Rette opp i bryggetabbe

Hei!

Jeg har brygget en IPA hvor oppskriften oppga OG 15.5 Plato. Et kjapt søk på nett svarte meg at plato og brix var det samme, noe jeg fant ut i ettertid at det overhodet ikke var...
Det resulterte i en IPA med høy restsødme. OG ble derfor 15.5 Brix og FG 5.2 Brix dvs 1.063 og 1.020 ca. ca 5.6% Ølen er ferdig karbonert på fat, men sitter med tanken og tilsette kokt vann slik at alkoholprosent blir 4.5% eller lignende. FG skal i utgangspunktet ligge på 1.011. Volum er ca 17 liter.

Kan jeg gjøre dette og evnt hvor mye vann må jeg tilsette? Eller er dette bare kast?

Trodde jeg hadde tålig kontroll, men lærer stadig..
 
Hei!

Jeg har brygget en IPA hvor oppskriften oppga OG 15.5 Plato. Et kjapt søk på nett svarte meg at plato og brix var det samme, noe jeg fant ut i ettertid at det overhodet ikke var...
Det resulterte i en IPA med høy restsødme. OG ble derfor 15.5 Brix og FG 5.2 Brix dvs 1.063 og 1.020 ca. ca 5.6% Ølen er ferdig karbonert på fat, men sitter med tanken og tilsette kokt vann slik at alkoholprosent blir 4.5% eller lignende. FG skal i utgangspunktet ligge på 1.011. Volum er ca 17 liter.

Kan jeg gjøre dette og evnt hvor mye vann må jeg tilsette? Eller er dette bare kast?

Trodde jeg hadde tålig kontroll, men lærer stadig..

Du tynner vel bare ut søtsmaken. Sukkeret forblir jo sukker, så ølet blir ikke tørt. Men du kan jo prøve med ett glass.
 
Ja jeg er enig med den, er vel bare snakk om brannslukking. Skal sette en ny batch, men synd å kaste en god øl. Bare fryktelig søt
 
Gjør som Finn sier, prøv med glass.. Bland vann i og øl i et desilitermål med ca samme prosentvise mengde som du tenker å vanne ut med og smak deg til :) Husk å ta høyde for ølet du tapper fra fatet så du ikke vanner ut for mye..

Her er en årleit kalkulator for å regne ut ny FG, gitt at du har oversikt over mengden på fatet: https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/

Som du sier er detta brannslukking, så drit i hva target FG var og smak deg heller til et resultat du kan leve med.

Husk at du ikke bare vanner ut sødmen, men også bitterhet og smaken :)
 
Du tynner vel bare ut søtsmaken. Sukkeret forblir jo sukker, så ølet blir ikke tørt. Men du kan jo prøve med ett glass.

Trenger ikke smake søtt selvom FGen er høy da Finn. Kjøp deg en pose maltodextrin og høgg innpå. Omtrent like søtt som en pose mel! Og restsukkeret er antagelig nærmere stivelse enn sukker. Jeg hadde gitt blaffen i å prøve å tynne ut den ølen her, antagelig kommer den til å smake kjipt.
 
Trenger ikke smake søtt selvom FGen er høy da Finn. Kjøp deg en pose maltodextrin og høgg innpå. Omtrent like søtt som en pose mel! Og restsukkeret er antagelig nærmere stivelse enn sukker. Jeg hadde gitt blaffen i å prøve å tynne ut den ølen her, antagelig kommer den til å smake kjipt.

Jeg har holdt på såpass lenge at jeg faktisk veit det der. Men trådstarter sier at det er høy restsødme, og at det smaker veldig søtt.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp