Risting av gjæringsdunk

Hei, jeg er nybegynner innen brygging og har et spørslmål vedrørende oksygen i vørteren.
Jeg har lest flere steder at oksygen i vørteren er noe en ikke ønsker på noen stadier i bryggeprosessen.
Noen andre sier at nå vørteren er ferdig kokt og nedkjølt så skal skal den settes på gjæringsdunk sammen med gjær og ristes godt for å tilføre mest mulig oksygen.
Hva er riktig her?
 
Når vørter er kjølt ned kan du riste dunken godt før gjæringen begynner. Dette for å få inn oksygen. Før vørteren er blitt kjølig skal man derimot ikke tilsette oksygen.
 
Du må tilsette oksygen i vørteren etter koking. Gjæren er avhengig av oksygen for å kunne formere seg.

Før koking, er det en del diskusjon rundt faren for oksydering av vørteren. De fleste er enige i at dette er ufarlig, men det skader ikke å være forsiktig.

Etter at gjæren har startet selve utgjæringen, altså etter formeringsfasen, er kritisk å unngå å få oksygen i ølet. Hvis ikke vil ølet ditt bli oksydert og få usmaker eller ødelegge humlesmaken. I enkelte øl ønsker vi noe oksyderingen, slik som barleywine og imperial stout. Men også her skal man begrense oksygentilsetning.
 
Er klar over at dette er en gammel tråd, tenker at den tåler å bli vekket opp litt igjen til noe som er veldig relatert: Jeg har lurt litt på hva man gjør for å tilsette oksygen når gjæringskaret begynner å bli for stort til at det er hensiktsmessig å riste det? Er det da man bruker malingsblander, brusestein med akvariepumpe e.l.? I så fall, hvordan gjør man det? F.eks. med en brusestein, hvor lenge skal det stå og bruse? Er det OK å bruke vanlig luft via en akvariepumpe, eller må man ha en beholder med O2? Og når gjør man det? Før man fyller det over i gjæringskaret, eller i gjæringskaret?

Hva med dette med "inline" tilførsel av oksygen, hvordan funker det? Er det en brusestein i en slange som brukes for å flytte vørteren til gjæringskaret?