Rug IPA vs IPA

Har blitt litt interessert i dette med rug ipa, men har aldri smakt det. Er det markant forskjell på smak?
Tenkte å bestille noen Rug ipa på polet, for å lære/bli bedre kjent med stilen og smake den ved siden av vanlig ipa. Noen som er å anbefale?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis du har smakt roggenbier (i prinsippet weissbier med rug i stedet for hvete), vet du noe om hvordan rug smaker når det blir brukt mye av det. Det er vanskelig å beskrive; en mer krydret smak, og helt klart noe for seg sjøl.Jeg brygget en batch i fjor, og har igjen ennå. Det er godt, men det tar tid å venne seg til det. Jeg skjønner nok at øl med rug i ikke er det det går mest av. Hvis jeg brygger det igjen, vil jeg nok erstatte en god del av rugen med hvete.

Noen mener smaken av rug likner på rugbrød, og det kan kanskje gi deg en ide.
 
Liker den ekstra edgen (pepper/krydder) som rugen gir i IPAen, men hater meskingen da rugen gjør mesken veldig seig og skyllingen går tregt.
Har brygget en Reds Rye (Founders) klone 2 ganger og synes den er "knaill go"...
Det anbefales å eventuelt legge inn et Beta-amalyse steg dersom du har mye rug i mesken, eventuelt benytt høyere temp ved skylling og rør litt i mesken dersom den blir veldig seig, bruk gjerne litt tynnere mesk... Lykke til :)
 
Ok, men har ikke tenkt å brygge det enda, bare finne noen på polet til å smake på.. og sammenligne med en vanlig ipa..Har mistanke om at jeg liker rugbrød smaken i øl... Skal prøve lervig rug ipa. Men er roggenbier å få tak i på polet tro?
 
Jeg har brygget en IPA-variant med rug en del ganger, og er veldig fornøyd med den. Syns den har mer kropp og sødme enn andre IPAer jeg har prøvd å brygge selv, noe jeg innbiller meg tilskrives rugmaltet(sødmen kan kanskje skyldes andelen spesialmalt, for så vidt). Har heller ikke hatt noen problemer med at skyllinga går tregt - men dette er vel til en viss grad avhengig av utstyr. Det går uansett fort tre kvarter på skylling på mine 20+-liters batcher.
 
Har ein APA med 8% rug stående på karbonering nå. Var meget lovendes rett frå gjæringkaret. Så om ein liten veke får me vel eit svar

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Jeg har brygget en IPA-variant med rug en del ganger, og er veldig fornøyd med den. Syns den har mer kropp og sødme enn andre IPAer jeg har prøvd å brygge selv, noe jeg innbiller meg tilskrives rugmaltet(sødmen kan kanskje skyldes andelen spesialmalt, for så vidt). Har heller ikke hatt noen problemer med at skyllinga går tregt - men dette er vel til en viss grad avhengig av utstyr. Det går uansett fort tre kvarter på skylling på mine 20+-liters batcher.
Utstyret har nok mye å si, brygger selv på Bratbergeren (høy og smal) som ikke er optimal med mye rug... Har brukt ca 15% rug i IPAene...Vurderer å prøve med litt mindre neste gang....
 
Polet har ingen roggenbier, så vidt jeg kan se. Det er jo en svakhet; jeg synes de kunne ha en i bestillingsutvalget. Paulaner lager en, vet jeg, og ellers har jeg smakt en nordtysk Størtebeker som var god.

Jeg fikk solid stuck mash da jeg mesket min roggenbier, til tross for at jeg la inn proteinsteget.
 
Sist redigert:
Jeg brukte nesten 50%, så hvis du er der oppe, bør du nesten regne med at det skjer noe. Men det er egentlig ingen stor sak. Jeg tror det holdt med å røre opp sementen én gang, og så gikk det greit.
 
Hvor mye rug kan man driste seg til før det begynner å bli fare for stuck mash?
Palmer indikerer 5-10%, legger meg på 10 neste gang.... Samme Palmer sier at dersom man har mer enn 20% rug må man gjøre et betaamalyse/proteinrest steg i 15-30 min på 45-50gr. Selv så har jeg gjort denne ved 55gr som kanskje er litt for høyt for betaamalysen (etter anbefaling gitt av Gahr i Den Norske Ølrevulusjonen).
 
Utstyret har nok mye å si, brygger selv på Bratbergeren (høy og smal) som ikke er optimal med mye rug... Har brukt ca 15% rug i IPAene...Vurderer å prøve med litt mindre neste gang....
Jeg ligger på i underkant av 10% rug i min oppskrift.
 
Av de du får kjøpt på polet er Lervig Rye IPA min favoritt, men kjøper gjerne To Øl Rye'ght On og Kees Double Rye IPA.

Selv brygger jeg mye med rug. Elsker den lille kryddersmaken det gir ølet.
I den oppskriften jeg brygger oftest er det ca 50% rug.
Det går greit om man er forsiktig med avrenningen, men om man er redd for stuck mash slenger man i litt rice hulls i tillegg.
Om noen har interesse for det er oppskriften limt inn under:

Recipe Specifications Rugarillo
--------------------------
Boil Size: 23.73 l
Post Boil Volume: 21.84 l
Batch Size (fermenter): 23.00 l
Bottling Volume: 22.00 l
Estimated OG: 1.061 SG
Estimated Color: 35.7 EBC
Estimated IBU: 86.7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 74.00 %
Est Mash Efficiency: 77.2 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
3.00 kg Rye Malt (9.3 EBC) Grain 1 43.8 %
2.75 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) Grain 2 40.1 %
0.50 kg Crystal Rye Malt (190.0 EBC) Grain 3 7.3 %
0.50 kg Munich Malt (15.0 EBC) Grain 4 7.3 %
0.10 kg Chocolate Malt (689.5 EBC) Grain 5 1.5 %
35.00 g Amarillo [11.90 %] - Boil 60.0 min Hop 6 39.4 IBUs
30.00 g Galena [10.60 %] - Boil 30.0 min Hop 7 23.1 IBUs
4.60 g Klar Urt (Boil 10.0 mins) Fining 8 -
50.00 g Amarillo Gold [10.00 %] - Boil 10.0 min Hop 9 15.6 IBUs
2.00 tsp Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins) Other 10 -
50.00 g Amarillo Gold [10.00 %] - Boil 5.0 min Hop 11 8.6 IBUs
1.0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [ Yeast 12 -
100.00 g Amarillo Gold [8.50 %] - Dry Hop 14.0 Da Hop 13 0.0 IBUs


Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Full Body
Total Grain Weight: 6.85 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Protein Rest Add 17.86 l of water at 54.5 C 50.0 C 30 min
Saccharification Heat to 68.9 C over 15 min 68.9 C 30 min
Mash Out Heat to 75.6 C over 10 min 75.6 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 12.73 l water at 77.0 C
 
Siste jeg laget rugipa (som etter min smak smakte som Lervig sin) brukte jeg 40% rug.
Tror jeg måtte røre i meskeposen for å få litt fart på silinga.
Men selv om den smakte bra var tilbakemeldingen fra dommer at det var for fyldig.
Kanskje det hadde passet bedre inn i klassen Imperal IPA
Har også laget med ca 20% rug men for meg gir dette litt for lite rugpreg.
-Gamle smaksløker må nok ta sin del av skylden.
 
Tilbake
Topp