Min veldig enkle forståelse:
Amylasene er enzymer som er nødvendige for å få omdannet stivelsen i malten til sukker. Det sukkeret (maltose, først og fremst) som gjæren videre kan omdanne til akohol, skapes av de reaksjonene som beta-amylasen sørger for. Men beta-amylasen kan bare gå løs på endene av (de kompliserte) stivelsesmolekylene. For å gjøre mer av stivelsen tilgjengelig for beta-amylasens velsignelsesrike virksomhet, må stivelsesmolekylene "klippes opp", og det er alfa-amylasens jobb. Alfa-amylasen skaper også noe maltose.
Det optimale - dersom målet er å få mest mulig gjærbart sukker ut av stivelsen - er å få begge enzymene til å jobbe godt. Det skjer rundt 64-65 grader. (Og dessuten er ph'en i mesken viktig på samme måten som temperaturen. Beta-amylasen foretrekker en lavere ph enn alfa-amylasen). Opp mot 65 grader begynner beta-amylasen å bli ødelagt ("denaturert"), men det tar en viss tid, og selv på høyere temperaturer vil det en stund dannes maltose ved hjelp av beta-amylase. Alfa-amylasen tåler mer varme, men jobber dårligere på lavere temperaturer, så 64-65 grader er altså et kompromiss mellom de to. Det er såpass høyt at beta-amylasen etter hvert blir ødelagt, men den jobber samtidig optimalt fort på denne temperaturen. Og alfa-amylasen er såpass aktiv i dette temperaturintervallet at den skaffer råmateriale til den hektiske virksomheten til beta-amylasen.
Enzymene kan jobbe ganske lenge, men effekten blir selvfølgelig stadig mindre. Likevel; en samlet mesketid på to-tre timer gir effekt. Utover det, begynner en eventuell videre gevinst å bli temmelig uinteressant.
Hvilke temperaturer vi mesker på, styrer sammensetningen av sukkerartene i vørteren. Lave temperaturer gir prosentvis mer maltose, og dermed et mer utgjæret - "tørrere", eller mer lettdrikkelig - øl. Høyere temperaturer gir mer av de sukkerartene som gjæren ikke kan omdanne (dextriner), men som til en viss grad bidrar til sødme og munnfylde, slik at ølet blir tyngre/fyldigere.
Det er andre ezymer involvert, også, men alfa- og beta-amylasene er dem vi virkelig trenger å bekymre oss om. Et lavt innmesksteg (35-45 grader) kan legge forholdene bedre til rette for dem, i følge Palmer, og øke utbyttet med et par prosent. Jeg bruker det, og innbiller meg det har effekt.