REX-C100 PID som ikke gjør jobben

Den varianten av regulator du har har vel rele utgang? Og så skal du styre en ssd? Det kan være grunnen til problemet.
 
Tror du må legge ut et bilde som viser rimsen din. Hvordan kan røret bli rødglødende dersom det går vann gjennom det? Kan det være at elementet var for en annen spenning?
 
Når det er så stort avvik mellom ønsket temp (sv) og målt temp (pv) så ligger elementet inne hele tiden. Du må nok opp på at avvik som bare er noen få grader før regulatoren begynner å regulere ned effekten. (Dette er avhengig av P innstillingen) Husk at oppgaven til regulatoren er å få den målte temperaturen opp til ønsket på hurtigste måte. Så du har nok misforstått virkemåten til pid regulator.

Nå var dette etter i.f.m. auto tune, så det er vel ikke min (mis)forståelse av innstillingene som er problemet akkurat der.
 
Her er et skjema jeg har forstått er riktig oppsett av PID. Jeg har kun bestilt den og ikke testet i praksis, men om skjemaet kan komme til nytte, så har jeg iallefall lastet det opp her :) Denne er orginal og komplett til den jeg har kjøpt, så jeg vet ikke om vi har lik!? $(KGrHqJ,!h4E6GntFnUQBOt7QDJQNQ~~60_12.JPG
 
Hei, Skrokkus. Den tilkoblingen din av PT100-sensoren vil du oppdage at du får problemer med. Sensoren har tre tilkoblinger og ikke to :)
 
Hei. Ja, som sagt har jeg ikke testet den ennå, den er på vei fra Kina :) den orginale termostaten som følger med er 2-polet. Jeg har ikke kjøpt PT-100 ennå, men ser den er 3-polet. Da er det bare å laske over i såfall. :) Jeg ble anbefalt av en her på forumet å bruke denne PID til mesking, så derfor jeg valgte å prøve den. Også er de ikke så dyre heller så det er verdt forsøket ;) Den finnes her: http://www.ebay.com/itm/220888955443
 
Skrokkus den du har er en sestos. Den har annen nummerering av terminalene. Ellers skal den gjøre akkurat det samme som rex c100.
Jeg kjøpte en rex c100 med k thermocouple. Det gikk fint å stille den om til pt 100, selv om det sto k på dataskiltet.
 
IKKE bruk ordet "polet" slik du gjør, skrokkus.

Tre ledninger er IKKE 3-polet, og to ledninger er IKKE 2-polet. Det er VELDIG viktig å ikke blandet inn ordet "POLET" når man ikke vet hva man snakker om, fordi det slett ikke er det samme som ant. ledere. F.eks. er et vanlig strømanlegg i bolighus 1-polet og med to ledere. Inntaket, og kurser for spesialutstyr er gjerne 3-polet, med tre ledere.
 
Jeg har en REX, og jeg tror jeg har fått koblet den slik den skal. Det er ihvertfall ikke noe som tyder på noe annet. Men enten er det noe galt med den, eller så er noe annet galt (SSR-et, i såfall), fordi med temperaturen stilt på 70 grader går den rett i taket og havner på 80-90 før jeg rekker å koble ut varmeelementet innimellom. Så jeg skal i første omgang bytte REX-en i en Sestos, i tillegg til SSR-et. Ikke noe mer av den aller billigste dritten for meg.
 
Jeg har en REX, og jeg tror jeg har fått koblet den slik den skal. Det er ihvertfall ikke noe som tyder på noe annet. Men enten er det noe galt med den, eller så er noe annet galt (SSR-et, i såfall), fordi med temperaturen stilt på 70 grader går den rett i taket og havner på 80-90 før jeg rekker å koble ut varmeelementet innimellom. Så jeg skal i første omgang bytte REX-en i en Sestos, i tillegg til SSR-et. Ikke noe mer av den aller billigste dritten for meg.

Prøv å stille periodetiden ned til 2 sek. Er vel 20 sek fra fabrikk. Det fungerer vel slik at dersom regulatoren har funnet ut at den skal ha 50 prosent pådrag så ligger releet på i 10 sek og av i 10 sek med 20 sek periodetid. Hvis man justerer denne til 2 sek vil den med samme pådraget ligge inne i 1 sek og ute i 1 sek.
 
Det er P-verdien, ikke sant? Jeg mener den var satt langt ned - under 10 - etter at jeg kjørte AT. Det gjorde at den ikke klarte å holde temperaturen, slik at den ved set temp. på 70 falt ned i 63 grader, og så brukte laaaaang tid på å komme opp til 70 igjen. Dette etter mange forsøk på AT. Derfor prøvde jeg meg litt frem med å sette den gradvis høyere, og fant vel ut at på 15 så klarte den å holde temperaturen ganske bra. Men det er mulig at det er årsaken til at tempen går i taket, men jeg synes jo det er rart uansett. Jeg får se om jeg tør å kjøre noen flere systemtester med samme PID og SSR.

Kan et SSR bli/være dårlig, slik at det ikke slår ut og/eller inn riktig? Jeg rakk ikke å se om reléet hadde slått ut da temperaturen gikk i taket, da jeg var mer opptatt med å få slått av varmeelementet.
 
Periodetiden er ikke det samme som P verdien. Mener den er benevnt T i dokumentasjonen. Ssr blir ikke dårlig. Enten virker den eller så virker den ikke.
 
Det virker som om du har en noe høy installert effekt, og eller for lav gjennomstrømning av væske.
 
Pass også på at Ar står på 100. Du har ikke forvekslet Ar og Atu? Hva ble innstillingene for P, I og D etter autotune?
 
Tilbake
Topp