tid i havbruksbransjen)

Regner med det er en av disse som er solgt til deg:
Oxy Des
Oxy Des er et flytende bredspektret sterkt desinfeksjonsmiddel. Velegnet for kalddesinfeksjon (cip-, bad-, tåkedesinfeksjon), utviklet for næringsmiddelindustrien (meieri, bryggeri, kjøtt, fjøfe, fisk, vegetabiler kalddesinfeksjon (cip-, bad-, tåkedesinfeksjon), i næringsmiddelindustrien. Velegnet til meieri, bryggeri, kjøtt, fjærfe, fisk, vegetabiler. NB! Konsentrat må behandles med varsomhet!

Oxy Des NT
Oxy Des NT er et flytende bredspektret sterkt desinfeksjonsmiddel, utviklet for måling ledningsevne. Velegnet for CIP-desinfeksjon, utviklet for næringsmiddelindustrien (meieri, bryggeri, etc). NB! Konsentrat må behandles med varsomhet!

Så er spørsmålet: Hvor mye skal dette blandes ut? Skal det eller skal det ikke skylles vekk? Og setter det smak på ølet?
 
Jeg synes iallefall Starsan fungerer utmerket. Lett og blande ut til rett løsning, gode indikatorer på om løsningen fortsatt er effektiv, helt ufarlig i utblandet løsning, no-rinse og høy skumdannelse for å komme til overalt hvor det er behov for desinfisering. Billig er det også hvis man handler litt på Morebeer eller andre tilsvarende steder i USA ;)
 
Det er brygging.no som selger produktet og skriver fölgende:

Oxi desinfeksjonsmiddel, 1 kg

Svært effektivt desinfeksjonmiddel som ikke krever skylling etter desifisering. Virker på samme måte som Hydrogenperoksyd (H2O2) ved at oksygenatomer frigjøres og dreper bakterier og mikroorganismer, etterlater kun vann og oksygen. Dosering: 1 full spiseskje til 1 liter varmt vann
 
Jeg ser ikke det store problemet med å bruke produkter som ikke har vært gjennom en fordyrende runde med grossist- og detaljhandel i hjemmebryggermarkedet. Ofte er jo disse produktene uten både norsk bruksanvisning og europeisk godkjenning også.

Når det gjelder Oxy Des, så ser den ut til å kreve 30 minutter kontakttid, som jo kan være litt plundrete.
 
Agh, er det bare VinogBar som selger Starsan i Norge?, fant den på Humle.se, men de skal pinadø ha 310 SEK for frakt av en liten flaske..
Ifølge VinogBar er det vist litt i det blå når de får det på lager igjen..
 
Jeg følger opp denne! Noen som vet hvordan det er å ta inn starsan fra sverige? Det er jo syre og greier, tar det lang tid? Begynner å miste litt tålmodighet med vinogbar. Eller ikke vinogbar,men fraktselskapet som blir brukt.
 
Leffe skrev:
Jeg følger opp denne! Noen som vet hvordan det er å ta inn starsan fra Sverige? Det er jo syre og greier, tar det lang tid? Begynner å miste litt tålmodighet med vinogbar. Eller ikke vinogbar,men fraktselskapet som blir brukt.

Når jeg bestiller fra Humlegård, så bruker jeg Poste Restante. Porto er billigere innen Sverige enn å få sendt  varene til Norge.
Bestilte starsan på søndag. Tirsdag kunne jeg hente varene.
Kongsvinger er vel ikke langt unna Sverige.
 
Leffe skrev:
Jeg følger opp denne! Noen som vet hvordan det er å ta inn starsan fra Sverige? Det er jo syre og greier, tar det lang tid? Begynner å miste litt tålmodighet med vinogbar. Eller ikke vinogbar,men fraktselskapet som blir brukt.

Nå gikk det an å desinfisere før StarSan ble lett tilgjengelig også. Kan jeg få anbefale jodofor eller klorin? Det skader uansett ikke å veksle litt på hva man bruker, for å hindre oppbygging av resistens.
 
Tilbake
Topp