Safale S-04 på 27 grader :-)

VenndØL

Norbrygg-medlem
Heisann. Da gikk noe veldig galt med temperaturregulering denne gangen. Pågående NEIPA har nå stått på 27 grader fra dag 4 til dag 10. Så da kjører vi på 22 grader de siste dagene før CC. Men er det noen som har erfaring med S-04 på såpass høy temp? Ølet er noe mørkere nå enn forventet. Frykter at det kan bli vel mye ester/banan men det kan jo også bli helt magisk
 
Hvilken temp sto den på de første 3 dagene? Den kan nesten bli ferdig på 3 dager så at den står så varmt etterpå kan gå godt, men jeg liker helst å starte ganske lavt med engelske gjærtyper som denne (17C).

En FG prøve er jo til for å smakes på også, da får du nok noen indikasjoner.
 
Glemte å plugge kjøleskapet i Inkbirden når jeg skulle gjære en Stigbergets West Coast IPA med S-04, det ble ikke bra. Første og eneste ølet jeg har helt ut. Masse fusel! Googla gjæra i den forbindelse, kom over noen artikler som omhandlet gjæra. Kort oppsummert virker den litt krevende og særlig føsom på høy temperatur.

Ølet smakte litt som screwdriver drink med hjemmebrent.

Så bra at det gikk bra for deg! :D
 
I mitt tilfelle så gikk ølet på 18 grader de første 3 dager. Full gnu på gjæringen i denne perioden. Dette reddet nok kvaliteten! Når temp senere økte til 27 grader var festen på mange måter over. Nyter fortsatt denne NEIPA, smaker nydelig!. Helt på nivå med en god screwdriver basert på HB fra smørøyet på Sørlandet
 
Tilbake
Topp