REX-C100 PID som ikke gjør jobben

Ok...

Det later til å være så mange små variasjoner mellom utstyr o.l. at det er veldig mye informasjon som ikke stemmer helt. F.eks. leste jeg i ett innlegg her i forumet at man skal sette LCK-verdien til 1000 for deretter å gå inn i den andre menyen hvor man finner SL1 etc. Det fungerer ikke på PID-en min; Jeg må sette LCK til 0000 for i det hele tatt å komme inn i den andre menyen.

Videre står det i bruksanvisningen som postes her at SL1 skal settes til 1100 for PT100, mens det som fungerer for meg er 1000. O.s.v.

Nå ser det imildertid ut til at jeg kom et steg nærmere. Temperaturen vises riktig, om enn utrolig tregt. Vannet kokte nesten før temperaturen rakk å vise 70 grader. Men jeg skal sette den i AT-modus når jeg får sett på det igjen ikveld, og se om det hjelper.
 
Testet litt mer i kveld. Jeg koblet opp, la sensoren i vannkokeren, og lot den gå på AT til lyset slukket. Litt nedslående: Jeg satte temperaturen på 70 grader, vannkokeren varmet raskt opp til nærmere 90 grader. PID-en/sensoren lå et stykke etter, men nådde til slutt igjen vannet. Så sank det sakte til 70, og ned på 69.9, hvorpå PID-en slo på kokeren igjen. Men temperaturen kom opp i 76-77 grader før PID-en slo av kokeren igjen - jeg ville ventet at det slo av og på litt oftere? Og AT sluttet å lyse, uten at PID-en så ut til å ha lært noe. Temperaturen fortsatte å svinge fra 69.9 til 76 og tilbake.
 
Det er jo et vanvittig "raskt" system med vannkoker med 2kw i. Kanskje autotuning ikke klarer så lite vann og mye effekt... Bare teori. Det går å lese litt om PID og sette verdier selv også. For deg er det overskyting som er problemet.
 
Jeg hadde et lignende problem med en Auber Pid. Det viste seg at det ikke var nok å stille den inn på PT-100, man måtte også endre syklus, det vil si hvor lenge den skal kjøre hver gang den varmer. Den stod innstilt på alt for lang syklus, slik at den fortsatte å varme lenge etter at den hadde passert riktig temperatur. I bruksanvisningen stod det at den skulle stå på kortest mulig tid for PT-100. Det løste problemet mitt.
 
Dette gjelder hvis du skal stille inn P, I og D manuelt. Autotune tar seg av dette automatisk. Det kan være litt plundrete å gjøre dette manuelt, spesielt hvis man er nybegynner.
 
Det er klart en vannkoker med litt vann i er vanvittig raskt, så det kan ihvertfall være en del av problemet. Nå skal jeg bruke dette systemet til først et 65 liters kar og etterhvert til et 100 liters kar, så da vil jo de fysiske faktorene bli noe helt annet.
 
Forsøk å sette P ganske lavt manuelt. Har ikke denne, så kjenner ikke settingene. Den vil helt sikkert kjøre fint også om du disabler I leddet. Vannkokeren er rask, så på den må du ha litt kjappere sysem enn om du skal ha den på element i kjele, som blir en treg prosess.
 
Det skal ikke gå gjennom en coil, men et RIMS-rør med varmeelement. Har bestilt pumpe nå, og gidder ikke teste mer før jeg kobler opp slik det faktisk skal være.
 
Displayet skal vise riktig temperatu uansett hvor gale pid innstillingene er. Foråutsetter at det er lagt inn pt 100 og at den er koblet rett.
 
Med måling i noenlunde fornuftig område, slik du har, er nok sensor og settinger for denne riktig. Jobb litt med forskjellige settinger manuelt. Forandre kun en om gangen så lærer du fort. Men som Miguel nevner, du må ha tilnerma riktig flow. Dette gjelder spesielt om du vil kjøre autotune, men også om du setter den manuelt.
 
TorfinnS: Det viser riktig temperatur, men i forhold til hvor raskt temperaturen stiger i vannkokeren så klarer det ikke helt å følge med.
 
TorfinnS: Det viser riktig temperatur, men i forhold til hvor raskt temperaturen stiger i vannkokeren så klarer det ikke helt å følge med.

Vet ikke hvis det er så relevant for din del men..

Jeg opplevde akkurat det samme med en sestos på lørdag. Den var plutselig utrolig treg.

Jeg bruker to kurser i bryggeriet mitt og disse var koblet om, når jeg plugget strømmen til styreskap og elementer slik de skal være så oppførte den seg normalt igjen. Sestos med pt-100.
 
Siste episode:

Koblet opp i det "ferdige" RIMS-oppsettet, med PID-en stilt på AT og PT-100. I løpet av få sekunder ble RIMS-røret rødglødende, og så sluttet varmeelementet å fungere. Nå er det helt dødt (har testet rett i stikkontakt).

Jeg blir jo litt skeptisk til denne REX-en, da. Med mindre jeg har misforstått skal den vel styre varmeelementet i pulser, slik at det kun er en viss del av effekten som brukes for hver puls. Her kjørte den jo på til det ble glovarmt, og enhver slags vørter ville vel blitt brent i fillebiter. Og det var med AT på, for svingende.

Hm...eller tenker jeg helt feil her? Når jeg slår på PID-en med sensoren liggende på benken, med satt temp. på 70 og målt temp på 20, så slår jo reléet seg straks på og blir stående på hele tiden. Det blir vel ikke mye pulsoppvarming av det, vil jeg tro.
 
Sist redigert:
Elektriske varmeelementer må ikke kjøres tørt. Når du sier rødglødende høres det ut som det er det du har gjort, og da blir det ikke gammelt.
 
Siste episode:

Koblet opp i det "ferdige" RIMS-oppsettet, med PID-en stilt på AT og PT-100. I løpet av få sekunder ble RIMS-røret rødglødende, og så sluttet varmeelementet å fungere. Nå er det helt dødt (har testet rett i stikkontakt).

Jeg blir jo litt skeptisk til denne REX-en, da. Med mindre jeg har misforstått skal den vel styre varmeelementet i pulser, slik at det kun er en viss del av effekten som brukes for hver puls. Her kjørte den jo på til det ble glovarmt, og enhver slags vørter ville vel blitt brent i fillebiter. Og det var med AT på, for svingende.

Hm...eller tenker jeg helt feil her? Når jeg slår på PID-en med sensoren liggende på benken, med satt temp. på 70 og målt temp på 20, så slår jo reléet seg straks på og blir stående på hele tiden. Det blir vel ikke mye pulsoppvarming av det, vil jeg tro.

Når det er så stort avvik mellom ønsket temp (sv) og målt temp (pv) så ligger elementet inne hele tiden. Du må nok opp på at avvik som bare er noen få grader før regulatoren begynner å regulere ned effekten. (Dette er avhengig av P innstillingen) Husk at oppgaven til regulatoren er å få den målte temperaturen opp til ønsket på hurtigste måte. Så du har nok misforstått virkemåten til pid regulator.
 
Tilbake
Topp