REX-C100 PID som ikke gjør jobben

Har et 4kw element i røret nå. Skal bytte til 3.5kw for å kunne bruke 16A-kurs komfortabelt.

Jeg skal se litt nærmere på de verdiene, og prøve litt igjen.
 
Nå har jeg prøvd litt mer med PID-instillingene, etter det som nevnes av verdier på forrige side (og p-verdi på 10.5) og har kommet til følgende status (test med kun vann):

- Det virker som om temperaturen overskyter når den skal øke på flere grader. Jeg testet med å varme opp helt fra under 30 grader til 70 grader, og selv om den begynte å koble ut og inn reléet når temperaturen nærmet seg 70 så skvatt den plutselig opp til 76 grader. Og da hadde reléet slått ut, men elementet fortsatte tilsynelatende å varme opp. Jeg koblet fra elementet, ventet litt, og koblet det inn igjen. Ikke noe problem – temperaturen sank sakte ned til set temp.

- Nå har den stått og gått en minst en halvtime her, og med set temp. på 64.4 holder den seg for det meste på 64.3-4. Men den dykker noen en del ganger ned mot/til 64.0, for så å komme seg opp igjen ganske fort. Jeg synes kanskje den holder temperaturen litt dårlig? Det er imidlertid mulig å bruke, synes jeg – ihvertfall til å begynne med.

Det jeg er redd for, hvis jeg skal prøve en ordentlig mesk igjen, er når jeg har malten oppi vannet. Da vil temperaturen nødvendigvis synke flere grader, og jeg er da redd for at den skal fyke i taket når systemet forsøker å få den opp igjen. Det skjedde tre ganger under forrige forsøk med faktisk mesking, dog med litt andre innstillinger.

Noen idéer? Kan det være varmeelementet som er problematisk? Jeg ødela det elementet jeg kjøpte sammen med røropplegget, og bruker nå midlertidig et jeg kjøpte på ebay for lenge siden, på 4kW. Det er forøvrig av den typen som er ganske langt, og “brettet”. Men jeg må nok ha et 3.5kW element igjen, og helst et jeg VET er bra til dette.
 
Alle varmelementer vil jo avgi litt oppmagasinert varme selv etter at releet har koblet fra. Se på en vannkoker der det bobler noen sekunder etter at termostaten har koblet fra. På en kokeplate er det enda mer magasinert energi så der vil vannet fortsette å boble i mange sekunder kanskje opp mot ett minutt etter at plata er slått av. Pass også på at periodetida på PID er satt til 2 sek og ikke 20.
 
Sist redigert:
Kjører du 3-4kw til mesking tror jeg det hadde det vært en fordel med en effektregulator slik at du tok ut 10% av det elementet under mesking, for å roe systemet litt. Med mindre det er store volum du brygger(har ikke lest hele tråden)
 
TorfinnS: Har satt den til 2 sek (jfr. skjema postet litt tidligere her). PID-en skal vel klare å koble ut tidsnok til å unngå at den oppmagasinerte energien er for stor i forhold til temperaturen?

Hans Einar: Hm. Hadde det vært en idé med et mindre element? Det er jo egentlig 3500kW jeg skal bruke - 4kW er det jeg har akkurat nå. Volumene er helt standard 20-40 liter.
 
Det jeg er redd for, hvis jeg skal prøve en ordentlig mesk igjen, er når jeg har malten oppi vannet.
Vil du ikke kunne teste dette ved å helle kaldt vann i meskekjelen under testing med vann? Temperaturen vil da synke, så ser du trolig også hvordan den vil reagere under mesk.
 
Det er vel greit element om du trenger å varme opp til innmesk og evt kok etterpå. Men i selve meskeprosessen ville jeg kjørt lavere...
 
Hm. Jeg har jo effektregulatoren til en VVS-tank jeg nettopp dissekerte liggende. Den bør vel være mulig å montere i en boks og koble til varmeelementet.
 
HJELP!!!

Nå har jeg fått liv i PID`n med SSR. Også byttet til PT 100, med 1/2" gjenger som jeg skal feste i kjelen.
Jeg har kjørt autotune. Sørget for at alle innstillinger er "Factory settings" før jeg kjører auto. Forvarmet vannet til 65 grader og satt PID på 65 og autotuned derfra. Det gikk fint,men når pid mener temperaturen er for lav, så slår elementet inn og gradene skyter i været, men pid henger ikke med. Den mener vannet er 65 grader, mens steketermometeret som jeg bruker ved siden av mener 78. Så tydeligvis kjører den på for mye varme og klarer ikke henge med selv på gradene :) Skal jeg autotune på noen annen måte? Kjøre den en gang til? Eller justere diffen på meny? Har dere tips? Det skal sies at jeg har et element i kjelen på 1500W som er fra en eldre Pølsekoker, kan elementet ha noen innvirkning?

Takk for hjelpen :)
 
Jeg har også dette problemet. Prøvde hermsen min idag for første gang, med vann. PID ble satt til 65 men sluttet aldri der. Hvorfor varmer den videre? Skrudde ned til 50, gikk over til å bli mer sporadisk men den ga seg ikke!

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp