Safale us-05

magne1972

Moderator
Har prøvd denne tørrgjæren nå på et brygg etter at jeg har lest en del gode tilbakemeldinger på den.
Øllet er ikke ferdig enda, men er den like flink til resten av jobben som den er til å lage skum, må det bli bra...  ;D
er denne gjæren spesielt flink til å skumme?
gjæret et øl med OG 1062 på 15 grader, og den fylte opp 10-12 cm headspace i gjærspannet, og har laget en god rengjøring av gjæringskapet også.... :duh:
Har fra før brukt forskjellige typer tørrgjær, med godt resultat. og noe skum på gjæringen, men aldri slik nei....
 
Har brukt Safale us-05 ved noen anledninger der jeg ikke har fått tak i gjæren jeg ønsker i tide. Kan ikke si at jeg har oplevd at den skummer spesielt, men ølet blir helt greit. Mangler nok litt karakter, men det er vel meningen med denne gjæren at den kan brukes til nesten hva som heslt når det gjelder ale.
 
har brukt Safale US-05 i mine fleste ale brygg hittil, med stort hell til og med i et arbeids uhel med en lys hveteøl men har brukt litt mere en anbefalt dose hele veien da jeg brygge 25 l batcher. har hatt utgjæring jevnt og trutt på FG 1008-1010 fra OG på 1050-1060. har akkurat tatt steget opp til flytende gjær og starter så er veldig spent på hvordan d funker i forhold til min gode venn Safale US-05
 
daniel-aa skrev:
har brukt Safale US-05 i mine fleste ale brygg hittil, med stort hell til og med i et arbeids uhel med en lys hveteøl men har brukt litt mere en anbefalt dose hele veien da jeg brygge 25 l batcher. har hatt utgjæring jevnt og trutt på FG 1008-1010 fra OG på 1050-1060. har akkurat tatt steget opp til flytende gjær og starter så er veldig spent på hvordan d funker i forhold til min gode venn Safale US-05

Tror nok du vil få en positiv erfaring ved å bruke flytende gjær. Du vil opdage større forskjel og mer riktig tilnærming til typene øl du lager enn tidligere da gjæren bestemmer mye av karakteren på ølet du setter. Og du vil opdage at det ikke er spesielt mye mere jobb heller, krever bare litt mer planlegging.
 
grunnen til jeg har ventet så lenge til og gå over på flytende gjær har med læring og gjøre startet rett på all grain i år når jeg begynte og brygge øl har etter hvert fått god kontrol på utbytte osv og har nå tatt steget opp til flytende gjær og startere. Safale US-05 er den jeg hovedsklig har brukt og vært godt fornøyd med, Safbrew T-58 har og funket fint for min del, skal til helgen brygge samme lyse hveteøl som jeg testet før i kveld  med flytende gjær fra wlp så blir gøy og teste forskjellen om en stund men Safale US-05 blir nok værende i min brygeri virksom het vidre for evt spontan brygging
 
jeg har som sagt brygget mye med nottingham tørrgjær, og vær fornøyd med resultatet der, og brukt en del andre tørrgjær med diverse og til dels ok resultat. safale gir forhåpentligvis bra resultat, men makan til skum har jeg aldri sett. nottingham har stabilt sett gitt 5-8 cm.. her med safale har det etter jeg kom hjem fra en 3 dagers ferie vært en eksplosiv utvikling ved laveste temperatur.
blowof-slangen var full og flaska den sto i var full, det var også bunnen i kjøleskapet.
brygget ser ut til å ha roet seg, og temperaturen skal heves litt nå mot slutten, for så senkes gradvis mot tapping neste helg.
jeg har tro på at det blir bra, men lurte litt på skummet..... første brygget på nybryggeriet også, så hvem vet?:)
 
har aldri hatt noe mer en ca 2 cm skum på Safale US-05 selv ikke første brygget mitt som gjæret ved 23+ i 14 dager
 
Hadde lignende erfaring på siste brygg jeg og, US05 på IPA OG 1059.
Det var sikkert 10-15cm kake på toppen de første 2 dagene.
Bloblet uten opphold i gjærlåsen 12t etter tilsatt gjær.
 
Us-05 er konge til amerikanske pale ales og ipa. Gjærar godt ut, og kan sjølvsagt også brukast til andre typar. Skum veit eg ikkje då eg desverre ikkje ser inn i labbdunken, men restane langs kanten av spannet vitnar om at saker og ting har føregått.
 
Martin J skrev:
Tror nok du vil få en positiv erfaring ved å bruke flytende gjær. Du vil opdage større forskjel og mer riktig tilnærming til typene øl du lager enn tidligere da gjæren bestemmer mye av karakteren på ølet du setter. Og du vil opdage at det ikke er spesielt mye mere jobb heller, krever bare litt mer planlegging.

Dette er etter min mening tull. Dersom du finner en tørrgjær som passer til ølet du skal brygge, vil du ikke få noe "bedre" eller "riktigere" øl av å velge en tilsvarende gjær som våtgjær. Et godt eksempel er Safale US-05 (som altså fortsatt er samme gjærstamme som WLP001 og Wyeast 1056), som passer glimrende til amerikanske ales.
 
gustavf skrev:
Martin J skrev:
Tror nok du vil få en positiv erfaring ved å bruke flytende gjær. Du vil opdage større forskjel og mer riktig tilnærming til typene øl du lager enn tidligere da gjæren bestemmer mye av karakteren på ølet du setter. Og du vil opdage at det ikke er spesielt mye mere jobb heller, krever bare litt mer planlegging.

Dette er etter min mening tull. Dersom du finner en tørrgjær som passer til ølet du skal brygge, vil du ikke få noe "bedre" eller "riktigere" øl av å velge en tilsvarende gjær som våtgjær. Et godt eksempel er Safale US-05 (som altså fortsatt er samme gjærstamme som WLP001 og Wyeast 1056), som passer glimrende til amerikanske ales.

Det man forsøker å si, er vel at du har større gjærutvalg i flytende gjær, Det å velge akkurat samme gjærstamme som US05 som flytende vil vel garantert ikke gi noe annet øl, men skal du lage en Kølsch eller tilsvarende, så har du endel gjæralternativer å velge blant, i forhold til hva du ikke har i tørrgjær..

Tørrgjær er jo supert å bruke dog, lett å håndtere, holder seg godt i kjøleskapet, altid for hånden..
 
Klarer ikke vente lenger :)
Åpnet en flaske av brygget i dag for å sjekke resultatet.
Safale US-05 har gjort en god jobb, tross mye skum på toppen av vørteren i starten.
Har ettergjæret bare en uke, og satte en flaske kaldt i går for å prøve.
Fin nøytral nesten tørr smak. ikke helt klar enda, men dette tyder meget bra :)
 
Jeg har satt et brygg med Safale US-05, og har hatt en SG på 1006 i 4 dager nå. Den har ikke gjæret mer enn 10 dager, er det da for tidlig å flaske den nå? Eller bør jeg vente til neste helg? Hva er egentlig rett tid, er det alltid 14 dager eller avhenger det mer av temperatur og gjærtype?
 
Gjæringen er ferdig, det går helt fint å flaske i helgen. Mange sier 14 dager for ales siden man da er sikker på at ølet er ferdig uten å måle SG flere dager som du har gjort. Det går også fint å sette ølet kaldt til klaring og tappe neste helg....eller om 14 dager...
 
Us05 er den gjæra jeg velger til ale. Gjærer den på 17-18 gr.C i 2-3 uker. Ren og fin uten unoter
 
Jeg satte mitt første øl - 34 liter Centennial/Cascade-APA - med -05 i går. 2 x 17 liter, en pose i hver. Tilsatte gjæren direkte på 16 grader, ristet, og satte dunkene på et rom som holdt 14 grader. I dag plopper det behersket og jevnt, og temperaturen i dunken har steget til 17. Så langt er jeg helt happy med utviklingen.

Spørsmål:
1. Jeg valgte bevisst å ikke tilsette oksygen, og ristet ikke alt jeg orket, heller, siden tørrgjær vel ikke skal trenge det. Hva slags erfaringer har andre med det?
2. Det er ikke utviklet noe særlig gjærskum. Ser at folk i denne tråden har ulike erfaringer med det. Vil dere si at det er normalt med lite skumming når jeg gjærer såpass kjølig? (Eller bør jeg være engstelig for dårlig utgjæring? Jeg mesket relativt lavt - ca.64 - så jeg venter meg et tørt øl.)
3. Miguel har snakket en del om at 05 i første generasjon lager ferskenester. Er det en vanlig erfaring? (Er ikke sikker på at jeg har lyst på fersken-sitrus.)
 
1. nei, ikke nødvendig med us05
2. ja, helt normalt med lavere temp. Men du må regne med at det tar tid før den er gjæret ferdig
3. ikke merket fersken i mine ales
Ta det med ro. ingen grunn til bekymring
 
Jeg satte mitt første øl - 34 liter Centennial/Cascade-APA - med -05 i går. 2 x 17 liter, en pose i hver. Tilsatte gjæren direkte på 16 grader, ristet, og satte dunkene på et rom som holdt 14 grader. I dag plopper det behersket og jevnt, og temperaturen i dunken har steget til 17. Så langt er jeg helt happy med utviklingen.

Spørsmål:
1. Jeg valgte bevisst å ikke tilsette oksygen, og ristet ikke alt jeg orket, heller, siden tørrgjær vel ikke skal trenge det. Hva slags erfaringer har andre med det?
2. Det er ikke utviklet noe særlig gjærskum. Ser at folk i denne tråden har ulike erfaringer med det. Vil dere si at det er normalt med lite skumming når jeg gjærer såpass kjølig? (Eller bør jeg være engstelig for dårlig utgjæring? Jeg mesket relativt lavt - ca.64 - så jeg venter meg et tørt øl.)
3. Miguel har snakket en del om at 05 i første generasjon lager ferskenester. Er det en vanlig erfaring? (Er ikke sikker på at jeg har lyst på fersken-sitrus.)
1) Rister det jeg orker i 45 sekunder, det er iallefall uansett ikke skadelig. Tror det er bra med litt oksygen uansett uten at jeg har prøvd uten. Har god erfaring med det selv om det er sjelden jeg bruker tørrgjær nå, gjenhøster gjær.
2) Kjøligere gjæring gir mindre skum, men toppen mener jeg å huske er etter 2-3 dager.
3) Kan ikke si jeg har erfart dette, men har brukt tørrgjæren få ganger og da med humler som maskerte det meste.
Pitchet en pose US-05 i fjor vår og har gjenhøstet siden. Prøver å topphøste for å få best mulig kvalitet.
 
#3)

Jeg kan ikke skjønne at ikke flere har lagt merke til det. Har pratet litt med noen amerikanere som også har lagt merke til det. Jeg har enda ikke klart å finne en fellesnevner som alle har gjort for at det skal skje. Brulosopher fyren sa han skulle gjøre eksperiment men har ikke sett noe fra den fronten enda.

Da jeg virkelig la merke til det var en mørk øl og humler som ikke skal gi noe slikt. Men likevel var det en slags fersken/aprikos-smak, noe som har gått igjen i alle pose-pitchene mine. Veldig subtilt, men med masse brent smak så stakk den ut enda tydligere.
 
Tilbake
Topp