Jeg kjører på med et sitat fra Gahr her: Det kan hende det fungerer, det kan hende ikke. Men summen av alle de små tingene du gjør med ølet er med på å heve ølets standard fra godt til fantastisk. (Rett meg gjerne om det er en annen kilde som sa dette før han)
Jeg stoler på kilderefereringen din
.
Visdommen i det Gahr sier, er upåklagelig. (For min egen del er jeg forøvrig veldig lykkelig om standarden heves fra greit øl til godt øl
.) Problemet er at alle de små tingene stort sett er omdiskuterte, mer eller mindre - som det vi diskuterer nå. Vi prøver jo hardt å finne ut hva som er riktig, men fra tid til annen slår det meg at det vi driver med, har mer til felles med teologi enn med vitenskap.
Jeg burde vel begrense meg til å snakke for meg sjøl. Jeg er nokså blank på hardcore naturvitenskap, og dermed blir forståelsen min av alle de små tingene litt rufsete i kantene. Når jeg leser en artikkel med en del vanskelig ord (lipider, steroler), får jeg som regel tak i konklusjonen, men jeg skjønner ikke det som ligger til grunn for den, i alle fall ikke på en sånn måte at jeg kan vurdere hvor holdbart det er. Og det er på den måten en innsikt blir til en trosartikkel, som f,eks. "Du skal okygenere din vørter med ren oksygen". Det burde være "Du skal oksygenere din vørter med ren oksygen hvis ... , men pass på at ... ."
Nå forutsetter jeg at jeg har skjønt den artikkelen jeg linket til ovenfor her -
og at den er til å stole på. Og jeg kan ikke vite at noen av de forutsetningene holder
. (Men jeg regner det som rimelig sannsynlig
.)
Et annet godt gammelt visdomsord: Veien til helvete er brolagt med gode forsetter
.