S-04 + US-05 som substitutt til WLP007?

Leif RBE

Norbrygg-medlem
Hei!

Skal lage en NØ #100 inspirert ale til uka og denne oppskriften skal jo helst ha WLP007.

Så lurte jeg på.. 007 er jo den samme stammen som S04, altså Whitbread, bare at S-04 har en utgjæring som er lavere en 007. Burde man ikke da kunne oppnå ganske likt resultat ved å hive oppi litt US05 mot slutten av gjæringen? Smaksprofilen er jo ganske nøytral på 05 så jobben ville bare vært å få gjæret lengre ned så sluttresultatet ikke blir for søtt.

Hva sier den gjærkompetente fløyen av samfunnet vårt?

Og ja jeg vet jeg burde skaffet meg 5liters kolber og magnetrører for lengst, og at jeg da ikke hadde sittet og plundret på denne problemstillingen til å begynne med. Men så har jeg nå engang en del US05 og S04 liggenes :)

Jeg ville gått for US-05. Tror ikke du trenger å tenke så mye på gjærprofilen på dette brygget da humla tar over det meste uansett.

Hmm, ja ingenting hadde jo vært kjekkere om det hadde vært en bra løsning :)

Lenge siden jeg har brygget med 007, hva slags smaker vil en egentlig gå glipp av her?

S-04 er definitivt ikke samme gjærstamme som WLP007, uansett hva en eller annen tilfeldig kilde på nettet måtte påstå. Jeg mener også at forskjellen mellom WLP007 og US-05 er ganske merkbar i humlesterke øl, men de har iallfall de samme egenskapene. S-04 har det med å dempe humleprofilen, mens de to andre lar den tre i forgrunnen.

Bruk US-05 alene, du.

Tilbake
Topp