Røsting av malt - noen spm.

Hei kloke hoder!

1. Er det ok å røste ferdig knust basemalt, eller bør den være hel?
2. Trenger jeg å lufte malten en periode mellom røsting og mesking, eller kan det skje samme dagen?

Det er snakk om 130 °C i 30 min.
 
Hookay...tenkte å brygge om ikke lenge så her blir det høyeffektiv purring, som er hakket før masing.
Da prøver jeg en ryddigere version hvor svaret kan gis som ett siffer samt trykking på den berømte enter-knappen ;D

De fullstendig objektive svaralternativene er da som følger:

1: RDWHAHB - Følg intuisjonen din; det blir godt øl av det uansett.
2: Hva!! Har du ikke lest alle 17 bindene av "Toast your own grain" av Sir Marris Toast-a-lot? Ja da veit du hva du må ønske deg av nissen!
3: Jeg putter malten i meskekaret jeg, ikke i ovnen, så dette veit jeg ikke noe om.
4: Knust malt med dertil eksponerte betaamalysekreutzen-ribosomer vil forårsake en flerleddet og ukontrollert kjedereksjon av uspaltbare servomycesglutaerlenmeyermakroenzymer. Dette er muligens gunstig, gitt at forholdene er nettopp, fordelaktige.
5: Dette veit jeg ikke så veldig mye om, så jeg satser på at noen andre svarer.
6: Herrejemini for et mongospørsmål! Bruk 7 sekunder på google du guttebass, så finner du nok ut av det!
7. Annet (må utdypes)

;)
 
Hvor stor del av malten du skal bruke er det du tenker å behandle på denne måten?

Viss relativt liten del: 1

Post gjerne erfaringer her etterpå.
 
hei

Jeg har ikke brygget fra bunnen av ennå, men etter som jeg forstår så skal malten være ferdig varmebehandlet/stekt og brukes slik den er. Men dersom man ønsker å endre på egenskapene til malten eller har laget malt selv så kan man røste selv. Dersom du skriver litt mer utfyllende om hva du ønsker å oppnå med å røste den ferdigmalte malten så kan sikkert noen her svare litt bedre. Ellers henviser jeg til punkt 5.
 
Knut André skrev:
Hvor stor del av malten du skal bruke er det du tenker å behandle på denne måten?

Viss relativt liten del: 1

Post gjerne erfaringer her etterpå.
Kun 15% av total maltmengde skal røstes, så det blir nok RDWHAHB
Bjarte H skrev:
FrankW skrev:
hei

Jeg har ikke brygget fra bunnen av ennå, men etter som jeg forstår så skal malten være ferdig varmebehandlet/stekt og brukes slik den er. Men dersom man ønsker å endre på egenskapene til malten eller har laget malt selv så kan man røste selv. Dersom du skriver litt mer utfyllende om hva du ønsker å oppnå med å røste den ferdigmalte malten så kan sikkert noen her svare litt bedre. Ellers henviser jeg til punkt 5.

Jeg har lest How to brew, og begynner å forstå karakteristikken til forskjellige malttyper (ihvertfall på papiret), men lurer på om det er forskjellige retningslinjer for hel, og knust malt når det gjelder røsting :) Svaret på lufting eller ei hadde jo Herr. Palmer svaret på når jeg bare leste litt nøyere :laugh:
 
He-he...jaggu.

Det ble vel punkt 1 og 6 for min del. Maltet er nå røstet, og det lukter brødbakst på hele kjøkkenet.
Godt man har noe å slå ihjel tiden med når begge ungene er syke samtidig ;D
 
Tilbake
Topp