Resultatlistene fra NM ligger nå ute på Norbryggs sider

De ligger på:  http://norbrygg.no/index.php/konkurranser/103-nm-i-hjemmebrygging-2013/750-resultatliste-fra-nm-2013

Link til dommerskjemaer kommer når scannejobben er ferdig.

EDIT: Nå er alle dommerskjemaene på plass.
        Oppskriftene til alle ølene som deltok er også lagt inn.
 
Hvordan fungerer valg av 1, 2 og 3 plass i hver klasse?

Jeg ser at i klasse (lager) jeg deltok i har 2 plassen (169) mindre poengsum enn 3 plassen (187) og min øl (184) som ikke fikk noe pallplasering?
Jeg ser det samme i nesten alle klassene, øl med lavere poengsum har vunnet foran noen med høyere poengsum.

Edit: Ser nå at det er blitt hold ny bedømming i finalerunden.
 
Takk!!!  Ville bare si at det virker at det mangler noe typer (Kölsch, steam beer) i resultatene til klasse C  :)
 
Hei!

Kan noen forklare reglene for hvor mange øl som går videre til delfinale i hver flight? Antar det er basert på antall øl i hver flight, og hvor mange som skiller seg veldig ut. Tas det hensyn til middelverdi og CoV osv ved bedømming for å ta hensyn til dommernes individuelle strenghet?

Eksempel (jeg er ikke tilknyttet noen av bidragene):
Flight H1 og H3, begge med 13 øl. Øl 8964 er videre som nummer tre i H1 med 105 poeng, og Øl 6975 er ikke videre som nummer tre i H3 med 109 poeng. I tillegg til å ha en høyere sum, er det siste nærmere vinnerne i sin egen flight.

Følger dommerne en prosedyre i slike situasjoner, eller går det på skjønn?
 
Dommerne bruker skjønn, og sender videre de ølene de mener kan hevde seg i en klassefinale.

Det er vanskelig å sammenligne poeng på tvers av flighter. Dommerne kan legge seg på litt ulikt nivå og det gir derfor mest mening å sammenligne poengene på øl som er dømt sammen.
 
Hva har skjedd i flight D3? Ølet med nest laveste poengsum ble sendt videre, mens flere øl med høyere poengsum ikke gjorde det? Skrivefeil? En flight bedømmes vel av de samme dommerene?!
 
OyvindEG skrev:
Hva har skjedd i flight D3? Ølet med nest laveste poengsum ble sendt videre, mens flere øl med høyere poengsum ikke gjorde det? Skrivefeil? En flight bedømmes vel av de samme dommerene?!

I en flight som består av forskjellige øltyper kunne det sett mindre forvirrende ut på resultatskjemaene hvis de hadde vært delt opp i fler miniflighter.
Når flere øltyper bedømmes i samme flight, smakes bidragene av øltype separat fra de andre øltypene i samme flight, og poengene blir ikke helt sammenlignbare. I etterkant av dømminga diskuterer dommerne hvilke øl de vil sende videre, og det er ikke alltid det samsvarer med de som har flest poeng totalt.

Dette er min forståelse av dette, men det er sikkert mer bedømmingskompetente folk her på forumet som kan utdype dette litt.
 
gunnark skrev:
OyvindEG skrev:
Hva har skjedd i flight D3? Ølet med nest laveste poengsum ble sendt videre, mens flere øl med høyere poengsum ikke gjorde det? Skrivefeil? En flight bedømmes vel av de samme dommerene?!

I en flight som består av forskjellige øltyper kunne det sett mindre forvirrende ut på resultatskjemaene hvis de hadde vært delt opp i fler miniflighter.
Når flere øltyper bedømmes i samme flight, smakes bidragene av øltype separat fra de andre øltypene i samme flight, og poengene blir ikke helt sammenlignbare. I etterkant av dømminga diskuterer dommerne hvilke øl de vil sende videre, og det er ikke alltid det samsvarer med de som har flest poeng totalt.

Dette er min forståelse av dette, men det er sikkert mer bedømmingskompetente folk her på forumet som kan utdype dette litt.

Det er samme i flight D2, og der er alle barleywine. Gitt at alle ølene er dømt av de samme dommerene innenfor en flight, bør vel de med høyest poengsum gå videre?
 
OyvindEG skrev:
gunnark skrev:
OyvindEG skrev:
Hva har skjedd i flight D3? Ølet med nest laveste poengsum ble sendt videre, mens flere øl med høyere poengsum ikke gjorde det? Skrivefeil? En flight bedømmes vel av de samme dommerene?!
Det er samme i flight D2, og der er alle barleywine. Gitt at alle ølene er dømt av de samme dommerene innenfor en flight, bør vel de med høyest poengsum gå videre?
I en flight som består av forskjellige øltyper kunne det sett mindre forvirrende ut på resultatskjemaene hvis de hadde vært delt opp i fler miniflighter.
Når flere øltyper bedømmes i samme flight, smakes bidragene av øltype separat fra de andre øltypene i samme flight, og poengene blir ikke helt sammenlignbare. I etterkant av dømminga diskuterer dommerne hvilke øl de vil sende videre, og det er ikke alltid det samsvarer med de som har flest poeng totalt.

Dette er min forståelse av dette, men det er sikkert mer bedømmingskompetente folk her på forumet som kan utdype dette litt.
Det blir bare dumt å dele opp slik at vi får en flight med bare Old Ales (3-4 bidrag), en med bare Irish Ales (1-2 bidrag) og en med Altbier (2-3 bidrag). Derfor ble disse satt sammen i samme flight, men allikevel gikk en av hver type videre. Tilsvarende for Brown Ale (engelsk og amerikansk) og Barley Wine (engelsk og amerikansk). Hadde vi splittet dem opp i flere flighter ville resultatet allikevel blitt det samme. Det ene tilfellet der det var to videre fra samme gruppe så var det lik poengsum på to øl som gjorde at det ble slik.

Kanskje kunne det vært satt helt strikte regler for hvordan dette skal foregå, men da måtte vi nok begrenset antall øltyper man kunne konkurrere i, ellers blir det for vanskelig å håndtere. Ergo blir det litt vurdering om hvordan man best setter opp flightene, alt etter antall bidrag. Det er uansett ølenes plassering seg i mellom i hver (del)flight som er interessant, og derfor vil vi også oppleve at samme dommer ikke gir samme poengsum i innledende runde og finalerunde. Når man bedømmer innledende forventer man et større spekter av kvalitet enn i finale, og det blir derfor tatt utgangspunkt for poengsetting deretter.

Men egentlig kunne vi vel bare henvist til diskusjonene etter tidligere NM for å besvare dette, det er jo den samme diskusjonen som kommer hvert år :)
Og det er forsåvidt helt greit, det er jo ikke å forvente at alle, både nye og gamle, får med seg slikt. Vi kunne kanskje laget en egen side med forklaring om hvordan bedømming til en konkurranse foregår...

Petter F, tanken har vært luftet i mange år, men det er dessverre ikke mulig å gjennomføre på noen meningsfylt måte. Man må heller akseptere at det er resultatene innen hver flight som må telle, og at det ikke er slik at de 8 med høyest score i første runde som havner i finalen.

Håper det ble oppklarende, og at alle er fornøyd.
 
Yngwie skrev:
OyvindEG skrev:
gunnark skrev:
OyvindEG skrev:
Hva har skjedd i flight D3? Ølet med nest laveste poengsum ble sendt videre, mens flere øl med høyere poengsum ikke gjorde det? Skrivefeil? En flight bedømmes vel av de samme dommerene?!
Det er samme i flight D2, og der er alle barleywine. Gitt at alle ølene er dømt av de samme dommerene innenfor en flight, bør vel de med høyest poengsum gå videre?
I en flight som består av forskjellige øltyper kunne det sett mindre forvirrende ut på resultatskjemaene hvis de hadde vært delt opp i fler miniflighter.
Når flere øltyper bedømmes i samme flight, smakes bidragene av øltype separat fra de andre øltypene i samme flight, og poengene blir ikke helt sammenlignbare. I etterkant av dømminga diskuterer dommerne hvilke øl de vil sende videre, og det er ikke alltid det samsvarer med de som har flest poeng totalt.

Dette er min forståelse av dette, men det er sikkert mer bedømmingskompetente folk her på forumet som kan utdype dette litt.
Det blir bare dumt å dele opp slik at vi får en flight med bare Old Ales (3-4 bidrag), en med bare Irish Ales (1-2 bidrag) og en med Altbier (2-3 bidrag). Derfor ble disse satt sammen i samme flight, men allikevel gikk en av hver type videre. Tilsvarende for Brown Ale (engelsk og amerikansk) og Barley Wine (engelsk og amerikansk). Hadde vi splittet dem opp i flere flighter ville resultatet allikevel blitt det samme. Det ene tilfellet der det var to videre fra samme gruppe så var det lik poengsum på to øl som gjorde at det ble slik.

Kanskje kunne det vært satt helt strikte regler for hvordan dette skal foregå, men da måtte vi nok begrenset antall øltyper man kunne konkurrere i, ellers blir det for vanskelig å håndtere. Ergo blir det litt vurdering om hvordan man best setter opp flightene, alt etter antall bidrag. Det er uansett ølenes plassering seg i mellom i hver (del)flight som er interessant, og derfor vil vi også oppleve at samme dommer ikke gir samme poengsum i innledende runde og finalerunde. Når man bedømmer innledende forventer man et større spekter av kvalitet enn i finale, og det blir derfor tatt utgangspunkt for poengsetting deretter.

Men egentlig kunne vi vel bare henvist til diskusjonene etter tidligere NM for å besvare dette, det er jo den samme diskusjonen som kommer hvert år :)
Og det er forsåvidt helt greit, det er jo ikke å forvente at alle, både nye og gamle, får med seg slikt. Vi kunne kanskje laget en egen side med forklaring om hvordan bedømming til en konkurranse foregår...

Petter F, tanken har vært luftet i mange år, men det er dessverre ikke mulig å gjennomføre på noen meningsfylt måte. Man må heller akseptere at det er resultatene innen hver flight som må telle, og at det ikke er slik at de 8 med høyest score i første runde som havner i finalen.

Håper det ble oppklarende, og at alle er fornøyd.
Jeg forstår at det er umulig å sammenligne forskjellige flights, og kan forstå poenget med å bedømme ølstiler hver for seg og sende de beste der videre. Med i flight D2 var det bare ameriskanske barleywine som ble sendt videre, ingen engelske eller andre.  Og en fikk last snitt over 40 uten å gå videre, mens en på snitt under ble sendt videre. Nok en gang så forutsetter jeg at en flight dømmes av de samme dommerene. Dere får korrigere meg hvis det er feil.
 
Det ser ut som at det er trykkleif i akkurat det tilfellet, for i klassefinalen var ingen av de to amerikanske barley winene med. Derimot var en engelsk med i stedet.
 
Interessant å få litt over 40 (Meget bra (35-43) Typeriktig. Visse tiltak for forbedringer kan gjøres.) i poengsum i den innledende runden til å få litt over 20 (Drikkbart (20-27) Ikke typeriktig. Mange tiltak kreves.) i poengsum i finalerundene.  :yes:
 
Ole Christian skrev:
Interessant å få litt over 40 (Meget bra (35-43) Typeriktig. Visse tiltak for forbedringer kan gjøres.) i poengsum i den innledende runden til å få litt over 20 (Drikkbart (20-27) Ikke typeriktig. Mange tiltak kreves.) i poengsum i finalerundene.  :yes:

Jeg også, i samme klasse! Blir spennende å se dommerskjemaene av de ølene.
 
opplevde noe lignende i fjor med en havrestout.
den gikk fra kjempegod og typeriktig 40+, ned til ikke drikkbart/"syre grønne epler" i finalen... :)

Drakk siste flasken av den for 2 uker siden, kjempefint øl.
Synd at av de 40 liter jeg lagde det var akkurat den ene flasken som gikk dårlig som endte opp hos dommerne ... ;-)



AudunWS skrev:
Ole Christian skrev:
Interessant å få litt over 40 (Meget bra (35-43) Typeriktig. Visse tiltak for forbedringer kan gjøres.) i poengsum i den innledende runden til å få litt over 20 (Drikkbart (20-27) Ikke typeriktig. Mange tiltak kreves.) i poengsum i finalerundene.  :yes:

Jeg også, i samme klasse! Blir spennende å se dommerskjemaene av de ølene.
 
Petter F skrev:
Det ser ut som at det er trykkleif i akkurat det tilfellet, for i klassefinalen var ingen av de to amerikanske barley winene med. Derimot var en engelsk med i stedet.
Riktig, trykkfeil det der. Har ikke originalskjemaene på denne pcen, men en av oss har tydeligvis blingset på linjene. Siden jeg antar det er copy/paste fra excel til googledocs så er det sikkert meg.
 
Det er ikke alt man skal forstå  :biersmile: 2 av mine pils-typer gikk videre til finalen, den ene fikk 2. Plass i flighten (med ganske stor margin, men endte på 3 plass i finalen, og den som såvidt klarte å kvalifisere seg til finalen klarte 2. Plass i NM i lagerkonkurransen. I PF-konkurransen hadde jeg en ipa i publikumsfavoritten, innerst i lokalet med minst tilskuere og publikum.enkelte sa det var den beste ipaen de hadde smakt, den nådde rundt 40.plass  ;D

Det mest takknemlige i NM er etter mitt skjønn tilbakemeldingene i form av dommerskjemaene. Det har nok vært en del ferske dommere rundtom, men dog så har de valgt etter beste evne. Jeg håper at norbrygg kjører flere dommerkurs slik at vi kan ha en god tilgang på erfarne dommere som mikses med aspiranter etter hvert.
 
Hvor langt har dere kommet i scanne prosessen? Sikkert flere enn meg som tripper.. ;)
(Håper dere har en ordentlig scanner, hvor du scanner 20-30stk om gangen)
 
Hansenbrygg skrev:
Det er ikke alt man skal forstå  :biersmile: 2 av mine pils-typer gikk videre til finalen, den ene fikk 2. Plass i flighten (med ganske stor margin, men endte på 3 plass i finalen, og den som såvidt klarte å kvalifisere seg til finalen klarte 2. Plass i NM i lagerkonkurransen. I PF-konkurransen hadde jeg en IPA i publikumsfavoritten, innerst i lokalet med minst tilskuere og publikum.enkelte sa det var den beste ipaen de hadde smakt, den nådde rundt 40.plass  ;D

Det mest takknemlige i NM er etter mitt skjønn tilbakemeldingene i form av dommerskjemaene. Det har nok vært en del ferske dommere rundtom, men dog så har de valgt etter beste evne. Jeg håper at norbrygg kjører flere dommerkurs slik at vi kan ha en god tilgang på erfarne dommere som mikses med aspiranter etter hvert.

For at dommere skal få nok erfaring er bedømming veien å gå. Noe som Dommerkomiteen bør se på. Kanskje vi burde ha bedømming av øl som en del av virksomheten, for eksempel bedømminger av lokalt innlevert øl en gang i måneden, dette kunne dekke vårt behov for å få en evaluering av ølet vårt, uten å delta i en konkurranse, og dommernes behov for å opparbeide erfaring.

John P skrev:
Hvor langt har dere kommet i scanne prosessen? Sikkert flere enn meg som tripper.. ;)
(Håper dere har en ordentlig scanner, hvor du scanner 20-30stk om gangen)

Skanningen foregår på ordentlig skanner, men det kreves en del jobb med sortering av skjemaer, utskrift av strekkoder og påklistring av disse på skjemaene, før skanningen.

Dere vil få de 
 
Tilbake
Topp