1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Ruster korker av starsan?

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Thornbridge, 20 Jan 2019.

1. Thornbridge

Thornbridge
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg lar korkene ligge i starsan før jeg korker flasker. Ser nå ved vask av flasker at noen flasker har fått et brunt belegg akkurat rundt kanten der korka slutter inntil halsen. Er det slik at korkene ruster av starsan?

2. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nja.. korker ruster av fuktighet.

Så StarSan kan nok få korkene til å ruste, men det gjør vann også.

3. Thornbridge

Thornbridge
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bør korkene tørkes før koking?

4. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Regner med du mener før korking.
    Nei, da blir de jo ikke saniterte lenger.
    Jeg har de i en skål med StarSan og legger de rett på flasken våte og korker.

Jeg vet ikke om du flaskekarbonerer eller om du fyller ferdig karbonert øl flasker?
    Ved flaskekarbonering skal jo flaskene stå varmt en stund, da vil jo fuktigheten fordampe.

Kan være korker med dårlig kvalitet du har?

5. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

JA! Dvs ikke av Starsan per se, men legger du de tilbake i posen om de ikke er heeelt tørre, er de rustne på kort tid. Been there, done that! Nå teller jeg opp antall korker på forhånd :)

6. Thomas D

Thomas D
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det har jeg også lært på den harde måten. Er bare å legge korkene til overs på en håndduk til luft-tørking.

7. Thornbridge

Thornbridge
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tørker alke korker før de går tilbake i posen. Synd de ruster på flaska. Skal begynne og la de stå i romtemperatur (jeg mottrykksfyller) er døgn før de går på kjøla, så kanskje de tørker opp.

Del denne siden