Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Hvor ofte klukker den? Som @loebrygg sier, så kan den ikke gå så mye lavere.

Smakte på min nå; den kommer seg fort. Jeg er på grensa til å like den, sjøl om den er en saison:p.
Klukker forsiktig med ca. 20 sekunders mellomrom.
Og den skal på fat, ja. ;)
Karboneres høyt.
Jeg har en beergun på lur, men det er vel juks og latskap det og? :eek:

Den blir tørrere enn originalen. Kunne fatet den før, da hadde kanskje gjæren gitt seg.
 
Klukker forsiktig med ca. 20 sekunders mellomrom.
Og den skal på fat, ja. ;)
Karboneres høyt.
Jeg har en beergun på lur, men det er vel juks og latskap det og? :eek:

Den blir tørrere enn originalen. Kunne fatet den før, da hadde kanskje gjæren gitt seg.

Jeg veit jo ikke, men jeg tror det er et poeng i flaskemodninga. Hvor viktig aner jeg ikke.

Mine sto til det var et minutt mellom klukkene. Men den går nok ikke lenger ned nå.
 
Jeg har nok hatt noen saison som har har forsynt seg mer av hovedretten etter å ha fått to sukkerbiter til dessert
men, jeg har aldri måttet helle ut
En Saison skal være hardt karbonert
Hadde aldri fått til den samme karboneringa på fat, det hadde bare blitt skum
 
Sist redigert:
Hadde aldri fått til den samme karboneringa på fat, det hadde bare blitt skum
Jeg kan fylle med karboneringstrykk uten problemer, på fylleren min har jeg en skrue jeg kan justere bløding med. Den forrige saison jeg flaska, fikk rundt 3.2-3.3 vol CO2. Var bare når jeg var uoppmerksom at det ble litt mye skum i flaska.
 
Skal prøve meg på noe liknende om noen dager. Det blir litt mindre hvete (ca 9 - 10%), og Northern Brewer som bitterhumle.

Kan det være en god ide å isolere gjæringsdunken (skal ikke bruke temp kontroll)? Tenker at det kan hjelpe å pushe temperatur i gjæringsdunken litt opp og samtidig beskytte mot temperatursvinginger i rommet.
 
Skal prøve meg på noe liknende om noen dager. Det blir litt mindre hvete (ca 9 - 10%), og Northern Brewer som bitterhumle.

Kan det være en god ide å isolere gjæringsdunken (skal ikke bruke temp kontroll)? Tenker at det kan hjelpe å pushe temperatur i gjæringsdunken litt opp og samtidig beskytte mot temperatursvinginger i rommet.

Artig tanke. Jeg har ikke noe å bygge på, men jeg ville vært engstelig for å gjøre det, fordi gjæren jo generer ganske mye varme når den stormgjærer, og med isolasjon vil den vel få en ekstra boost. Resultatet kan bli en del fusel.
 
På sommern i fjor og generelt ellers opplever jeg at BE-134, og andre belgiske ellers pusher temperaturen ~5+ omgivelse temperatur under stormgjæring
Så du kan jo ta det med i betrakning
Spørs om ekstra isolering da er særlig smart
 
Jeg har null peiling på hvordan er det å gjære uten temp kontroll, bortsett fra min siste batch med kveik (gjærdunken isolert med en gammel og tynn sovepose). Skjønner at gjæren genererer en del varme, men hvor mye? Kveik-batchen ble pitchet på ca 35 og temperaturen droppet til ca 32 før gjæren begynte å jobbe. Under hele stormgjæringa var temperaturen på 32. Altså ingen ekstra stigning...
Men, det blir nok ingen sovepose på saison-brygget. Heller gjærer for kaldt enn for varmt:).
 
Jeg gjør som @Steinar Huneide. Den klatrer greit 3-5 grader over romtemperatur på egenhånd. Men det virker som om BE-134 nærmest ikke er i stand til å produsere fusel. Gudene skal vite at jeg har hatt mer enn nok drit avsmak med belgisk øl i mitt hus, men BE-134 har jeg mishandlet etter alle kunstens regler og den har alltid gitt meg godt øl.

Nå er jeg skikkelig følsom for stoffet, såpass at jeg stort sett ikke drikker sterke belgiske øl, så ta høyde for det. Men jeg kjenner fusel (eller i alle fall alkohol) i mine, sjøl om det ikke er så mye, og sjøl om det kanskje er i ferd med å runde seg av.
 
Ser at flere skriver at lagring anbefales for denne. Hvor lang lagring har dere erfart gjør ølet godt? Mitt kommende forsøk er planlagt litt mer alkoholsvakt en hva de fleste her har brygget …
 
Takk for mange svar! Da utsetter jeg denne ett brygg til. Saisonen min er et alibi for å kunne delta på høstens Oslomesterskap med ett øl. Jeg har ikke brygget noe Belgisk før, og har egentlig ikke noe forhold til det. Men det viktigste er å delta … er det ikke det man sier :)? Kjøpte i midlertid en d'erpe-mere på polet i dag, så får jeg i hvert fall kjent "whats all the fuss about". Hvem vet, kanskje det er dritgodt ;)
 
Berre eg som synst ein god saison skal sparke litt frå seg å være litt røff og rustikk, ikkje lagrast til det blir rundt og elegant?
 
Tilbake
Topp