RIMS eller HERMS

Jeg skal lage meg enten RIMS eller HERMS-system til mitt varmtvannsbryggeri. Jeg har allerede lest meg litt opp på fordeler og ulemper med de forskjellige. Det er helt klart mindre arbeid å lage RIMS enn HERMS, så jeg lurer egentlig på hvor lett det er for at vørteren brenner seg i et slikt oppsett. Jeg tror problemet med brent vørter vil være den eneste ulempen RIMS har i forhold til HERMS?

Er det noen som har opplevd at det har skjedd, og i så fall hvor stort volum var det i sløyfa? jeg tenker som så at hvis man reduserer volumet slik at gjennomstrømningsfarten øker så vil risikoen for brenning bli mindre.

tanken er å bruke et element ala dette http://bryggeland.no/varmeelement-1500-watt-30-cm-rustfritt.html

Jeg har aldri opplevd at vørteren svir seg i RIMS-kolben min med 3500W element. Du får i tillegg mindre varmetap og raskere reaksjon med RIMS enn HERMS.

Det har hendt at silikonslangene har kollapset slik at sirkulasjonen stopper, selv når det har kokt i RIMS'en får jeg ikke svidd vørter. PID'en står med HIGH-alarm på 82 grader (da slår elementet seg av), og tempsensoren står ved utgangen i toppen av RIMS-røret. Da tar det ca. 40 sekunder før HIGH-alarmen reagerer dersom sirkulasjonen stopper.

Min erfaring er at RIMS gir mer effekt til lavere pris, og er mer kompakt enn HERMS (dersom man ikke bruker HLT som HEX).

Hvis du vil spare noen kroner så kan du bruke http://www.ebay.com/itm/Silver-Tone...al_Industrial_Supply_MRO&hash=item5b007cd3b2 eller liknende, det er 1" NPS som passer med 1" deler fra ebay :) Mine elementer er dekket med TEC7 slik at man unngår korrosjon.

RIMS-rør til en billig penge får du på http://www.aliexpress.com/store/pro...-stainless-steel-304/1017341_1564101861.html sammen med http://www.aliexpress.com/store/pro...er-X-1-NPS-RIMS-Tube/1017341_1564035671.html som du setter varmeelementet inn i.

Hvor stort volum skal du brygge? Ser du skriver VVB bryggeri, og da er du kanskje opp i 80-100L? Da blir 1500W tregt hvis du skal stegmeske og når du skal ha utmesk.
Jeg har konvertert fra RIMS til en slags herms og er veldig fornøyd med det. RIMS røret fungerte greit, men nå er det enklere å gjøre rent og jeg kan pøse på med effekt uten at det svir seg. Har 4kw kolbe som øker tempen med omtrent 2 grader/min på et typisk 50L brygg.
Jeg bruker en motstrømskjøler til HERMS under mesking, og varmer vørter til 90+ grader i denne når jeg overfører til kokekjele. Da får jeg kok med en gang. Vrir på et par kraner, så brukes den til kjøling med whirlpool.

Herms kan gjøres veldig enkelt med en vannkoker/frityrkoker el og en kobber/rustfri spiral. Her er en fin tråd http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,17430.0.html

Så min stemme går til HERMS.

jeg har kapasitet til å brygge godt over 100 liter ja, men jeg har tenkt å redusere mengden noe. All den tid jeg bor i leilighet har jeg ikke nok strøm til å drive mer enn et 2kW-element, og det er i grunn derfor jeg spør. RIMS gir minst effekttap og vil derfor muligens bli den beste løsningen for meg som har noe begrenset med strøm...

Jeg har laget et system som egner seg godt dersom en har i minste laget med strøm. Jeg bruker en motstrømskjøler hvor jeg sirkulerer vannet fra HLT for å varme mesken under mesking. Fra HLT så har jeg en regulerbar pumpe. Da kan jeg regulere temperaturen på mesken på to måter. Enten ved å øke temperatur i HLT, eller ved å øke/redusere gjennomstrømningen av vannet fra HLT. Pumpen blir regulert av en Arduino. Denne regulerer pumpen til å gi ønsket temperatur på mesken. Dersom jeg underveis øker temperaturen i HLT så vil Arduinoen redusere gjennomstørmningen for å holde temperaturen på mesken. På denne måten så kan jeg magasinere varme i HLT før jeg ønsker å øke temperatur. Når Arduinoen får beskjed om at temperaturen på mesken skal opp, så øker den pumpehastigheten og jeg får en nærmest momentan økning opp til neste steg (uten at jeg trenger mer effekt). Jeg har prøvd dette i praksis og det fungerer glimrende. Jeg jobbet imidlertid en del med programmeringen ar Arduinoen før jeg fikk den til å holde stabil temperatur. Den måtte ta hensyn til både den deriverte og andrederiverte av temperaturen før det ble bra.

Jens Kristian skrev:
Jeg har laget et system som egner seg godt dersom en har i minste laget med strøm. Jeg bruker en motstrømskjøler hvor jeg sirkulerer vannet fra HLT for å varme mesken under mesking. Fra HLT så har jeg en regulerbar pumpe. Da kan jeg regulere temperaturen på mesken på to måter. Enten ved å øke temperatur i HLT, eller ved å øke/redusere gjennomstrømningen av vannet fra HLT. Pumpen blir regulert av en Arduino. Denne regulerer pumpen til å gi ønsket temperatur på mesken. Dersom jeg underveis øker temperaturen i HLT så vil Arduinoen redusere gjennomstørmningen for å holde temperaturen på mesken. På denne måten så kan jeg magasinere varme i HLT før jeg ønsker å øke temperatur. Når Arduinoen får beskjed om at temperaturen på mesken skal opp, så øker den pumpehastigheten og jeg får en nærmest momentan økning opp til neste steg (uten at jeg trenger mer effekt). Jeg har prøvd dette i praksis og det fungerer glimrende. Jeg jobbet imidlertid en del med programmeringen ar Arduinoen før jeg fikk den til å holde stabil temperatur. Den måtte ta hensyn til både den deriverte og andrederiverte av temperaturen før det ble bra.

blir som en kombinert versjon av HERMS og Dekosjonsmesking da kan man si, ved at man tar av en del væske og varmer den før man tilfører den til mesk igjen, bare at her er det gjort i et lukket system. Virker som en smart løsning!

En annen tanke er at med HERMS får man mulighet til å bruke kokende vann i varmeveksleren, og selv med ganske lav effekt for å koke opp vannet (tar litt tid) så har man full effekt i det øyeblikk man begynner å sirkulere gjennom sløyfa. hvis man for eksempel vet at man trenger et kvarter for å fovarme HERMS-systemet så kan man sette det i gang før man begynner å meske i det hele tatt. Så er mulig jeg går for HERMS i versjon "stor kjele med valset alurør og en beholder i midten av spiralen for å fortrenge en del av væsken".

jeg ser når jeg leser at mange sverger til kobber eller rustfritt. Jeg er ingen fan av å bruke kobber siden det er dyrt (og at det eirer så klart). Rustfritt i en slik spiral er også fullt brukbart men min erfaring er at aluminium leder varmen bedre. Jeg har utstyr til å valse omtrent hva det skulle være via jobben, så jeg tror det blir et HERMS-oppsett med meg

Nei, det har nok ingen ting med dekoksjon. Jeg sirkulerer vørteren kontinuerlig for å holde på og eventuelt endre temperaturen i mesken. Jeg varmer ikke opp vørteren til mer enn maks en grad eller to over target temperatur for mesken. Jeg ser det som en fordel med metoden med motstrømskjøler at jeg ungår å varme vørteren noe særlig over ønsket temperatur. Det vil vel være et problem med metoden du foreslår her at du i starten vil varme vørteren til langt over ønsket temperatur. Jeg vet ikke hvor viktig akkurat det er.

Mulig formuleringen min var litt feil, var forvarming av veksleren jeg snakket om, før jeg i det hele tatt begynner å tappe gjennom vørter. jeg varmer opp vannet som spiralen ligger i til ønsket temperatur (her må jeg gjøre noen forsøk for å finne ut hvor mye varmeutbyttet blir), noe jeg kan ta meg god tid til mens jeg koker opp meskevann.

Jeg tenkte også å lage en bypass i sløyfa, slik at hvis jeg ønsker det er det mulig å sirkulere uten at vørteren passerer gjennom varmeveksleren.

Da har jeg bestilt rør til å lage meg HERMS-oppsett. jeg bestilte 2 lengder a 6 meter med Ø16x1,5 mm alurør. Det er altså to alternativer for sammensetting:

A: Valse rørene og koble de sammen etter hverandre, slik at sløyfa blir på totalt 12 meter.
B: Valse rørene og koble de parallelt slik at man får saktere flow pga at væsken skiller seg på to spiraler.

Hva gir best utbytte?

Tilbake
Topp